Comets@DefCon

Rapportera dina slag här.
Post Reply
Stakka

Comets@DefCon

Post by Stakka » Mon Jan 09, 2017 11:45 am

Mina tre första slag under DefCon. Länge sedan jag skrev en spelrapport, men peppen är hög nu.

Armoured Co ur Nachtjäger

HQ
CiC Comet
2iC Comet + 2 Cromwell VI CS (bildar pluton)

Combat
4 Comets
3 Comets

Weapon/support
Recce patrol, 4 Stuart VI Jalopy
Lorried Rifle platoon
SPAA, 2 Bofors-lastbilar

Cauldron - Viktor F Panzergrenadier kampfgruppe (DM)

Dominerande terräng är stadsbebyggelse i mitten som kapas av en liten flod som mynnar i en större flod. Den större floden går längs hela brädet ca 30cm in från långkanten. Över denna flod finns två broar. I övrigt omgivet av skog, någon kulle samt öppna vidder.
Viktor (Panzergrendiere ur DM, enjoy the war) väljer en position där han får sätta objektiven i husen och kan täcka båda dessa med infanteri.

På banan ställer Viktor två plutoner panzergrenadiere vid objektiven samt Schwere Panzerspäh plattoon (en lv-bil, en pv-bil med PaK 40) inne bland husen. Jag ställer ut mina Lorried Rifles, mina fyra Stuart Jalopy samt en pluton Comets med fyra vagnar. Jag slumpar ut infanteriet i så att de hamnar i en kyrka med en rad hus mellan sig och Viktors ena grenadierpluton med Stuarts strax bakom, Comets ställs i andra änden av brädet och får kämpa med en egen grenadierpluton (sju panzerfaust och en panzerschreck avskräcker).
I recce move drar Viktor sina pansarbilar mot Comets, jag mina Jalopies mot min skyttepluton för att skära av stadsbebyggelsen och hindra samverkan mellan hans plutoner.

Runda 1-2: Infanteriet lämnar kyrkan och tar sig över gatan och in i kvarteret mitt emot Viktors grenadiere. Jalopies tar sig fram i skydd av husen. Viktor sänker en Comet och jag sänker hans spaningsenhet. Jag får in understöd i form av lv-pluton, två boforsbilar samt pluton med CiC Comet och två Cromwell CS. Båda plutonerna går in för att stödja infanteriet.

Runda 3-5: Viktor får in reserver i form av två Jagdpanther samt pluton med fyra StuG IV. Jag får in min återstående pluton med tre Comets. För att påskynda det hela innan Viktors pansar kan ställa till allt för mycket gör jag en rusning med infanteriet som slås tillbaka och det resulterar i att plutonen står på gatan. luftvärn, Jalopies och CS-vagnar bekämpar Viktors infanteri, min lilla pluton med Comets har en ineffektiv duell med Viktors Stuggar, Jagdpanthrarna jagar runt mina flyende vagnar och får enstaka långskott.
Runda 6-7: Jag lyckas decimera ner Viktors isolerade infanteri och trycker bort dem genom att göra assaults med alla inom räckvidd. Infanteriet har tagit stora förluster och flyr och Viktor sänker min lilla pluton comets i sitt sista skytte.

4-3 efter en ok genomförd plan. Hade läst fel på reglerna och trodde att mitt infanteri skulle falla tillbaka till sina trygga hus i händelse av lyckad defensive fire, vilket inte var fallet så de stod mitt i gatan framför Viktors grenadiere, det resulterade i förlorad pluton. Hade jag lugnat mig en runda hade jag kunnat klara mig helt utan förlust genom att göra assault mot en svag pluton med en helt hel skyttepluton.

Pincer - Emil B KG Berlin
Emils Kampfgruppe Berlin fick försvara. Den bestod av ca tretton plutoner, två volksturm platoon med rifle/panzerfaust, volksturm med granatkastare, volksturm med kulsprutor, volksturm med infanterikanoner, volksturm med pv-kanoner samt en pluton Hitlerjugend med panzerfaust, 2 panther, 3 hetzer, 3 bedbugs, 3 28cm rocket launcher, två 88or samt 37mm lv. En hel del kort sagt.

Terrängen: Snöiga fält (cross country) med en väg som ledde mellan kullar och skogar mot Emils försvar. Två ojbjektiv i varsin skog. All volksturm på banan, panthrar i ambush, raketer och 88or.

Runda 1-3 Jalopies åker i förväg för att spärra av alla effektiva positioner att avslöja bakhåll. Säkrar upp. Målet är att trycka ut Emils stora samlade VG-pluton (8 VG-infanteri med faust, 2-3 hmg, 2 75mm IG) som säkrar ett objektiv i en mindre skog. Tyngdpunkt på min vänsterflank med den mindre cometplutonen till höger. Jag avancerar snabbt för att hinna före Emils reserver. I början av runda tre har jag kommit i position med fem comets och börjar trycka bak Emils infanteri. Emil spelar avvaktande och nöjer sig med att lägga ineffektiva bombardemang och tvinga bort min eld med rök och rökbombardemang samt att bedbugs i sin första runda slår ut jalopies.

Runda 4-5: Skyttet har decimerat Emils stora VG-pluton, kanoner och kulsprutor är borta. Jag sätter in storstöten som fallerar. Tre panzerfaust slår ut två vagnar (pinned down, concealment = sexor), en vagn bogged down = 2 aktiva. I övrigt har jag skjutit ut två bedbugs. I sin tur fyra skickar Emil allt mot mina två aktiva comets, dvs en bedbug samt en 88. Bedbug når precis att skjuta och laddar om, den bailar en comet. På andra sidan står en 88 och slår ut den sista cometen. VG-plutonen har pinnat upp och kan slå ut hela gruppen. Slaget är förlorat.

Runda 6-7 Panthrar + hitljerjugend avslutar min sista cometpluton. Jag gör lite försök att plocka poäng utan att lyckas.

1-6. Det som såg ut att bli 5-2 ett tag blev totalt nederlag tack vare en runda med effektivt defensive fire. Hade det inte suttit skulle jag ha fått stå med fem comets i en skog och meja ner Emils enheter i takt med att de sprang fram för att hindra mig från att vinna…
Å andra sidan visste jag att hordinfanteri inte är drömmotstånd för comets.

No Retreat - Viktor H Sturmi Komppania
Jag lottades att anfalla Viktors sturmi komppania (HQ STurmi, 3 plutoner med 3 Sturmi, pionjärspluton, jägarpluton med recce, 4 122mm haubits, 2 152mm haubits)

Dominerande i terrängen var en järnväg som kapade planen i två ungefärligt lika delar. Järnvägen hade en avstickare mot en långsidan och delade då den halvan i en smal remsa och en större del. Från kortsida till kortsida gick en väg som på ena sidan av järnvägen (Viktors plan halva) övergick i kratrar i en ruinby dominerad av en kyrka. I övrigt spridda byggnader, fält, någon kulle och skogar.

Viktor försvarade med hela artilleriet samt en pluton stormkanoner i bakhåll och CiC. Objektiven befann sig i ett vetefält samt i en skog bakom kyrkan. Planen var enkel; huvudfokus mot vetefältet, liten pluton gör kringgående manöver mot bakre objektivet för att splittra försvararen.

Runda 1-3: Jag avancerar och går över järnvägen. Den lilla cometplutonen fastnar när den ska ta sig över järnvägen och blir kvar där. Infanteriet lämnar denna pluton som de åkt på och tar sig in i ruinbyn via en fabrik och slår ut eldledningsbiträden på vägen. Huvudanfallet leds av jalopies som tar sig fram till objektiv i runda ett och skärmar av bakhåll från sturmis. Comets och cromwells kommer strax bakom och tar post vid järnvägen och börjar skjuta spridda skott mot artilleri. Viktors bakhåll kommer utan större effekt.

Runda 4-5: Jag kämpar ner Viktors sturmis och förlorar samtidigt jalopies som åkte förbi sturmis och försöker nedkämpa artilleriet. Comets har avancerat fram till objektivet och håller detta, Viktors reserver saknar räckvidden att hota det varför slaget vinns.

5-2, en bra seger. Svår matchning för Viktor som ska försöka möta en mobil fiende med förödande eldkraft (AT 14 mot FA 7). Jag hade kanske kunnat spela jalopies försiktigare, men då hade artilleriet kunnat arbeta på helt annat sätt.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Atle

Re: Comets@DefCon

Post by Atle » Mon Jan 09, 2017 9:20 pm

Man ska aldrig underskatta reluctant/conscript Volksturm i kombination med Bedbugs. En dödlig kombo :lol:
WW2
Tyskt SS, LW
US, LW
Polskt kavalleri, 1500p.
Vietnam
PAVN, Tiêu Ðôàn Bô Binh (Inf), 1200 p
PAVN Tiểu Đoàn Thiết Giáp (Tank), 1200 p
Local forces, 1155 p
US aircav 1200 p
US Rifle 25th 1200 p
ARVN (Inf), 1150 p

Stakka

Post by Stakka » Wed Jan 11, 2017 9:13 am

Atle wrote:Man ska aldrig underskatta reluctant/conscript Volksturm i kombination med Bedbugs. En dödlig kombo :lol:
Bevisligen...

4 Free-for-all
Vs Ludvig/Vengardo Hero heavy assault gun
HQ IS2 mod 44 (front 11, bedspring armour)
2*ISU 152
2*ISU 152
3*ISU 122
3*IS2 mod 44
Scout platoon
Hero sturmovoye med 9 teams + 2 flame thrower teams

Terrängen var först och främst snygg, i andra hand bra. Jag hade kunnat nöja mig med att deployment för att sedan stå och titta på comets och ISU-vagnar ur olika vinklar. Relativt öppna vidder med en bondgård ungefär i mitten samt en som hamnade till höger i min zon och till vänster två större skogar samt vägar som korsade från kortände till kortände och avstickare till långändar. Kuperad terräng med buskage och dylikt för att gömma sig bakom.

Ludvig fick ”anfalla” och välja utgång, han valde den som var snällare för infanteri (och elakare för mig. Ställer ut ISU 122 + IS2 på min vänstersida, infanteri i mitten och ISU 152 längst ut på mitt höger. Jag ställer ut liten cometpluton till vänster tillsammans med jalopies som sträcker sig in mot mitten, centralt lv och CS-vagnar + cometpluton, skyttepluton på objektiv till höger. I recce-move rycker jag fram max med jalopies medan Ludvig tar bondgården i mitten med sina scouts.

Runda 1-2 Ludvig får första turen, rycker fram på ett ytterst sovjetiskt vis. Jag rycker fram i skydd av terräng med comets, CS-vagnar röker ISU-152or, lv bekämpar med jalopies som lyfter gtg scout platoon, min skyttepluton gräver ner sig. I runda två börjar Ludvig banka skott på min skyttepluton utan effekt, jag skjuter på hans sturmovoye med syfte att plocka ut hans två 45mm-pjäser och öppna vägen mot objektiv. Generellt inte mycket effekt, någon kanon och enstaka infanteriteams stryker med.

Runda 3-5 Ludvig fortsätter rycka fram för att tvinga fram lite effekt, hans skytte fungerar dåligt. När IS2-or försökt sänka min CiC slår jag till och sätter fem vagnar i sidan på IS2 och slår ut plutonen. ISU122-or slår i sin tur ut en comet. I min runda 4 bränner jag förbi ISU-122 med en comet (ena vagnen utslagen, andra vagnen bailed out så plutonchefen åker vart han vill). Ludvig tvingas flytta sina tuffa vagnar och ta riktigt dåliga skott, i runda fem sänker jag återstående delar av ISU122 och gör assault mot sturmovoye utan större effekt.

Runda 6 Ludvig har förlorat, försöker skjuta sig till poäng utan effekt.

6-1 Mardrömsmotstånd för Ludvig som mötte en fiende som slår igenom fronten på det mesta samt har mobilitet att bestämma var avgörandet ska stå.

Inför sista slaget fanns chansen till topplacering, dock väntade en rysshord i Fighting withdrawal…

5 Fighting withdrawal vs Niklas Hero Sturmovoye
Niklas lista
HQ CiC, 2iC, batkom,
Maxad hero sturmovoye
Hero strelkovy 14 teams
Scouts med 1 panzerfaust
2 flamethrower teams
3 SU-100
Tank destruction 4*57mm
8*160mm granatkastare

Terrängen bestod I att brädet var skuret på längden av en flod omgiven av skogar, vinlundar och fält. Ungefär vid halva brädet skar en mindre flod Niklas zon i två delar. Till mitt vänster i Niklas zon en by med lite hus och en kyrka, till höger kullar och en liten sjö. Väg från min vänsterflank in i byn samt längs med den lilla floden i mitten.

Niklas ställde sturmovoye på objektiv på min högerflank och strelkovy på de båda övriga objektiven, scout platoon i byn, SU100 bakom husen och tank destruction i bakhåll.
Jag lade fokus på vänsterflanken med samtliga plutoner utom lilla cometplutonen och CS-vagnar som var längt till höger respektive i mitten. Jag gör reccemove över floden (så långt som möjligt) och Niklas säkrar ett hus med sina scouts.

Runda 1-3 Jag rycker fram med huvudstyrkan till vänser. Plutonchefen för Jalopies fastnar i floden och blir kvar där resten av slaget, så övriga blir begränsade. Comets rycker på båda sidorna fram i skydd av terräng, Niklas bombarderar efter bästa förmåga och decimerr mitt infanteri och tar någon enstaka Jalopy, mitt skytte består i att försöka plocka granatkastare och 45mm pv-pjäser i hans sturmovoye och luftvärn mot infanteriet, plockar tre pjäser totalt under slaget om jag minns rätt, Niklas bombarderar med begränsad effekt, han lyckas jaga min skyttepluton av banan under slagets gång.

Runda 4-6 Niklas avslöjar sitt bakhåll men får i princip ingen effekt så jag kan nöta bort dessa med lv och comets, hans SU100or försöker långskott utan effekt. På högerflanken försöker jag göra assault mot sturmovoye, till en början framgångsrikt tills jag gör bort mig och stannar inom räckvidd för flamers och plutonen går förlorad. I runda sex börjar jag nöta bort SU100or

Runda 7-8 Jag rycker fram och sänker Niklas SU100or samt sätter in allt mot strelkovy. Sturmovoye är praktiskt taget avskurna från all action eftersom jag tagit position mellan dessa och strelkovy. I runda sju lyckas jag nästintill knäcka strelkovy, men när min sista british bulldog misslyckas står ett eller två team kvar. Niklas sammanlagda förluster (su57, su100 m.m.) tvingar honom till kompanimoraltest vilket håller. I runda åtta vinner således Niklas som har kvar en handfull infanteri på slagfältet som har lyckats hålla anfallet och rädda härens reträtt.
Tuff matchning, jag var nog onödigt rädd för SU100, hade jag satsat hårdare och slagit till tidigare hade jag mycket väl kunnat vinna, men en defensiv strelk är inget att skämta bort. Jag hade kunnat spela försiktigare på högerflanken och hålla mig utanför eldkastarens räckvidd, men å anda sidan stod mina tre comets i en sjö och hade kunnat åka dig på att förflytta sig och fastna. Spännande hur som helst.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Vengardo

Post by Vengardo » Wed Jan 11, 2017 5:48 pm

Det var en pärs att få så mycket däng på ett så vackert bort. Borde ha fokuserat mer, men det säger jag efter varje slag. Kul var det ändå!

Post Reply

Return to “Spelrapporter”