Crusaders på SIF (EW)

Rapportera dina slag här.
Post Reply
Stakka

Crusaders på SIF (EW)

Post by Stakka » Mon Sep 28, 2015 10:28 pm

Lite snabba (?) reflektioner från söndagens spel på SIF. Mitt minne är dimmigt eftersom Lidinglöloppet på lördagen tillsammans med att jag la mer tid på att dricka öl än att sova försatte mig i ett försvagat tillstånd, så alla förlopp och uppskattningar av vad som stod på andra sidan borde ska tas med en nypa salt.

Lirade Crusader Co ur Hellfire n' back

HQ
CiC CrusaderII
2iC Crusader CS + extra Crusader CS

Combat platoons
2 Crusader platoons

support platoons
Armoured cars, 3 Humber I/II
Motor platoon (4mg team, 3 at rifle,1 light mortar)
AA platoon, 2 Bofors 40mm

Mötte Greger04 som spelade franskt pansarspaningskompani samt Viktor som spelade Leichte Panzer.

Greger mötte jag i no retreat! (tror jag).

HQ med chef i Hotchkiss
2 combat platoons med Hotchkissvagnar
2 combat platoons med Panhard
1 pv-pluton med 25mm-pjäser i lätta stridsvagnar
1 pv-pluton med 47mm-pjäser på lastbil (elaka)
1 pluton kolonialt infanteri
1 batteri med två 105mm-pjäser
Något mer som aldrig hann in (som jag ändå inte visste vad det var)

Tank vs mech gjorde mig till attacker.
Spelplanen förhållandevis öppen med vägar som gick från långsida till långsida samt några små skogar och fält med spannmål. Greger lade sitt objektiv längst ner i ett hörn, jag la mitt objektiv i motsatt hörn (klassiker), inom 10cm från en skog för att kunna contesta med infanter.
Greger ställde ut två plutoner med hotchkiss, sina 25mm-vagnar i skogen jag tänkt skicka infanteriet till samt Laffey-bilar i ambush. Jag valde att kraftsamla på högersidan med allt utom en pansarpluton.

Inleder med recce move för att skära av alla möjligheter till tidiga ambush, skogen där 25-orna uppehöll sig fungerade som en bra avskärmning om jag bara skulle hinna ner med pansarbilarna.
Första turen får jag pansarbilarna på plats och kan rycka fram i lugn och ro på båda flankerna. Gregers ena hotchkiss-pluton får ta några skott från min CiC samt lite direktrök från CS-vagnar. Slår ut en vagn. Efter detta slutade jag lägga rök med dem eftersom jag insåg att hans kanoner var i princip verkningslösa mot mig.
Greger avslöjar sitt ambush, slår ut två Crusaders, men plutonchefen lyckas med moral. Han skjuter även lite grann på CiC och CS-vagnar och jag lär mig där hur poänglösa hotchkiss är mot annat pansar.

Andra turen åker jag lite ytterligare framåt, gömmer alla vagnar för de hemska Laffey-bilarna. I skyttefasen sopar jag undan hotchkissplutonen och slår ut en 25mm-vagn. Greger rullar in en pluton med pansarbilar ur reserven men kan inte göra så mycket mer än enstaka skott med sina 25-or.

Tredje och fjärde turen trycker jag vidare på vänsterflanken mot återstående hotchkissar sm bevakar det bakre objektivet. Skapar ett bra momentum med hot mot båda objektiven (åtminstone upplevde jag det så). Rycker fram med infanteriet i sina bilar samt luftvärnet eftersom det inte finns några närvarande hot. Skjuter en ytterligare hotchkiss och skrämmer in återstående del av plutonen i en skog. Sopar bort 25-orna.
Greger å andra sidan rullar in en ytterligare pluton panharder och har därmed en på respektive flank. På högersidan behöver de resa en stund innan de kan hitta på något, på vänstersidan åker de fram mot min "ohotade" pansarpluton och brakar loss med sina förhållandevis stygga kanoner (många skott at6).

Femte och sjätte turen. Jag har försuttit chansen att sopa undan Laffeybilar (förvisso chansartat, men oddset hade talat för mig). Istället backar jag på vänsterflanken för att inte få fem eller tio skott från panharder i baken. På högerflanken samlar jag allt mot panharderna efter att de slagit ut ett gäng uppsuttna infanteriseter. Boforserna lastar av i en bra position där de kan stödja båda flankerna och täcka objektivet som jag planerar att ta. Greger trycker tillbaka mig på vänstersidan, slår ut en plutonchef och får det hela att se mörkare ut.
I sjätte rundans movement satsar jag på knockout (åt ena eller andra hållet). På högersidan lägger jag CiC och ensam kvarvarande crusader i combat platoon, 2iC samt pansarbilarna på att ställa sig i ett läge där panharder blockerar Laffey-bilarnas skottfält. På högersidan tar min pansarpluton ett last stand understödd av boforser och en CS-vagn. Skyttet går skandalöst bra och jag raderar i princip alla panharder från brädet. I sin tur lyckas Greger inte göra någonting med sina Laffeysar trots att pansarbilarna endst ger concealment för mig där de står och brinner.

I tur sju sänker jag Laffyesarna och Gregers kompani bryter på moral.

Jag spelade långtifrån toppen av min förmåga, tärningarna gick min väg samtidigt som det endast var pansarbilar och Laffey-bilar som ar ett hot mot mig. Jag lade upp standardplan 1A och höll den någorlunda, spelade egentligen för vekt, men med 6-1 i bagaget ska jag inte gnälla.

Inför sista slaget som var Counter-attack (?) ställdes jag mot Viktors Leichte Panzerkompanie.
Ca 15-19 Panzer I och II (kanske ännu fler) samt 2+2 8-rads och Stuka Schwerpunkt. Enligt Erik en tuff lista som dittills var den som plockat flest poäng och aldrig någonsin förlorat ett slag. Jag var dock inte orolig. Frontarmour 1 och AT5 är ju ingen match för mig som har FA 3 och AT7. Stuka Scwerpunkt vs Bofors är ju heller ingen match...

Tärningen var generös och gav mig rollen som attacker. Två objektiv, det ena i ett vetefält och det andra ute i ökensanden på ett ganska öppet bord, öken med några få byggnader samt två eller tre långsmala skogar/oaser. Viktor ställde upp 5+1 Panzer II samt ytterligare 3 Panzer II i ambush, kanske några panzer I, men jag var trött och inte särskilt orolig, så jag lade ingen vikt vid det hela.

Runda ett la jag i högsta växeln och åkte fram mot det objektiv som befann sig i Viktors deployment zone. Panzarbilarna kom i position att skära av det enda ambush jag var rädd för och mina Crusaders spred sig så att de åkte på var sin sida av en långsmal skog mot de stackars tyska pappersvagnarna. Skyttet innebar om jag minns rätt en utslagen pII. Min motor platoon dubblade jag glatt i väg mot hörnet där Viktors reserver kunde tänkas dyka upp.
Viktor gör ett försök att bomba en pansarpluton med sin Stukas, Boforserna vinner första ronden.

Runda två. Jag inser att min motor platoon är i dåigt läge och de dubblar tillbaka till utgångspunkten. Crusaders går i ställning för att skjuta panzers medan vagncheferna vrålar Tally-ho i radion. Pansarbilarn går i position för att kunna lyft gtg eller skjuta panzers. Ingen effekt på skyttet.
Viktor rullar in en pluton med panzer I och II. Hans Stukas vinner andra ronden mot Boforserna och bombar infanteriet i sina lastbilar som dock klarar sitt morale check. Panzers skjuter ut en Humber samt två Crusaders sedan Viktor ställt ut sitt ambush (eftersom det är ca 22% av mitt pansar blir jag lite skakis).

Runda tre och fyra. Jag rullar ytterligare lite närmare objektivet som skyddas av en lagom många Panzer II. CS-plutonen tar position på det bortre objektivet och duellerar lite med reserverna, övriga vagnar sopar bort Viktors huvudstyrka från "hans" objektiv".

Runda fem (eller fyra). Säkrar upp objektivet samtidigt som Viktor desperat dubblar med två plutoner mot objektivet jag säkrat.

Runda sex (eller fem). Boforser och CS-vagnar matar in osannolika mängder skott i Panzers och 8-rads som är ute och dubblar i terrängen. Jag sopar undan CiC och i sin tur kan Viktor snabbt konstatera att jag sänkt mer än hälften av det som är på brädet inklusive CiC och tyskarna flyr fältet.

6-1. Jag vann i princip slaget när jag blev anfallare. Skulle ha blivit svettigt att försvara mot alla Viktors vagnar med enbart två plutoner på banan, men antagligen en bättre matchning. Jag spelade inte på toppen av min förmåga, var ju t.ex.nära att slarva bort infet och var nonchalant inför det faktum att Panzer II kanske inte har tidernas högsta AT men å andra sidan vräker ur sig skott. Jag vann slaget på att ha satt ihop en funktionell lista och det är jag nöjd med.

Hjälpte laget att ta hem en andraplats och sopade med Kalles intjänade poäng ihop till individuell seger.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Post Reply

Return to “Spelrapporter”