ETC 2018 - Danska laget på 5.e plats!

Rapportera dina slag här.

ETC 2018 - Danska laget på 5.e plats!

Inläggav Iztvan » mån aug 06, 2018 10:42 am

Det danska laget till ETC har lyckats komma på 5:e plats - klart imponerande. De har postat en del i FB-gruppen Flames of War in Denmark.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Re: ETC 2018 - Danska laget på 5.e plats!

Inläggav Ulfast » mån aug 13, 2018 12:35 pm

Vad roligt, grattis till våra danska bröder. Var Sverige med?
Användarvisningsbild
Ulfast

Inläggav Iztvan » tis aug 14, 2018 6:52 am

Nej, vi har inte varit med på många år. 2014 senast då vi kom på 7e plats. Lite fler deltagarländer då om jag minns rätt, så en jämförbar prestation. :geek: :D

Sedan dess har vi inte lyckats få ihop ett lag, och de senaste åren har turneringsspelandet i FoW i Sverige upphört så vi har ingen pool av potentiella spelare att skicka längre.

Det är en väldigt ansträngande, men väldigt kul, upplevelse. Jag var spelare 2012 och lagledare 2014.
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Sufyan » ons aug 15, 2018 8:16 am

Jag var i Paris förra veckan och träffade en av de franska ETC-spelarna i en butik. FOW har varit på nedgång i ett par år, men många har TY-arméer. Själv hade han flera. Båda butikerna jag besökte hade väldigt återhållsam, praktiskt taget obefintlig mängd FOW och TY på hyllorna. Är väl bara att erkänna att battlefront-boxar inte är så sexiga och spelen har inte den sortens hype som säljer lokalt i butik. När jag klev in på Uchronies var det tre bord uppe och alla spelade något nytt 30mm-spel som jag nu glömt namnet på men vars boxar, blistrar och reklam tog upp ~1/5 av butikens yta.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Ulfast » ons aug 15, 2018 9:55 am

Är det en trend mer globalt att Fow backar i popularitet och eventuellt ersätts av Team Yankee eller helt enkelt andra spel? Ungefär som situationen är i Sverige också?

Synd att det inte har gått och fått ihop ett lag till ETC på länge. Låter som mycket skoj.
Användarvisningsbild
Ulfast

Inläggav berfrund » ons aug 15, 2018 10:20 am

Grym prestation av Danskarna!
De får vi svårt att slå, även om vi så skickade the best of the best... då de är MW nästa gång fler lag och spelare med mer erfarenhet lär komma när de är MW.

Vi var pågång att ansöka för att ha ett ETC i Sverige när de begav sig vi insåg dock att Sverige är ett för dyrt land att köra ett ETC i...
Terräng och folk på plats de hade vi löst, lokal hade gått de med men rätt dyrt...
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Inläggav Sufyan » ons aug 15, 2018 12:32 pm

Jag nämnde för ETC-spelaren och den ena av de två ägarna till butiken att jag sett folk här på forumet börja med BF&S och liknande, samt att i min egen trakt har Warmachine dött av samtidigt som 40k fått en enorm comeback och det spelas Magic varje vecka på klubben. Det var samma trend i Paris tydligen, på alla punkter. Ägaren uttryckte det som att ETC-spelarna utgjordes av en liten grupp som tränings-spelade i flera månader inför ETC, men annars har det inte varit något FOW. Dom tog tredje plats i turneringen.

I just den butiken (Uchronies) var det många som hade TY-arméer, och många är FOW-veteraner, men det spelas sällan och säljer inte längre. Jag besökte även butiken Starplayer som är stor och fin med ett kärleksfullt utbud av figurspel och krigsspel. Jag konverserade inte med personalen där dock, och inga spel pågick.

Team Yankee är fortfarande en förvånande surprise hit för mig, jag trodde att FOW-spelare skulle rådissa spelet 2015 och det skulle svält-dö som alla andra BF-spel, men där hade jag fel.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Ulfast » tor aug 16, 2018 7:45 am

I vår klubb har mer eller mindre 40k och AoS tagit över allt figurspelande. Något enstaka spelande i andra spelsystem men det är sällan och inte ofta. Dock har flera börjat se fram emot 3:ed Malifaux som borde komma ut runt årsskiftet. Tyvärr nästan inget 15mm spelande. Har försökt få igång både FoW, TY och BF&S men inget har direkt fastnat :( Verkar som GW äter upp allt annat (inte konstigt med nya spelsystem, riktigt fina figurer och support).
Användarvisningsbild
Ulfast

Inläggav Iztvan » tor aug 16, 2018 9:27 am

Jo det verkar som att GW-spel får en boost nu med nya 40k, AoS och inte minst Kill Team. T.o.m. jag var lite lockad ett tag.

Stora figurer kommer ju alltid att ha ett kommersiellt övertag. Det är ju något visst med att måla 28mm-gubbar.

Vi har precis haft höstpremiär på föreningen och folk har spelat Saga, Kill Team och Chain of Command.

Snart kommer Blood & Plunder nya kickstarter levereras och då blir det kanske lite mer av det, jag ska måla mina som 1600-tals svenskar när jag är klar med 28mm nappe-ryssar (som ska invadera Sverige, Perry gör ju svenskar för 1808/09 års krig).

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav t80u » tor aug 16, 2018 9:31 am

I mitt gäng spelas det mest Gaslands, blandat med lite Warmaster, Fow, Infinity, Guildball, DBA, X-wing, Bloodbowl och Strandhugg. Men i och med MW-nysläppet så verkar Fow-suget ha satt igång rejält igen, så jag skulle gissa att runt årsskiftet lär det vara FOW och Gaslands som gäller här.
EW Tyskar 4625p
EW Sovjeter 3555p
EW Britter 3945p
EW Finnar 1530p
EW Polen 1695p
MW Tyskar 10295p
MW Sovjeter 9365p
MW Finnar 3785p
MW DAK Tyskar 4940p
MW Ökenbritter 3935p
LW Tyskar 9005p
LW Sovjeter 8875p