Team Yankee 100 pts Bundeswehr, första listan

Dela med dig av dina mest ostiga alster.
Viktor

Team Yankee 100 pts Bundeswehr, första listan

Post by Viktor » Wed Jan 11, 2017 10:16 pm

Jag håller på att komma in i team yankee nu då det inte känns lika kul att spela v3 så nära inpå v4. Har skaffat västtyskarna, äger just nu kampfgruppe muller-lådan. Vet inte om nån av et har spelat västtyskarna eller aå mycket TY överlag men jag funderar på den här listan, säg om nåt är väldigt knasigt.

Panzerkompanie
HQ 1 leopard 2 11 pts

3 Leopard 2 33 pts

Panzergrenadier Zug 7 pts

3 jaguar 1 6 pts

4 luchs späh 2 pts

4 gepard flak 10 pts

2 pah 8 pts

4 tornado 8 pts

4 LARS + minelets 7 pts

3 Artillerivagnar 7 pts

1 observer 1 pts

Totalt 100

Ajo79

Re: Team Yankee 100 pts Bundeswehr, första listan

Post by Ajo79 » Thu Jan 12, 2017 4:04 pm

Kul med Team Yankee!

Jag hade försökt fått in mer combat units i listan. Support vinner inte matcher på samma sätt som i FOW. TY kräver fler hårt jobbande combat units. Små supportenheter "väger inte tungt" och bidrar inte så mycket för utången av matchen. Jaguarer är väl pansarjägare med HOT missiler? Dina flyg ska kunna hota tanks, förutom dina Leo2s. Hade nog tagit fler grenadjärer istället. Hur är det, får man in Leo 1s eller kräver det supplementboken?

Både raketbatteri och artilleri är inte riktigt värt det. 4 flygplan är coolt, ha de kvar. Lite "50/50" vapen dock då de ibland inte kommer in i rundan.

Leopard 2:or är riktigt bra men sjukt dyra vilket "gimpar" vilken lista som helst, vilket gör västtyskar aningen "speciella". Tänk Tiger/Tiger 2 listor.

Bara spelat T-72 tanklistor själv än så länge men väntar på boken för östtyskar.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur

Sufyan

Post by Sufyan » Thu Jan 12, 2017 6:16 pm

Väldigt spridda skurar, ser inget egentligt tema eller fokus.

- Varför så få stridsvagnar i en stridsvagnslista? Vid 100p, som är en alldeles groteskt hög poänggräns, borde du ta vara på att du har råd med Leopard 2s väldigt problematiska poängsättning.

Ingen överdrift, Team Yankee är ungefär 70-80% tanks, allt annat är distraktioner. Att Phil skrev en brittisk exempel-lista som var 100% Chieftans var inget skämt, stridsvagnar är proportionerligt så mycket dödligare än alla andra vapensystem. Det är därför dom kostar 6-10 gånger mer än alla andra modeller. Man behöver också vara beredd på att döda stora mängder BMPs, det näst största hotet efter stridsvagnar. Där kommer support-vapnen in (allt som inte är dina egna stridsvagnar).

- Två artilleri-enheter? Jag hade nog glömt bort att skjuta dom oftare än inte, artilleriet har en helt annan känsla än FOW. Av de två hade jag nog behållt M109G för att mörda infanteri. Om motostrelken gräver ner sig är det här vapnet du vill ha, för dina andra vapen är nog upptagna med farligare mål. Om du har två plutoner för rök vill jag nog säga att rök är väldigt mycket mindre viktigt än i FOW, även om det i stunden kan vara mer effektivt och taktiskt än i FOW. Sett över ett helt slag är det inte nödvändigt att lägga mer än en rökridå.

- Observatören är ok, men lite segt att köpa om du inte får tag på enskiljd sprue.

- Om du vill ha flyg får du nog ut mer av att ha fler helikoptrar och färre flygplan. Ett Team Yankee-slag varar sällan mer än 5-6 rundor, efter det är båda sidorna nära på helt utplånade. Flygplanen dyker upp på 4+ varje runda, det är inte så upphetsande. Det är också legitimt att strunta i allt flyg, de tillför inte så mycket trots att deras vapen ser dödliga ut. De två helikoptrarna från boxen är nog allt du behöver tills vidare.

- Minns inte hur Leo2-listan ser ut, men kan du ta två Luchs-plutoner? Då är det bra att dela dom 2+2 om det jämnar ut antal plutoner för deployment. De är inga stridsfordon, dom har egentligen bara en riktigt uppgift och det är Spearhead, som ändå är praktiskt taget obrukbart i flera scenarion pga motståndarens deployment knuffar tillbaka. Om du bara kan ta en pluton behöver du inte offra något annat för att ha råd med fyra st.

- Jaguar är inte så upphetsande, som alla andra rof 1-missiler. Bra att ha för flankskott men inget man behöver göra uppoffringar för. Hög AT, men låg ROF och bara duglig firepower. Tankovyn är inte orolig. Hinner inte döda många BMPs heller.

- Luftvärnet är bra, inget att klaga på där. Om de inte har luftmål är deras primära uppgift att kötta BMPs. Överväg att köpa Fliegerfausts till dessa, mycket bra på alla sätt: Bra luftvärn, får deploya samtidigt som Geparderna, agerar självständigt.

- Pzgren är dugliga grejer. Inte absolut nödvändiga men på grund av hur assault fungerar numera är de utmärkta på att stoppa motostrelkhorder. Transporterna är ok mot BMPs.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Viktor

Post by Viktor » Thu Jan 12, 2017 8:38 pm

Tack så mycket för era utförliga svar!

Ajo79: Jag lutar nog åt att skippa LARS och observern, friar upp 8 poäng. Som ni båda säger, ganska mycket supportenheter... är lite orolig över att ta tvåtanks-plutoner med leoparder pga hur moral fungerar, vilket vore nödvändigt om jag vill lägga in en till. Jaguaren kanske inte är så bra, köpte en låda idag men kan ju lämna tillbaka den! Tyvärr kan man inte ta leopard 1 rakt av men man skulle kunna ta en spaningsformation vid sidan om, 5 luchs och en leopard 1-pluton. Tycker att den lilla leoparden verkar rätt trevlig och prisvärd.

Sufyan: De är så himla dyra bara, känns som man inte får nånting. Kanske bättre att spela panzergrenadier kompanie och ha en leo-pluton på 3 där samt 2 panzergrenplutoner. Hur många leoparder hade du kört om du var jag? Vad tänker du om 2-tanksplutoner och moral? Flygplanen är framförallt pga raging boner av figuren, får se hur det blir. Är det värt att köra 6 Gepard eller är 4 mer värt för poängen? Stora plutoner kan ju bli besvärliga när de är sårbara. Om jag läser listan rätt är det bara 2x2 luchs späh man kan ta, det var min tanke också.

Jaguaren kanske blir bättre om man kör blue on blue?

Sufyan

Post by Sufyan » Thu Jan 12, 2017 10:17 pm

Utan att tänka på hobbykostnader (vi spelar 6mm och kan handla exakt vad vi vill) skulle jag nog vilja se att en Leo2-lista på 100p består av 1+3+3 Leo2, samt en Pzgren. Totalt 84p. Om möjligt uppnår man 6 plutoner genom att ta billiga sådana, t ex Gepard, Panzermörser och Luchs, eller PAH om poäng tillåter.

Du vidrör dock vad jag EGENTLIGEN skulle göra: Pzgren-kompani med en Leo2-pluton. Jag spelar egentligen Amerikaner men det finns ju vissa likheter i att de har dyra stridsvagnar och bra infanteri. Jag och Ajo79 har för tillfället snöat in oss på 60p-spel, och tidigare 85p för pansar v pansar-slag. Mech-listor ser väldigt mäktiga ut redan vid 60p, och kitchen sink när man närmar sig 100p.

Den här grejen med att köra plutoner med två fordon är dåligt analyserat på forumet. Det är inte alls så illa som det låter. Ja, risken är precis som beskriven, om den ena bailar eller dör finns det risk att dom drar av bordet. Den analysen tar dock inte hänsyn till hur spelet flödar och vad du egentligen måste göra som NATO-spelare:

1) Spelet är enormt våldsamt och man borde inte bli utsatt för så lite eld att bara en vagn påverkas av skyttet om motståndaren ens försöker spela. Visst händer det att det enda skottet som träffar går igenom och riskerar moral, men det är en fråga om du dör denna runda eller nästa runda. När du börjar bli påskjuten är din tid räknad ändå.

2) Som NATO-spelare behöver du arbeta oerhört aggressivt och slå tillbaka tidigt. Du slåss inte med två vagnar i taget, du motanfaller med alla vagnar samtidigt. Stå utanför LOS ena rundan, hoppa fram i concealment och fokusera elden nästa runda, hoppas att du slår ut ett helt tankovy-kompani. Motståndaren skjuter tillbaka: antingen har du tur och tar få träffar, eller slår bra saves, eller så dör några av dina vagnar. Ingen nytta i att spekulera i om du tog onödiga förluster på moral eller inte, det viktiga var att du fick en runda där du sköt först med full ROF och gjorde maximal möjlig skada.

SKJUT ALLTID FÖRST. Puck två förlorar i Team Yankee. Om du lyckas med att skjuta först har du gjort ditt jobb denna runda, tärningarna avgör resten. Nästa runda gör du en ny plan med det som fortfarande lever.

Skillnaden på två eller tre vagnar i en pluton är inte så stor om vi pratar om moral. Visst, skillnad i procent, men om man tänker på hur dödligt tank-skyttet är blir skillnaden inte så viktig. Om man inte tar risker och ser till att skjuta så mycket som möjligt tidigt i spelet är man snart inne på extremt korta avstånd och då blir det massor av sidoträffar utan saves och 2+ firepower. Plutonmoral ter sig en aning fånigt att oroa sig för med sådana odds för dödlighet.

Angående Jaguar. Hur mycket billigare är Jaguar 2? Jaguar 1 tycker jag ser alldeles för dyr ut för att vara utfyllnadsenhet utan att vara speciellt effektiv mot röda sidans massanfall.

Gepard är nog bäst med fyra vagnar. Två skjuter för lite och är lätta att döda med flyg. Sex stycken ser alldeles för dyrt ut utan att erbjuda reellt högre effektivitet. Fyra vagnar är redan väldigt mycket dyrare än andra nationers luftvärn pga hur mångsidig kanonen är.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

berfrund

Post by berfrund » Fri Jan 13, 2017 11:05 am

Viktor behöver du fler tanks dvs 2or så säg till...
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Viktor

Post by Viktor » Fri Jan 13, 2017 3:54 pm

Johan jag köper gärna en eller två Leopard 2 om du har över.

Här är en variant, med två kompanier:

Panzergrenadierkomp
Hq 1 pts
3x panzergrens 21 pts
4 gepard flak 10 pts
Panzerartilleri 7 pts
Observer 1 pt

Aufklärung
3 leopard 1 9 pts
4 luchs 2 pts
3 leopard 2 33 pts

2 Pah 8 pts
4 Tornado 8pts

Om man inte gillar flyget kan man ta bort det samt observern för att få 3 extra leopard 1

Viktor

Post by Viktor » Fri Jan 13, 2017 3:56 pm

Jaguar 2 kostar 5 pts för 3 istället för 6.

berfrund

Post by berfrund » Fri Jan 13, 2017 5:46 pm

Japp har 4st som jag tänkte dra iväg tar med dessa på söndag!
Något Kul byte funkar också...
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Viktor

Post by Viktor » Fri Jan 13, 2017 8:43 pm

berfrund wrote:Japp har 4st som jag tänkte dra iväg tar med dessa på söndag!
Något Kul byte funkar också...
Då tar jag gärna två! Nåt speciellt du behöver? Har lite olika tyska och amerikanska grejer. Jag kommer inte på söndag men du kan ju kanske lägga dem där så tar vi det när jag kan komma, troligtvis i början av feb.

Post Reply

Return to “Armélistor”