LW - USMC - Inf - 1500(ish)

Dela med dig av dina mest ostiga alster.
Post Reply
FAHR

LW - USMC - Inf - 1500(ish)

Post by FAHR » Tue Jul 26, 2016 6:10 pm

Utan att kunna något om nuvarande meta för LW men med ett starkt sug för lite USMC tänke jag posta ett försök till lista här.
Jag har endast hittat en (1) USMC LW lista på FoW-forumet så det finns inte mycket att gå efter.

Marine rifle HQ - 55

Marine rifle platoon
2 BAR - squads 210

Marine rifle platoon
2 BAR - squads 210
2 LVT(4) Amtrac 35

Marine rifle platoon
2 BAR - squads 210
2 LVT(4) Amtrac 35

Assault section
2 assault squads 160

Mortar platoon
2 81mm mortar section 125

AT-platoon
4 M3A1 37mm 100
1 Bazooka team 20

Marine tank platoon
3 M4A3 (late) sherman 340

Jag vill givetvis spela lite Pacific med figgarna också, där av att LVT:erna osv. är med.

Väl mött!
Det viktigaste är att skjuta först

sardukar

Re: LW - USMC - Inf - 1500(ish)

Post by sardukar » Tue Jul 26, 2016 7:01 pm

En jänkarlista utan artilleri känns bara fel.
Jag har ingen som helst koll på USMC, men det känns även som att dina plutoner är i minsta laget. Hur många teams består de av och vad har de för rating?
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Vengardo

Post by Vengardo » Tue Jul 26, 2016 7:23 pm

Vilken pansarlista som helst på 1500 poäng kommer skjuta ut dina Shermans och sedan skjuta bort ditt infanteri efter sin egen tidtabell. 37 mm PV kan de i princip gå in i närstrid med utan att vara alltför oroliga (men de kommer ändå undvika det och spendera ytterligare en runda på att utplåna dem med skytte).

Ta det från en som spelat brittiska Commandos utan pansarunderstöd. Det blir fort enformigt...

FAHR

Post by FAHR » Tue Jul 26, 2016 7:26 pm

Tjena!
USMC är FV. Plutonerna är i grund två 2x3 baser med en CO bas. Annat värt att notera är att de har gung-ho (mission tactics), BAR specialregeln är teams med ROF 2 (ROF 2 vid förflyttning med +1 to hit och ROF 2 vid pinned) samt semper-fi (re-roll counterattack motivation).

Det slog mig även nu lite senare att två fullstarka plutoner kanske är bättre? Med combat attach från assault section blir det 13 baser i varje pluton. Och då går det att få in lite arty, så följande kanske är lite mer kalas?

Marine rifle HQ - 55

Marine rifle platoon
3 BAR - squads 295

Marine rifle platoon
3 BAR - squads 295
2 LVT(4) Amtrac 35

Assault section
2 assault squads 160

Mortar platoon
2 81mm mortar section 125

AT-platoon
4 M3A1 37mm 100
1 bazooka team

Marine Artillery battery
4 M1A1 75mm pack 130

Marine tank platoon
3 M4A3 (late) sherman 340

FAHR

Post by FAHR » Tue Jul 26, 2016 7:30 pm

Och apropå LW armored, det finns inte mycket i USMC arsenalen att sätta emot? Flyg kanske?

Väl mött!

Vengardo

Post by Vengardo » Tue Jul 26, 2016 7:39 pm

FAHR wrote:Och apropå LW armored, det finns inte mycket i USMC arsenalen att sätta emot? Flyg kanske?

Väl mött!
Aha, jag har själv ingen koll på alternativen. Flyg kan hjälpa, men är opålitliga och luftvärn är ofta lätt att stoppa in i de flesta listor. 75 mm-artilleri kommer sannolikt inte göra någon större nytta mot pansar heller är jag rädd. Gissar att det har AT 3 och FP 6? Mot Top Armour 1 är det inga vidare odds :/

Roligast kommer du nog ha med att spela mot japanska listor, antagligen bättre matchat då.

FAHR

Post by FAHR » Tue Jul 26, 2016 7:46 pm

Jo, "boken" funkar nog bättre i PW/EW. Men för att börja bygga en liten armé så är det trevligt att även kunna köra den som LW.

Den högsta AT:n i boken är 13 på en 90mm LV eller Long tom ;)

Väl mött!

Bobbovski

Post by Bobbovski » Fri Jul 29, 2016 10:12 pm

Har tänkt att spela marines också, men riktar in mig på att spela mot japanska listor.

Vet inte riktigt om jag tycker att BAR teams är värda poängen? Du kommer nog inte att vara uppe och gå + skjuta så ofta... Däremot så känns transporterna nog värda det. Att plutonerna får 50.cal plattformer att leka med verkar roligt.

Assualt squads känns jäkligt rätt eftersom de får bazookas och pionjär-teams. Eldkastarna är ren bonus om du ska assaulta inf eller om fienden kört fram sina tanks för långt fram.

Mortars är en smaksak. Jag är inte superförtjust i dem, men de funkar för vissa. De kommer nog för det mesta att användas till att bomba smoke bombardments.

Jag tror inte att jag skulle ha en sådan AT-pluton i LW.

75mm pack är lite som mortars... jag hade tagit 105:or och ev. tungt art istället. Amerikanskt inf med en massa artilleri är en välbeprövad men lite tråkig taktik. Ett rocket battery skulle nog vara roligt att leka med om man maxar det. Man kommer typ att kunna täcka halva bordet med ett artilleribombardemang.

Pansarplutonen verkar lite liten, även om den är veteran. Hade nog tagit 5+ st M4A2 istället.
/Björn

Spelar främst:
Brittiska paras, BEF britter, 11th AD (UK), Ökenbritter, SS inf, Grenadjärer, StuG abt, Strelkovy, Tankovy (olika sorter), 28th ID(US), 29th ID(US), Carri comp, Franskt inf, PAVN/ARVN (Vietnam), Jordanier (6 dagarskriget)

Post Reply

Return to “Armélistor”