Sovjeter till Rikets Försvar (turnering LW 1750)

Dela med dig av dina mest ostiga alster.
Post Reply
n00bn

Sovjeter till Rikets Försvar (turnering LW 1750)

Post by n00bn » Thu Jan 07, 2016 6:40 pm

Hejsan!

I februari ska jag spela på den allierade sidan på den danska turneringen Tank Factory 4 som kommer vara röd mot blå och endast LLW breifings. Man kan läsa mer här. Jag ska försöka att spela något annat än jänkare på turnering (vilket är svårt eftersom de har bäst regler i flames of war) och fastnade för två sovjetiska listor. Jag har spelat lite sovjeter i LW och är av uppfattningen att det är en dysfunktionell fraktion som har svårt att skjuta ut tanks. Jag har kommit fram till två arméer. Kraven jag har är att armén måste kunna anfalla och det ska gå att spela 4 1750 poängslag på en dag. Vad tror ni om det här?

Hero Guards Strelkovy (Fearless/Trained)
HQ 2 Teams
Sturmovje (Fearless/Veteran) 13 teams
Hero strelkovy 9 teams rifle/mg
4 T-34/85
3 SU-76m
4 Heavy Mortars 120mm + Observer
Tank Destruction Company 4 ZiS-2 (Fearless/Veteran)
Hero Artillery 4 ZiS-3 + staff team
Hero Machinegun AA 3 Lastiblar med portee 0.5cal

+8 plutoner vilket betyder att roliga saker på brädet vid reserver
+ Dubbla artilleri gör att man kan pinna saker.
+ En hel del direkt eld.

- Inget bra sätt att döda tunga Tyska Tanks utom i närstrid
- Ingen spaning att lyfta gone to ground
- Borde vara enkelt att fokusera på lastbilarna och lilla strelken för att ta poäng/bryta kompaniet

Inte jättenöjd hur de har utformat den här briefingen, där är en hel del som saknas t.ex. SU-85Mor, endast en pluton Tank Destruction company osv.

Hero Guards Motor Strelkovy
HQ 2 Teams
Motor strelkovy 9 SMG där av 2 Panzerfausts
Motor Strelkovy 14 Teams därav 1 HMG, 3 Panzerfausts
4 ZiS-2 med Halftracks
SU-85 M
SU-85 M
BA-64
6 160mm Mortars
3 Lastbilar med Portee AA.

+ 160mm mortars som på pappret verkar jättestarka i bombardment.
+ Spaning
+ Dubbla SU-85M, denna verkar fantastisk utan Hen and Chick. Typ som en Sovjetisk Tiger.
+ Borda kunna ställa till det för pansararméer även tunga tyska tanks.
+ Man är cool och edgy här på forumet om man kör mech.

-Frågan är hur bra den är att anfalla med, armén är rätt långsam.
-Har aldrig spelat något liknande

Har ju varit en del östfront spelande på Deffcon precis, ni kan gärna dela med er av tips hur man kan ta sig an de här monstertyskarna utan att facerolla dem med Tank Destroyers, 155 Time on Target osv.
In the grim darkness of the Soviet Union there is only war.
scattereddice.wordpress.com

partisan_nick

Re: Sovjeter till Rikets Försvar (turnering LW 1750)

Post by partisan_nick » Fri Jan 08, 2016 9:42 pm

Jag spelade just Hero Strelk på defcon. Det gick inte lysande men jag vann knappt eller fick oavgjort de flesta gångerna. Dock var det faktiskt en riktigt kul lista att spela mot allt möjligt motstånd vilket var lite överraskande.

Jag håller med om att ryssarna har mycket stora problem mot tyskt pansar i LLW. SU-85:orna duger tyvärr inte mycket till, det enda dom kan matcha är typ panzer IV:or. Det vimlar av kungstigrar och panthrar och sånt och då blir dom utklassade. Då har jag hellre T-34:or som åtminstone kan röra på sig och assaulta även om dom var det sämsta i min lista. Man behöver ändå något mobilt.

Gällande AT är nog Hero 160mm mortars sannolikt det effektivaste som sovjeterna kan ha. dom går inte röka ut. Med reroll träffar man ofta och det under plattorna dör allt som oftast och man tvingar verkligen tanksen att sprida ut sig... I ett slag lyckades dom slå ut 11 (!) tanks på de första två rundorna. Förhållandena var rätt extrema och jag hade inte otur men dom kan verkligen vara elaka. (slaget lyckades jag ändå förlora med 4-3 till Crazy).

Annars har du rätt - det är assault som gäller mot tyska tanks. Och inte sällan att kunna försvara sig när man blir assaultad. Därför är det viktigt att ha 1-2 fausts i varje strelk. Det avskräcker och gör enheten mycket mer mångsidig och effektiv. Rekommenderas starkt.

Flamers är fantastiska de få gånger de får agera men kanske inte ryms i hero-listor egentligen...

Om jag var dig skulle jag satsa på 6 hårdare plutoner.

Min lista:

Hero Strelkovy Polk HQ (Guards)
45
Hero Shturmovye Group (Guards) x 15
FEARLESS VETERAN
300
Hero Strelkovy Battalion (Guards) 7 + 1 faust + 1 HMG
225
Hero Strelkovy Battalion (Guards) 12 + 2 faust + 1 HMG
320
Hero Strelkovy Flame-thrower Platoon (Guards) 2 Flame-thrower team
100
Hero Tankovy Company (Guards) 4 4 T-34/85 obr 1944
375
Hero Tank Destruction Company x4
FEARLESS VETERAN
215
Hero 160mm Mortar Battalion (Guards) x8 + observer
265
Nicklas Lundström, Norrköping
Sovjetisk strelkovy/tankovy/allt annat i den hjältemodiga sovjetiska bonde- och arbetararmén.
Nu också tydligen NVA i Vietnam vilket helt och hållet är Atles fel!

n00bn

Post by n00bn » Sat Jan 09, 2016 5:05 pm

Tack för kommentaren. Klurigt det dära med 6 plutoner. Jag känner att man blir handikappad i uppdrag med reserver om man har under 8 plutoner. Man vill gärna kunna sätta upp en näve infanteri plattor, PV kanoner som skydd och artilleri för få skjuta med det så mycket som möjligt. Samt en mobil enhet som kan täpper till hål som man har missat. Jag har spelat ett par slag med 6 plutoners strelk och tycker att man måste vänta in reserverna innan saker och ting kan börja hända. La upp en battle report på bloggen precis om man vill läsa mer.

Just nu känns ju motorstrelkovy bataljonen som det bättre alternativet att utgå ifrån. Det går ju såklart att reducera 160mm granatkastarna till 4 stycken och upgradera SU-85M till 4 T-34/85. Tanken med SU-85M är att de ska kunna rensa vissa områden brädet från jobbiga mediumtunga vagnar samt infanteri och gun teams. Då kan mitt infanteri jobba ifred. T-34/85 kommer ju själva att behöva hjälp eftersom deras pansar tål knappt Panzer IV, i missions där det är lätt att flanka typ dustup och mobile battles är de ju såklart bra.

Ett trick jag gillar i motorstrelken är de här ZiS2orna dragna med halvbandare, det vimlade av sådana på ETC och en sån enhet är mycket mobilare och farligare än vad man tror.

Sufyan

Post by Sufyan » Sat Jan 09, 2016 9:04 pm

Jag skrev ett ganska utförligt svar på den här tråden igår som min telefon åt upp. Jag ska göra ett nytt försök nu.

Jag håller med om att du antagligen måste sikta på sex eller sju plutoner snarare än åtta. Hero-listorna är inga riktiga hord-listor, det går inte att vinna på att slänga mer skrot på bordet utan du behöver mer kvalitativa och framförallt mångsidiga plutoner som klarar sig själva mot olika hot.

Det mest uppenbara exemplet är ZIS-2. En fantastisk pluton: Utmärkt skydd från 5-80cm, och kan stoppa ALLT som finns i spelet under 5cm (defensive fire och counterattack) så länge dom inte är pinnade. Plutonen fungerar både offensivt och för att försvara din egen deployment. T-34/85 är också en bra mångsidig pluton. Jag tror dom är vettigare än SU-85M då du kan ha fyra vagnar jämfört med stormkanonernas ynkliga tre, samt att de inte är overloaded och därför är bättre brandkår. SU-76 kan jag inte rekommendera. Dom är billiga men saknar mångsidighet. Dom kan stå gone to ground bakom försvarande infanteri och bidra med defensive fire, och med wide tracks är dom en ganska bra brandkår på hemmaplan där dom kan hoppa ut ur skogar för att stoppa lätta fordon som raidar din deployment. I alla andra situationer överlever dom sällan mer än en runda inom LOS.

Desperate Measures och Berlin gör ryskt infanteri till bra och mångsidiga enheter. Faustar är öppenbart bra anti-tank, även på offensiven om man startar små självmordsattacker i flankerna mot enstaka tanks som inte kan skyddas av kollegornas defensive fire. Den sanna styrkan i strelk och motostrelk är dock infanterimördandet. Jag är speciellt förtjust i motostrelk med sina två HMGs som tack vare sina gone to ground-kompisar får stor command distance och kan få iväg några meningsfulla salvor innan de blir dödade av en irriterad motståndare. Man kan tycka att kulsprutor och kpistar är överflödiga i ett tank-dominerat spel där dina egna tanks redan har många sådana tärningar, men jag bara älskar att skära av motståndarens reserver med 6-12 tärningar på upp till 60cm.

En annan mångsidig pluton är en stor God of War. Fyll din deployment med massor av lätt anti-tank och ha möjlighet att skjuta effektivt pinnande bombardemang, allt i samma paket. I motostrelken kan dessa också utrustas med .50 cal-beväpnade transporter för riktigt sjuka taktiker! Jag gillar också motostrelkovyns 82mm granatkastare som offensiv pluton då de är både effektiv pinning (sex pjäser) och giftig direkteld upp till 60cm (3+ firepower).

Vad gäller tungt tyskt pansar borde du anamma den historiskt korrekta taktiken: Ignorera dom. Jaga allt annat. Jag gillar motostrelkens spetznaspluton som kan jaga enstaka kungstigrar men i övrigt försöker jag bara undvika att låta tungt pansar skjuta full ROF. Shturmoviks har också nämnvärt bra vapen som väldigt plötsligt kan vända hotet med en kort sekvens av bra tärningar, och om du siktar på att bara ha sex bra och mångsidiga plutoner finns det kanske 225 poäng över till dessa. Det egna luftvärnet du funderar på ser jag dock inget värde i. Strelk och Motostrelk har egentligen inget som måste skyddas från flyganfall. Ett par DShK i ett stort och seglivat Katyusha-batteri är ett bra sätt att runda av de sista 50 poängen, men i en egen superbräcklig pluton om tre är dom bara en gratis victory point.

Lite kortfattat vad som skiljer en Hero motostrelk från en Hero strelk:
- Kan ta två plutoner om fyra ZIS-2 med så mycket tärningar att det är svårt att inte le.
- Mycket bra recce-alternativ, jämfört med strelkens långsamma och tråkiga scouts.
- Razvedki som support-pluton: pansartransporterade män med fausts och eldkastare. Användbart!
- Behåller sin ursprungliga bataljonstruktur med enskiljda vapen-plutoner, till skillnad från Berlin-strelken som antar att du baserar listan kring Shturmovyen
- Motostrelk är ganska bra som mech-kompani: En lista som är fokuserad på att anfalla infanteri blir lätt också väldigt effektiv försvar mot pansar. Vad är läskigast: Liten panzergrenadier-pluton eller stor motostrelk med fausts?
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

n00bn

Post by n00bn » Tue Jan 12, 2016 11:14 pm

Tack för kommentarerna. Nu blir det lite debatt kring varför jag tycker att 6 plutoner är kass. Har man en 6 plutoners armé med två plutoner infanteri, en pluton At- Kanoner, fordon, spaning och artilleri så tycker jag att kommer man få problem i uppdrag med reserver. Man blir tvungen att lämna en enhet i reserv, som hade gjort mer nytta av att börja på plan. Man hamnar i situationer där man är helt beroende av att få in reserver i rätt runda för att få tillbaka initiativet.

Beror ju såklart på vilka poäng man spelar på och vad man möter, men jag ser inte hur man kan straffa motståndaren när han tar upp positioner på brädet med bara 3 plutoner. Tänker främst på uppdrag med delayed reserves och där infanteriet försvarar. Möter man t.ex. en pansarhord så bör ens armé tvinga motståndaren att byta teams mot bättre board position. Kan motståndaren komma fram obehindrad, då kommer den biten av spelet som warmachine spelare kallar för piece trade, gå åt helvete. Som försvarare är det ju motståndaren som håller i trådarna men man måste vara beredd på att reagera och det är lättare om man har 4 plutoner. Då blir det bättre att bygga armén för att ställa upp 4 plutoner från runda 1 istället för att hoppas på att reserver kommer in.

Ett pansarkompani klarar sig med att ställa upp tre plutoner på brädet eftersom tank teams är snabba/beväpnade nog att jobba självständigt. Infanteri är dels långsamt och dels måste ha hjälp med att rensa upp områden på brädet som ligger utanför assault range. Det finns ju infanteri arméer som kommer runt detta, t.ex. British paras och japaner. De kan snabbt angripa objektiv via assaults. I de två arméerna så går det också att spela defensivt på tid om man vill eftersom allt är fearless/veteran och tar aslång tid att skjuta ut.

Angående att ignorera vissa plutoner så är det en riskfylld taktik. Det förutsätter att motståndaren inte kan ställa en sån pluton i ett läge där är omöjligt att ignorera den.

Nu finns många olika sätt att spela FoW på och det typiska sättet jag spelar på är att ignorera kapitlet i regelboken som heter "Assaults". Men det är såhär spontant jag känner utan att ha använt en hero strelkovy med fullt kittad shturmovye.

sardukar

Post by sardukar » Thu Jan 14, 2016 1:22 pm

n00bn wrote:Tack för kommentarerna. Nu blir det lite debatt kring varför jag tycker att 6 plutoner är kass. Har man en 6 plutoners armé med två plutoner infanteri, en pluton At- Kanoner, fordon, spaning och artilleri så tycker jag att kommer man få problem i uppdrag med reserver. Man blir tvungen att lämna en enhet i reserv, som hade gjort mer nytta av att börja på plan. Man hamnar i situationer där man är helt beroende av att få in reserver i rätt runda för att få tillbaka initiativet.

Angående att ignorera vissa plutoner så är det en riskfylld taktik. Det förutsätter att motståndaren inte kan ställa en sån pluton i ett läge där är omöjligt att ignorera den.
Om du spelar infanteri ska du bygga listan för försvar. Glöm alla idéer om att på ett bra sätt kunna lösa alla situationer i alla scenarion. Om du tvingas anfalla är din plan att försöka få en 4-3-seger, inte en 6-1:a.

Pansar är dyrt och bra pansar är tokdyrt. Som infanterist vill du ha AT-kanoner i stort antal då de är förhållandevis billiga. 45mm-kanonerna är fortfarande bra i LW tack vare sin höga ROF, men du använder dem nästan uteslutande i defensive fire då de har svårt att ta sig genom fiendens frontpasar.
Det finns dock ett par vagnar som är båda billiga och mobila (men samtidigt ömtåliga och mindre slagkraftiga). Jag är väldigt svag för Su-76M (även om jag anser att den är för dyr) samtidigt som SU-57 förmodligen är ryssarnas mest prisvärda brandkårsenhet.

En viktig taktik som allt för många infanterispelare glömmer är fördröjande strid. Bara för att du klarar ditt motivationsslag behöver du inte fortsätta slåss mot fiendens pansar utan du kan välja att falla tillbaka. Backa, ompositionera och invänta nästa runda. Det är väldigt sällan som infanteri vill vara i närstrid med pansar, undantaget är om striden är i VDG eller om det är pionjärer som slåss. Även om det är en läskig infanterienhet som anfaller kan det vara bra att falla tillbaka för att få en chans att samla ihop dina trupper. Assaultreglerna i V3 gör det svårt att få in alla teams i en strelk för att slå tillbaka anfallet.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

n00bn

Post by n00bn » Mon Feb 15, 2016 10:39 pm

Det blev det här som skickades in. Handlar mycket om att detta är vad jag kan ställa upp målat (har 120mm granatkastare, ZiS-2, SU-100 kvar att fixa). Den är lite väl orörlig för min smak, men berlin-briefingen är lite primitiv och har bara sovjetiska fordon med RoF1 eller med hen and chick. Jag är medveten om att det går att spela infanteri defensivt men det är ovanligt och svårt att vinna en turnering genom att göra så. Det hade också varit bättre att spela 160mm mortars men nu går inte de att köpa nånstans i Sverige. Ska också testa SU100 och de verkar hårda på pappret. Det som jag är missnöjd med är planet, det är dyrt och är bara lotto. Men man måste ha någonting som sätter press på jagd och kungstigrar.

Guards Strelkovy Fearless/Trained (Berlin Exclusive) 1750

HQ
2 Rifle
Commissar
5 Sappers + Sapper Supply wagon

Combat
15 baser strelk (2 Panzerfaust SMG) + Kommissarie
8 baser strelk (1 Panzerfaust SMG)

Weapons
6 45mm 1942
6 Heavy Mortar + Observer

Support
4 ZiS-2
5 SU-100

Limited Il-2

Post Reply

Return to “Armélistor”