Vilken Hero strelkovy-lista till Defcon?

Dela med dig av dina mest ostiga alster.
Post Reply
partisan_nick

Vilken Hero strelkovy-lista till Defcon?

Post by partisan_nick » Mon Dec 14, 2015 12:24 am

Spelar för lite FOW nuförtiden (mer Epic och Infinity) men ska vara med på Defcon ändå. Eftersom det äntligen finns veteranryssar så måste jag spela dem efter att under lååång tid klagat på att dom inte fanns. Jag tror listan är supersvår att spela, särskilt som jag bara lär få 1-2 träningsmatcher. Men vilken av dessa tre listor skulle du minst gärna möta?

Alla tre bygger på en större sturmovye-enhet och en större Strelk som nästan kan få QoQ en liten stund. Dessa understöds av fantastiska 160mm mortars, flamers, Zis-2or och scouts (för chans till infiltration). Den stora frågan är vad som bli den 6:e enheten? Här har vi tre alternativ:

1. 3 SU-100 för att hålla tanks borta. Jag är lite tveksam då det blir det enda pansar jag har på bordet och således en måltavla, dessutom sjukt orörliga som vanligt.
2. Ytterligare en medelstrelk med 9 teams, här får jag också in 2 flamers till. Här går det också att få upp scouterna till 5 teams så dom faktiskt kan göra något om jag skippar strelkarnas HMG:s vilket kan vara värt det.
3. Lista med veteran heavy mortars + 160mm mortars… Kan vara jätteelak i rätt läge men blir nästan ospelbar om jag ska ha hälften i reserv så den går nog tyvärr bort…

SU – 100 varianten (1845 pts)
Hero Strelkovy Polk HQ (Guards) (+ Commissar) (Rifle teams) - 45
Hero Shturmovye Group (Guards) (13 teams) Fearless Veteran - 430
Hero Strelkovy Battalion (Guards) (13 teams, 3 faust + 1 HMG) - 330
Hero Strelkovy Scout Platoon (Guards) (3 teams) - 100
Hero Strelkovy Flame-thrower Platoon (Guards) (2 teams) - 100
Hero Assault Gun Company (Guards) (3 SU-100) - 360
Hero Tank Destruction Company (4 teams + command, ZIS-2) 215
Hero 160mm Mortar Battalion (Guards) (8 teams + command, spotter)- 265

Mer Infanteri-varianten (1830 pts)
Hero Strelkovy Polk HQ (Guards) ( + commissars) (SMG) - 55
Hero Strelkovy Battalion (Guards) (13 teams, 3 faust + 1 HMG) – 330
Hero Strelkovy Battalion (Guards) (9 teams, 2 faust + 1 HMG) - 235
Hero Strelkovy Scout Platoon (Guards) (3 teams) – 100
Hero Strelkovy Flame-thrower Platoon (Guards) (4 teams) - 200
Hero 160mm Mortar Battalion (Guards) (8 teams + command, spotter) - 265

2x Mortar-enheter (1845 pts)
Hero Strelkovy Polk HQ (Guards) (+ Commissar) (Rifle teams) - 45
Hero Strelkovy Battalion (Guards) (13 teams, 3 faust + 1 HMG) - 330
Hero Strelkovy Heavy Mortar Company (Guards) (6 teams + command, spotter) - 195
Hero Strelkovy Scout Platoon (Guards) (5 teams) – 165
Hero Strelkovy Flame-thrower Platoon (Guards) (4 teams) – 200
Hero 160mm Mortar Battalion (Guards) (8 teams + command, spotter) - 265
Nicklas Lundström, Norrköping
Sovjetisk strelkovy/tankovy/allt annat i den hjältemodiga sovjetiska bonde- och arbetararmén.
Nu också tydligen NVA i Vietnam vilket helt och hållet är Atles fel!

Stakka

Re: Vilken Hero strelkovy-lista till Defcon?

Post by Stakka » Mon Dec 14, 2015 11:37 am

Det är så mycket nytt i det här att det är svårt att ta ställning till. Det är inte Strelkovy och det är inte Udarny, det är mest konstigt, kanske bra. Svårt att veta vad som fungerar. Förväntar mig att få se en hel drös med bandgående 20cm-kanoner...

Det enda jag tänker inte är funktionellt är SU-100. För få, för dyra och för låg mobilitet. Alla motståndare som har något som du kan skjuta på kommer också kunna lägga smoke och/eller smoke bombardment på dessa. De är ju tyvärr papperstigermördare, stenhårda på papperet men värdelösa i verkligheten (i många fall).

Också tveksam till värdet av en liten hero strelkovy. Inget QoQ och trained, bra först i närstrid, och då är de flesta antagligen redan utslagna.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

partisan_nick

Post by partisan_nick » Mon Dec 14, 2015 11:58 am

Det är onekligen en mycket knepig lista att spela med. Dom bangående 20cm kanonerna blir nog tyvärr extremt sällsynta. Dom ersätter 3 veteran infanteri-teams + att dom är heavy guns och immobile... Grymt fräna men i praktiken rätt oanvändbara och sjukt dyra tyvärr.

Du kan nog ha rätt om den lilla Strelken. Och eftersom jag nästan avskrivet listan med massor av mortars kanske jag behöber tänka nytt. 4 T-34:or?!
Sovjetisk strelkovy/tankovy/allt annat i den hjältemodiga sovjetiska bonde- och arbetararmén.

Sufyan

Post by Sufyan » Mon Dec 14, 2015 4:15 pm

Är inte så upphetsad över något av dessa förslag, räcker inte att bara ha en massa gubbar när man saknar vapen. T-34 är defintivt ett bra alternativ här, mest för att dom är bra rustade för att jaga lätt och medeltungt pansar, något som annars kan montera ner infanteri-horden om de får jobba ostört. Själv är jag helt koko på IS-2, det är en riktig röjar-vagn som sabbar pansaranfall och själva kan veva ner infanteri-plutoner i närstrid.

Jag håller med Stakka om att SU-100 är skräp att använda, iallafall i den här listan. Däremot håller jag inte med om att QoQ spelar någon roll. Jag tycker faktiskt att två-plutons-strelkarna fungerar ganska bra, de fyra extra teamen vid full styrka gör dock att dom överlever ungefär en runda längre. Därför skulle jag faktiskt överväga att köra liten Shturmovye uppbackat av två fulla strelkar. Det är knepigt att avancera med för många teams, speciellt när man ger sig in i trånga gatumiljöer. Strelkarna (som är precis som Udarny fast med panzerfaust) kan gräva in och bli rejäla vägbulor medan shturmovyen anfaller eller jagar vid försvar.

Jag tror att du kanske är för inställd på att du ska få anfalla, vilket är tydligt med fet Shturmovye och Scouts. Skulle du ha samma designtänk om du räknade med att få försvara minst tre av fem slag? Även om du får anfalla kan en någorlunda kompetent spelare blockera infiltrationen om du faktiskt hittar på något sätt att använda den. Sen är en misslyckad infiltration ofta ett game over runda noll, de flesta scenarion blir helt skruvade om man byter ut vem som har första rundan. Jag är av åsikten att infiltration är ett passivt hot, inte en faktisk plan. Räkna inte med att du någonsin aktivt får använda den på ett sätt som gynnar dig.

Jag är ett stort fan av eldkastare så jag tänker inte avråda dig ens från att betala för alla fyra, så länge resten av listan ser vettig ut. Det jag föreslår att du ska utgå ifrån om du vill bygga en Hero Strelkovy med Fearless Veteran Shturmovye i centrum är att du har två fullstora strelkar och antingen T-34 eller IS-2 som support. Någon av de tunga granatkastarna är billigt långt skjutande bombardemang, båda två kanske bara skräpar ner din deployment med stora baser. Scouts är en lyxvara, jag tycker inte att dom är lika viktiga i en infanterilista som dom är för en mer aggressiv mech eller tank-lista. Scouts är inte ens så användbara som defensiva recce-trupper eftersom dom saknar transporter, 15cm recce deployment för att blockera motståndarens recce gör inte mycket. Kanske aldrig ens blir aktuellt om du vill se till att dina gun teams står på bordet vid deployment, och då är scouts din svagaste stridande enhet så de lär stå i reserv ändå.

Om jag skulle arbeta om något du redan har föreslagit skulle jag modifiera den andra listan på följande sätt (utan att ha räknat poängen, kanske är helt fel): Minska ner Shturmovye, öka på den lilla strelken, ta bort eldkastare och scouts, ta bort två granatkastare och stoppa in fyra T-34/85. Ta bort Kommisaren följt av spottern om du behöver spara ytterliggare 15-30 poäng.

Till sist, 203mm haubits är skräp som du ser ut att hålla med om. Immobile gun team utan gun shield som bara når 60cm. I ett vanligt spel lär man väldigt sällan kunna ställa upp den och gräva ner den där den behövs innan den misslyckas med 5+ save. Tror att den hör hemma i ett speciellt skrivet scenario, precis som Red Banner warrior team. Saltet i såret är också att de flesta husen man ser bara har två rum ändå, och man är dum om man ställer mer än ett team per rum om det finns bunker busters på bordet. Infanteri fungerar oftast bättre nedgrävda framför husen ändå.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

partisan_nick

Post by partisan_nick » Mon Dec 14, 2015 10:27 pm

Tusen tack för klok feedback Sufyan!

IS-2:an gillar jag inte i LLW pga av alla stora tyska vagnar och kanoner, främst KT då som är ett extremt effektivt motmedel. T-34 däremot kan jag tänka mig även om dom blir helt ensamt sovjetiskt pansar på bordet.

Jag tror nog att din modell med mer streklar och mindre sturmo och utan scouter ser betydligt effektivare ut. Problemet är nog att det är just veteranryssar jag trånat efter så länge så effektiviteten kanske får stå tillbaka.

Angående Scouterna får jag nog ge dig rätt dock, dom är för få för att göra nytta, en dålig reservpluton och infiltrate är ju sällan en ren slagvinnare.

Du har nog rätt i att min aggressiva spelstil gör att jag alltid tänker utifrån att jag anfaller, och det brukar jag typ göra oavsett uppdrag. Vilket nog inte är så vinnande på en turnering.

Jag är lite ovillig på att skära ner shturmovye för att få in T-34orna. Men listan du skissade på ovan blev på pricken 1850 pts (och då är kommissarien och spottern kvar).

Hmm, ska tänka om lite. Men det är ju gott om tid kvar... :-)

Atle

Post by Atle » Mon Dec 14, 2015 11:00 pm

partisan_nick wrote: Hmm, ska tänka om lite. Men det är ju gott om tid kvar... :-)
Vi får köra två provslag på måndag, ett som attacker och ett som defende, så hinner du ju sova på det innan listan ska vara inne.
WW2
Tyskt SS, LW
US, LW
Polskt kavalleri, 1500p.
Vietnam
PAVN, Tiêu Ðôàn Bô Binh (Inf), 1200 p
PAVN Tiểu Đoàn Thiết Giáp (Tank), 1200 p
Local forces, 1155 p
US aircav 1200 p
US Rifle 25th 1200 p
ARVN (Inf), 1150 p

partisan_nick

Post by partisan_nick » Mon Dec 21, 2015 11:12 pm

Efter att ha testspelat en variant mot Atle (och förlorat trots perfekt bord och en del tur) har jag justerat listan igen. Nu ser den ut såhär och det blir sannolikt den jag lämnar in imorrn.

Hero Strelkovy Polk - 1845
Hero Strelkovy Polk HQ + commissar - 45
Hero Shturmovye Group (Fearless Veteran), 8 teams + command - 300
Hero Strelkovy Battalion, 7 rifle/MG, 1 faust, 1 HMG + command - 225
Hero Strelkovy Battalion, 6 rifle/Mg, 4 SMG, 3 faust, 1 HMG + command - 320
Hero Strelkovy Flame-thrower Platoon, 2 FT - 100
Hero Tankovy Company, 4 T-34/85 obr 1944 - 375
Hero Tank Destruction Company (Fearless Veteran) 57mm ZIS-2 gun + command - 215
Hero 160mm Mortar Battalion, 8 mortars + spotter + command - 265

Tanken är väl att det ändå är mina mortars som gör illa fienden så det är bra att ha många... Alternativet är helt enkelt att skala bort två mortars. Då kan jag minska en av steklarna med en pluton och öka Shturmovye med lika många...

Sufyan

Post by Sufyan » Mon Dec 21, 2015 11:36 pm

Åtta granatkastare ser lite menigslöst ut då den enda fördelen jämfört med sex är att dom tar längre tid att döda. Inget jag helt ställer mig emot men lite slöseri med poäng. Ser ut som en felskrivning på den stora strelken som borde ha två faust (ersätter rifle/mg). Jag hade nog dumpat eldkastarna och fixat upp den lilla strelken till samma standard. Listan ser rätt bra ut under förutsättningen att du får försvara. Se upp för Kampfgruppe Berlin bara, behövs nerver av stål och järnkoll på reglerna för att anfalla dom med liten hero strelkovy utan breakthrough guns och frontpansar.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

partisan_nick

Post by partisan_nick » Tue Dec 22, 2015 1:55 am

Tack för svar!

Grejen är att 160mm granatkastare som träffar som veterans är så sanslöst bra med dubbelplatta. Och rätt farliga för tanks också. På riktigt förväntar jag mig att dom i varje slag kommer att döda mer tyskar än något annat, om det inte blir väldigt lyckade assaults. Har man 6 är det första fienden gör att döda 1 för att nästan halvera deras effektivitet och sen ignorera dem. Med 8 får dom kanske skjuta 1-2 rundor till vilket känns värt för 45 poäng.

Stämmer det ska vara 2 faust i den "stora" strelken. Generellt är jag lite ledsen över att inte få in fullt med faustar i strelkarna men det finns inte poäng helt enkelt.

Jag ska fundera på eldkastarna men dom är sååå grymma med 3+.

Helt sant, testslaget igår var mot Atles jättelika Kampfgruppe Berlin. Terrängen med stadsbord var perfekt för mig och jag hade osannolik tur med 2 assaults där jag ej blev pinnad trots att jag borde blivit det. Och jag förlorade ändå. Dom är sååå många och har verktyg och svar på allt känns det som.

Det knepigaste i denna lista för mig är nog T-34. Jag har bara använt dom som hord förut och nu är dom plötsligt dyra och få och ska lyckas göra skada ändå. Men jag måste ha en rörlig enhet.

Post Reply

Return to “Armélistor”