Gepanzerte Panzergrenadier 1500 eller 2000 p

Dela med dig av dina mest ostiga alster.
Iztvan

Re: Gepanzerte Panzergrenadier 1500 eller 2000 p

Post by Iztvan » Fri Feb 27, 2009 11:37 am

Ja, mjuka bilar har ju ett save på 5+ mot allt, HGM eller 150cm haubits, samma save. Så om man blir träffad av 2+ eller 1+ FP så är truck bättre än pansar som ligger långt under AT.

Att lägga ut AT längs fronten kan vara ok, beroende på LoS, terräng, mm.
Ett alternativ är att bygga en slags "bas" där AT-kanonerna täcker det område där FI "måste" ta sig fram och samtidigt ligger skyddade från Artilleri mm.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

sardukar

Post by sardukar » Fri Feb 27, 2009 12:56 pm

Hur ni ställer upp och använder era AT-kanoner är en annan diskussion.

Jag tror dock inte att vi kommer längre i den här tråden om Gepanzerte Panzergrenadiers, men den har varit givande. Får se om jag tar och bygger den där listan som jag skrev ihop på första sidan :)
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

LÖWE

Post by LÖWE » Fri Feb 27, 2009 5:39 pm

Ursäkta lite Sardukar...även om ämnet känns avslutat...vill bara belysa en annan aspekt av halvbandartaktik...även dessa (open top vehicles) blir pinnade av fem träffar från fienden och kan därför inte genomföra sin assualt...så i detta fall hjälper inte deras pansar (men samåkarna överlever ju gevärseld dock)...om det inte var så hade jag aldrig tvekat att köra i halvbandare...kanske iaf...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

sardukar

Post by sardukar » Sun Mar 01, 2009 3:21 pm

Du behöver inte ursäkta dig, jag lät bli att låsa tråden ifa någon kände att det fanns mer att diskuter till ämnet.

Att säga att de blir pinnade är egentligen fel då alla armoured vehicles ignorerar pinning. Däremot kan de fortfarande bli "driven off" av defensive fire, men med tanke på hur många MGs de har tillgång till så känns det som att risken för det är begränsad.

Vad man däremot kan göra är att skjuta ut en half-track vilket då leder till att passagerana blir pinnade. Även det räcker för att stoppa anfallet även om man bara fick in en träff.
Moderator
15mm.se regler

Iztvan

Post by Iztvan » Sun Mar 01, 2009 9:19 pm

sardukar wrote:Att säga att de blir pinnade är egentligen fel då alla armoured vehicles ignorerar pinning.
Det är väl helt rätt att säga att de blir pinnade, eftersom en del av plutonen är icke-armoured (MG teams)? Halftracs (med innehåll) kan röra sig och skjuta fritt som pinnade, men om passagerarna hoppar ut måste de följa reglerna för pinnade teams.
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

sardukar

Post by sardukar » Mon Mar 02, 2009 10:35 am

Är du helt säker på att man måste unpinna passagerarna om det endast är fordonet som tar fem eller fler träffar? Har googlat FOW-forumet samt MALFT men det ända jag hittar är regler gällande just assaultdelen, och de nämner endast att man måste avbryta attacken samt går genom några exempel där half-tracken skjuts ut eller bailas.

Det enda exemplet jag sett där passagerarna förblir pinnande är om man assaultar med tank riders, men de sitter på utsidan och har därför ingen glädje av de 50 ton med pansar som är under dem.
Moderator
15mm.se regler

cicero

Post by cicero » Mon Mar 02, 2009 10:48 am

sardukar wrote:Är du helt säker på att man måste unpinna passagerarna om det endast är fordonet som tar fem eller fler träffar? Har googlat FOW-forumet samt MALFT men det ända jag hittar är regler gällande just assaultdelen, och de nämner endast att man måste avbryta attacken samt går genom några exempel där half-tracken skjuts ut eller bailas.

Det enda exemplet jag sett där passagerarna förblir pinnande är om man assaultar med tank riders, men de sitter på utsidan och har därför ingen glädje av de 50 ton med pansar som är under dem.
Sdkfzana tillhör plutonen. Tar plutonen 5 eller fler hits i defensivfire är hela plutonen pinned.

Blanda INTE in Tankodesnatniki +tankriders, eller fordon med Top 1 eller mer.
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

Iztvan

Post by Iztvan » Mon Mar 02, 2009 11:10 am

Pinning sker plutonsvis, så *plutonen* (inkl passagerare) blir pinnade.

Den stora fördelen med att åka SPW är att man ofta inte behöver bry sig. Men om rätt ska vara rätt så måste man pinna av för att infantry teams ska funka normalt.
(obs humor)

Post Reply

Return to “Armélistor”