7th armoured

Dela med dig av dina mest ostiga alster.
Stakka

7th armoured

Post by Stakka » Wed Feb 18, 2009 6:02 pm

Jag roade mig med att beställa en stor bunke brittiska cromwells, men min erfarenhet av att pansartaktik är begränsad till att enbart ha stått som försvarare mot pansar, så jag tar gära lite tips på hur man kan gå tillväga.

Min tanke var att hålla listan renodlad från allt för mycket divionsbös och hålla den till närstridstrupper. Så det jag kommer att ha tillgång till är:

HQ
2 Cromwell
2 Cromwell VI CS
2 Crusader A/A

Combat platoons
3 Armoured platoons (3 cromwell, en firefly)

Weapon platoons
Recce patrol (3 Stuart)

Support platoons
Scout patrol, UC med ev 0,5"mg
Motor infantry
Rifle platoon

Kan även kasta in m10 17pdr
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

sardukar

Re: 7th armoured

Post by sardukar » Wed Feb 18, 2009 8:52 pm

Jag tror att din lista kommer klara sig bra i de flesta situationer, men den är känslig för tungt pansar och flyg. Dina Fireflies är visserligen stenhårda, men de kommer att prioriteras som mål vid varje attack för att skydda eventuella tunga fientliga tanks, men det är smällar som man får ta.

Rena infanteriarméer med många AT-kanoner kan även de ställa till med problem då plutonerna är så pass stora i LW. Jag skulle eventuellt ta bort alla extratanks från HQ och slänga in fler support platoons eller flyg. Det är viktigt att du använder dig av flyg då det tvingar din motståndare att slösa poäng på en AA-pluton. För en tysk är det riktigt jobbigt då deras alternativ är få.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Stakka

Post by Stakka » Thu Feb 19, 2009 9:56 am

Det är bra synpunkter, den enda jag inte vet hur jag går tillväga med är stora infanterihorder, men en grej jag läst mig till på battlefronts forum är att ta de två CS-tanksen och LV-vagnarna och formera en pluton med 2iC, det skapar en ny pluton som inte räknas som pluton för deployment eller Company Morale, och är stor nog att kunna ta en första assault mot Strelkovyhorder, om nöden kräver det.

Jag är även rädd för sådana saker som Sturmdivision, amerikanskt armoured infantry och annat med stora mängder panzerfausts/bazookas. Där blir det till att skjuta bort plutoner med koncentrerad eld innan assault kommer på tal.

Tunga tanks tror jag att man ska kunna manövrera bort. Både tiger och IS-2 rör sig hälften så fort som Cromwells, och även om penetrationsförmågan är den bästa så sänker man t.o.m. de tyngsta vagnarna med tillräckligt många flankskott om nöden kräver det. IS2 har dessutom bara ett skott och tigern har slow traverse.

TSE

Post by TSE » Thu Feb 19, 2009 10:00 am

Jag saknar artilleri men det är väl mest för att jag behöver det som skydd för mina Rangers.
Bara 2 Cromwell CS, en borta och du har mycket liten effekt av någon form av artilleri vilket skulle göra det jobbigt för dig att möta stora infantry styrkor, speciellt gömda och nergrävda.
Time on Target
MV/LW US Rangers ca 3500
LW US Boatsection
MW/LW US Infantry
LW US FSSF
MV US Armoured Recon 1500
MV US Tank 1500
LW Gepazeret Panzerpoineer 1750 (under uppbyggnad)

Iztvan

Post by Iztvan » Thu Feb 19, 2009 10:18 am

Jag har aldrig spelat 7AD, men jag har spelat mot dom några gånger, så jag vet vad jag inte gillar.

Pansaret (Cromwells och Firefly) är bra, men jag är inte helt säker på att du behöver 3 plutoner, det kanske kan räcka med två. Recon är självklart och du har bra val.

Om du är oroad för stora FI inf plutoner så ska du ha fullt HQ (om du har poängen) och inte köra dom som en separat pluton utan CA (Combat Attach) vagnarna till 1-2 pansarplutoner. Om du maxar det kan du skicka in en pluton med 4 (grund) + 4 (CA) + CinC + 2inC rakt in i närstrid - med rök och pinning och som veteran träffar FI dig med DF på 6:or... och sedan slår dina ca 10 teams 3+ tohit i närstriden - aouch! :o
Ja, jag har råkat ut för den... slog ut en US Paraspluton full med bazokas.

Motor infantry ser klena ut på pappret, men de känns som ett bra komplement till pansaret, man vill att infet ska kunna hänga med i anfallet. Och sitter dom i hårda bilar kan dom rulla framåt även om dom blir pinnade och är trygga mot MGs och lätta granatkastare. Utan dom kan en ensam tysk AT-pluton låsa en hel flank, men infet (med hjälp av art) har en chans att rensa upp, eller åtminstone tvinga tysken att backa upp at med lite inf (bristvara för tysken).

Eftersom det finns hårda, stora elaka tanks där ute i verkligheten så tycker jag att artilleri (rök och stonk/murder) och flyg (typhoons?) platsar också.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Stakka

Post by Stakka » Thu Feb 19, 2009 11:03 am

Det finns inte så många roliga artillerival till 7ad, man får endast välja Sexton (25pdr sp), som jag anser är för dyr för vad den ger (AT 4, FP 5+), därför satsar jag hellre på frigående Cromwell CS. Syftet bör man nå i vilket fall.

Om jag förstår din taktiska idé rätt är tanken Combatpltn med attachments+ Company Command, om man håller en CS-vagn tillbaka för att röka återstår 6 Cromwell IV, 1 Cromwell VI CS, Firefly och 2 Crusader A/A, all lika bra på att slåss i närstrid, totalt 28 kulspruteskott och 10 skott från Crusader A/A för att pinna. Med en Recce eller scout platoon som tar bort gtg så bör man ju köra över vilken inf-pltn som helst :twisted:

Flyg är ett realistiskt val tycker jag, Typhoons är lätta att få in i listan om jag skrotar en combatpltn. Värt att tänka på.

Iztvan

Post by Iztvan » Thu Feb 19, 2009 11:25 am

Stakka wrote:Det finns inte så många roliga artillerival till 7ad, man får endast välja Sexton (25pdr sp), som jag anser är för dyr för vad den ger (AT 4, FP 5+), därför satsar jag hellre på frigående Cromwell CS. Syftet bör man nå i vilket fall.
Jag förstår. Svårt val det där, faktiskt. Lite jobbigt om man köper 8 vagnar som man inte gillar/använder också...
Med en Recce eller scout platoon som tar bort gtg så bör man ju köra över vilken inf-pltn som helst :twisted:
Ja, det är vad som brukar hända med mitt infanteri i alla fall... :cry:
Flyg är ett realistiskt val tycker jag, Typhoons är lätta att få in i listan om jag skrotar en combatpltn. Värt att tänka på.
Ja, med en rörlig armé är det inte svårt att hålla avståndet från de tunga vagnarna så att flyget kan bomba (ok, "raketa" blir det kanske oftast). Kan ju vara lite svårt med range-in mot tyskar, men mot ryssar funkar det bra. Sidoskott från Cromwells + raketer från Typhoons låter som jobbigt för Pantrar.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Tommie

Post by Tommie » Thu Feb 19, 2009 12:04 pm

Tjena Stakka, vilka IS-2or pratar du om förövrigt? :roll: Kan inte vänta att sätta mitt Udarny mot dom här speed-freaksen ;) Jag är dock extremt tveksam till flyg i en så mobil lista. Tycker det är mycket poäng som går upp i rök helt enkelt. Problematiken ligger nog i det faktum att så fort du kommer inom 16'' från fienden kan du inte bomba dom, och det du vill göra mot tunga tanklistor är att flanka, flanka och flanka - med så många tanks som möjligt. Samma sak mot infanterihorder: få in så många veterantanks du kan så snabbt som möjligt i assault (0-2'')/MG-fire-range (16'').

Jag säger att du får roligast (och effektivast) med horder och åter horder av extremt mobila veteranvagnar. Skulle tänka både en och två gånger vad jag skulle göra med såväl mitt Udarny Strelkovy som min IS-2-Battalion isåfall. Flyg passar inte in alls enligt min mening, det är jag inte det minsta rädd för med varken IS-2or eller Strelk (om man inte räknar amerikanernas förbannade spaningsplan för tungt art...).
"Det finns inget fort som bolsjevikerna inte kan storma."

Frank

Post by Frank » Thu Feb 19, 2009 12:08 pm

Hmm sitter och tittar i Fortress Europe då jag själv har gjort en armoured rece, nu vet jag inte hur 7th ad såg ut ent historiskt men enligt boken kan man inte kombinera Fireflyes och cormwells. Sedan får du även ha alla brittiska artileri typer det enda är att 5,5" måste ha ett annat arty bat för att få vara med. Observera att detta dock endast är vad som står i boken och att det inte har med hur 7th ad såg ut.

Stakka

Post by Stakka » Thu Feb 19, 2009 2:49 pm

7ad presenteras i Villers-bocage, med en i princip helt egen uppsättning support. Det speciella är att normalplutonen är tre Cromwells och en firefly.

Deras support är begränsat till en supportpluton per combatpluton, så det blir inte mycket att roa sig med. Det finns möjlighet till Armoured Recce där den vanliga organisationen med tre Cromwells gäller.

Post Reply

Return to “Armélistor”