Team Yankee UK

Dela med dig av dina mest ostiga alster.

Team Yankee UK

Inläggav Stakka » fre apr 07, 2017 9:21 pm

Efter att ha införskaffat brittboken till TY tänkte jag att rollen som britt är ju min när det kommer till FoW (och TY är ju i princip FoW.

Innan jag går in på valfri nätbutik och gör något dumt tänkte jag be om lite råd. Min första tanke när jag bläddrat igenom boken var "hjälp, en ny huvuvdärksbok med för många val".

Har funderat ut följande på 75p:

Chieftain armoured sqd
1+3+3 Chieftain stillbrew, 49p
1 Scorpion recce troop, 4 scorpion, 4p
Mech comp, 17p
hq+2 fulla plutoner + 2 gpmg sf eller 2 milan
1 FV 432 mortar plt, 2p
Support
2 blowpipe SAM eller 2 Rapier SAM

Är det
1: En legal lista?
2: Funktionellt?
3: Bör jag välja blowpipe eller rapier för att skydda mig mot hot från ovan?
4: Slakta listan efter eget tycke...
Senast redigerad av Stakka lör apr 08, 2017 7:51 am, redigerad totalt 1 gång.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.
Stakka

Re: Team Yankee UK

Inläggav Sufyan » fre apr 07, 2017 9:43 pm

Listan är legal, det är så här multi-formationer fungerar. Lite ont om tanks kan jag tycka, men 75p är tajt att arbeta med. Listan är kanske bra i försvar tack vare två Inf men i anfall tror jag den stångar sig blodig innan den tar objektiv.

Rapiers är helt klart bättre luftvärn, men bara två fordon kommer sällan göra mycket nytta mot en aggressiv spelare. Inte så svårt att döda dom tidigt, även med en enstaka träff. 4-6 tokbilliga Hinds kan överrumpla dom snabbt, sen har de nästan fritt fram mot ROF1 FP6 från AA MGs som resten av kompaniet använder.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Stakka » lör apr 08, 2017 8:06 am

Ett enkelt sätt att dra upp antalet stridsvagnar är att skippa stillbrew, istället för 7 vagnar för 49 blir det 8 vagnar fr 48p. Vet dock inte om det är en genomtänkt idé.

Vill jag ha ytterligare luftvärnsrobotar kostar det 3p, blir då ytterligare 2 rapier. 3p hittar jag i mech comp och recce troop.

Alternativ:

Armoured sqd
1+3 stillbrew chieftain = 28
1+3 chieftain = 24
2 scorpion recce = 2
4 rapier = 6 (divisionsssupport)

Mech comp
hq + full mech plt + halv mech plt = 13
2 eller 4 FV432 mortar = 1 eller 2 p

Totalt 75p.
Stakka

Inläggav Svensson » lör apr 08, 2017 12:33 pm

75p är svårt, det utesluter i praktiken en amerikansk pansarlista.
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.
Användarvisningsbild
Svensson

Inläggav Iztvan » lör apr 08, 2017 10:36 pm

Jag är TY-n00b men jag är inte övertygad om att Stillbrew är värt det. Både +1 poäng och sämre cross check.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Sufyan » sön apr 09, 2017 11:05 am

Jag ställer mig i gruppen som är skeptisk till Stillbrew. Med eller utan så är oddsen väldigt dåliga i en skytteduell. Då är det bättre att spara poäng, ha råd med mer eldkraft, och ha lite bättre möjlighet att få fram eldkraften där den behövs med bättre cross check.

Hur man överlever mot ett eller två T72-kompanier är att man står gone to ground så att de inte träffar så bra i den rundan de rullar inom LOS, och svarar med att koncentrera eld på ett kompani. Om man inte kan skjuta först själv måste man förlita sig på kamoflage när fienden skjuter först, inte pansarets tjocklek som inte är lika effektivt som att inte bli träffad. Bättre pansar gör att man kan göra detta jobb bättre förstås, men inte om det innebär att man inte har råd med supportvapen.

Tank-baserade listor behöver köpa billiga supportvapen som ger fler tärningar att kasta på fiendens tanks. Chieftain för 6p är otroligt bra värde, något man borde ta vara på om man inte spelar 100+ poäng. Att de är relativt billiga gör att man har råd med missilvapen för att få några fler tärningar med AT-eld.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Stakka » sön apr 09, 2017 1:21 pm

Således, chieftains utan pimpning, billiga missiler = swingfire. Överväga att stryka infanterikompaniet för att få fler kanoner/missiler i spel.
Finns det en poäng med att låta hq-vagnen ha stillbrew medan plutonerna är vanilj?

Chieftain squadon
1+3+3+2 = 54p
Lynx airmobile platoon eller mech platoon = 7p (Lynx airmobile = 3 Milan teams)
4 Tracked rapier SAM, 6p
3 Swingfire = 6p
2 Scorpion recce = 2p

Saknar smoke bombardment men koncentrerar övriga styrkor (istället för lite av allt). Går det att spela utan luftvärn?
Stakka

Inläggav Sufyan » sön apr 09, 2017 9:54 pm

Jag har mest spelat utan luftvärn, men då har jag också bara mött flygplan som inte är så värst effektiva om inte spelen pågår väldigt länge. Kanske hade känt annorlunda om jag mötte Hind-svärmarna, men det går väl att skippa luftvärn om man är aggressiv och försöker vinna tidigt. Du har ju fortfarande AA MG på nästan allt, det begränsar motståndaren till att göra missil-attacker på långt avstånd och de är ju bara ROF1. Vi har skjutit ner varandras flygplan med AA MG och .50 förut...

Om du skippar luftvärnet eller swingfire och fixar den 10:e stridsvagnen har du en HÅRD lista. Tanks är bra i det här spelet, det är därför dom kostar så mycket mer än allt annat. Infanteri-valet borde du nog köra på det du helst vill modellera.

HQ-vagnen kan vara Stillbrew om poängen tillåter, mest för att han ändå alltid borde gå med i en annan pluton i varje step så att man kan göra Mistaken Target till hans vagn. Gör inget om han går sönder eftersom han byter till en annan inom 15cm automatiskt, alternativt testar med tärning om inga fordon (Tank teams) finns i närheten.

Jag gillar den nya listan. Recce behöver inte vara mer än 2 fordon eftersom de främst är till för spearhead. Fler tanks är alltid ett tryggt val, plus billigt eldunderstöd som ger mer tärningar med poängen som blir över när man fyllt på dyra pansar-plutoner. Varje enskiljd stridsvagn kostar lika mycket som hela plutoner bestående av flera missilsystem liksom.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Stakka » mån apr 10, 2017 7:18 am

Tackar för god hjälp.

Eftersom FV432 och swingfire tycks vara slut i de flesta lager så löser sig frågan om hur listan kan se ut av sig själv.
10 tanks (60), Lynx airmobile (7), rapier SAM (6)och scorpion recce (2).
Stakka

Inläggav Stakka » tor nov 09, 2017 8:53 pm

Tänkte ge mig på att expandera vidare, ju fler desto roligare. Har funderat på vad som leder till nästa nivå, dvs när mina 75p blir 100p.

Det jag lärt mig hittills är att stridsvagnar är bra och hårda, så länge fienden inte är ryss och går till fots.

Har funderat på

HQ - 1 Chieftain =6p
4 Armoured platoons om 3 Chieftains =72p
Mechanised platoon + 2 extra milan teams =9p
Scorpion recce troop, 4 scorpor = 4p
Abbot field battery, 2 abbotar = 3p
Tracked rapier SAM battery, 4 vagnar = 6p
Totalt 100p.

Allt utom SAM-batteriet är del i kompaniets organiska struktur = nästan alla bidrar till good spirits.
Nio units där jag kan sätta ut 72 % av poängen när jag endast får börja med hälften.
Om ryssen kommer i tusendetal så kan jag lägga en artilleritemplat, 3+ range in och 4+ to hit. Kanske inte leder till massdöd, men det splittrar upp fienden och gör rörelsen långsammare.

Några tankar?
Stakka

Återgå till Armélistor