Mid-war, v4, vad tycker folk?

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
berfrund

Re: Mid-war, v4, vad tycker folk?

Post by berfrund » Wed Feb 28, 2018 7:21 pm

Jag har kört SIF (Fow Ew) de sista åren och vi fick ställa in med kort varsel och vi gjorde ett tappert försök att byta till Team Yankee men det gav inte något resultat så SIF ställdes in helt!

Stakka är den utsocknes som alltid kommit på SIF då han springer ena dagen och spelar andra dagen hos oss.
Arra Fow till Lincon blir tufft vi är för få som spelar det hos oss just nu!
Team Yankee kan mycket väl funka och locka folk till turnering, problemet för mig är att köra terräng dit och åter för de brukar vara jag som får lösa det har jag tur så får jag med en till på jobbet!

Den senaste tiden så har vår förening fixat 30k och Bolt Action så sent som i söndags körde vi ett BA storslag! https://www.facebook.com/ossstockholm/
I höst blir det mer av detta och en airbrush kurs!
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Ulfast

Post by Ulfast » Fri Mar 02, 2018 8:57 am

Vi kanske kan starta en tråd för att se om det finns tillräckligt med intresse för att dra ihop en team yankee turnering någon gång under året någonstans i Sverige?

Stakka

Post by Stakka » Fri Mar 02, 2018 10:42 am

Ulfast wrote:Vi kanske kan starta en tråd för att se om det finns tillräckligt med intresse för att dra ihop en team yankee turnering någon gång under året någonstans i Sverige?
Taget!

Vad vi har gjort under många år (i varje fall i Linköping och Göteborg) är att nyttja befintliga konvent som ligger på högtider/ledigheter som påsk och Kristi himmelsfärdsdag = mindre positivt för den som har barn/familj. Hellre då hitta ett datum där intresserade kan och hitta en plats som så många som möjligt kan ta sig till + hitta en spännande form för eventet som tilltalar både tävlingsnerven och historienerven.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Octavius

Post by Octavius » Fri Mar 02, 2018 9:54 pm

Ett evenemang med TY låter verkligen intressant! För min egen del får det gärna vara kampanj eller någon form av storslag. Om jag kan så hjälper jag gärna till, men jag har inte så mycket erfarenhet av att spela än

berfrund

Post by berfrund » Sun Mar 04, 2018 10:50 am

Klart på med att göra något vi har en hel del terräng och några spelare i föreningen o erfarenhet att arra den finns!
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Rapax

Post by Rapax » Tue Mar 06, 2018 4:34 pm

Här på HFF i Halmstad är FoW numera helt dött. Det har spelats kanske tre slag under det senaste halvåret. Intresset har varit på svag nedgång sedan länge, men den verkligan spiken i kistan var V4. Vi har istället börjat testa andra regelsystem i WWII-anda.
Ungern/Rumänien: pansar
Amerikaner: mekaniserat
Tyskar: allt möjligt

Tilioch

Post by Tilioch » Tue Mar 06, 2018 5:49 pm

Jag är ju antagligen rätt udda här, jag försökte intressera mig för FoW både under version 2 och 3, men kom varje gång fram till att det var för bökigt och jag tyckte att hela armébyggandet var för instängt och oflexibelt.
Men när v4 kom då var det ett spel jag kunde förlika mig med och jag tycker att det är ett utmärkt spel, jag gillar att jag kan sätta ihop min styrka hur jag vill och inte behöver låsa in mig på en sak. Dessutom tilltalar det mig som spelar en massa annat också att ha kort där allt jag behöver veta står så slipper jag ha en regelbok uppslagen för att se vad det var för stats på ditten eller datten.

Så nu sitter jag på en hyffsat respektabel tysk ökenarmé och håller på att fila på hur jag ska sätta ihop en hög med jänkare.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting

Ulfast

Post by Ulfast » Tue Mar 06, 2018 6:22 pm

Jag håller med att det känns lättare att bygga arméer och korten är väldigt trevliga att ha. De speciella command korten är också skoj och ger lite extra krydda till arméerna.

Rapax

Post by Rapax » Wed Mar 07, 2018 5:10 pm

Det finns definitivt både bra och dåliga förändringar i V4. Men jag tycker att helheten är ett steg ner från V3.

Jag håller med att list-byggandet har blivit mycket flexiblare. Tyvärr har det skett på bekostnad av "flavor", som jag tycker är extremt viktigt. Numera känns det som att man bygger en generisk trupp av valfri nation, kontra de väldigt specifika enheter man kunde göra innan, speciellt i de mer nischade böckerna. Att allting (utom ryssarna) nu dessutom är confident veteran tycker jag känns färglöst och tråkigt.

Jag tror att hela V4 är en medveten satsning av BF att rikta sig till nya potentiella kunder, istället för de gamla rävarna som "redan har allt". Och det är mycket möjligt att det är rätt tänkt. Men mig intresserar det inte.
Ungern/Rumänien: pansar
Amerikaner: mekaniserat
Tyskar: allt möjligt

Tilioch

Post by Tilioch » Wed Mar 07, 2018 10:59 pm

Dethär med att man har förlorat en massa i armébyggandet har jag ärligt talat lite svårt att förstå, nu kan jag ju bara tala för ökentyskar eftersom jag inte har någon som helst koll på nått mer, men om jag ögnar igenom "North Afrika" boken och håller mig till de delar som borde hanteras av DAK boken, så ser jag inte mycket som jag inte kan ha med. Visst jag kan inte använda de två StuGs som uppenbarligen landade i afrika och visst, Panzerjäger I finns inte heller med som alternativ, och säkerligen en del andra obskyra fordon och sånt, men gör det verkligen så mycket att spelet blir färglöst och generiskt?

Det går fortfarande att bygga pionjärer med uppgraderingskorten, det går fortfarande att sätta folk i lastbilar. Men visst, det är inte uttalat så att det finns kübelwagens till befäl, men de kan fortfarande representeras av de onämnda transporterna, och vissa delar har brutits ur plutonerna och satts i sina egna formationer istället. Men det är ju inte så att man är hindrad från att bygga en styrka som är mer eller mindre precis som i de gamla böckerna.

Men jag kanske bara är korkad och inte ser vad det är som är den stora grejen som saknas?
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting

Post Reply

Return to “Taktik”