Mid-war, v4, vad tycker folk?

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
Ulfast

Re: Mid-war, v4, vad tycker folk?

Post by Ulfast » Mon Feb 26, 2018 9:08 am

Hur ser det ut med aktiva turneringar ute Sverige just nu?

Stakka

Post by Stakka » Mon Feb 26, 2018 10:26 am

Iztvan wrote:De hårdaste kritikerna säger ibland "V4 kom och turneringsscenen kraschade = V4 är dåligt.
Jag köper inte riktigt det, turneringarna var på väg ner redan innan, titta på oss i Sverige t.ex., jag tror inte vi hade rest runt på massa turneringar om v4 bara hade varit en uppfräschad v3.1. Det är andra orsaker till det.
+1
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Sufyan

Post by Sufyan » Mon Feb 26, 2018 11:07 am

Jag har inte spelat MW. Jag ser det som ett helt nytt och eget spel, och känner att det är lite olustigt att se hur BF försöker skriva ett modernt figurspel med kort-uppgraderingar och öppna listor. Ungefär som att dom tittat på marknaden men inte riktigt förstår varför trenderna pågår. Blir inte inspirerad att investera i det.

Jag har mina ständigt pågående LW-projekt och jag gillar vad det spelet har blivit. Känns FOW på alla sätt, men mindre gamey och mer fokuserat på vad som är roligt med spelets tema. Mindre regeltekniska lösningar, mer taktik.

Lite knackig översättning än så länge dock. Tankformationer kan vara väldigt känsliga för moral medan andra listor är omöjliga att bryta.

Vad gäller att FOW tappar spelare så finns det så mycket konkurrens idag att man inte bara kan fokusera på vad spelet själv kan ha orsakat. För mig har Team Yankee stulit min uppmärksamhet, och nu kanske 'Nam också. 'Nam är för övrigt rakt av V4, inte TY. Grundreglerna i V4 Midwar och 'Nam är till synes identiska. TY har andra regler för främst moral, artilleri och reserver.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

berfrund

Post by berfrund » Mon Feb 26, 2018 6:20 pm

Turneringsspelandet var på väg ner redan före V4 orsaken till det tror jag var att det kom så mycket nytt som intresserade oss Svenskar mer!

Först kom By fire and sword med strider som Sverige deltagit i och som man läst mycket om synd nog var regelboken en katastrof enl min mening och Svenskarna orörliga mot andra nationer.

sen kom Team Yankee som var klart mer intressant för min del kan inte förstå att de inte gjorde de helt lika regel mässigt mot Fow V4, jag blandar konstant ihop de två spelen rent av så de till och med blir svårt att spela... :oops:

För vår del så blir de mer o mer Chain of Command och Bolt Action det både i 28mm och så även i 15mm så man får nytta av alla sina Fow trupper...

Märkligt är att det inte kommit ut en massa Fow arméer till försäljning så många hoppas nog på att de hela ska ta fart igen...
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

t80u

Post by t80u » Mon Feb 26, 2018 11:29 pm

berfrund wrote:Märkligt är att det inte kommit ut en massa Fow arméer till försäljning så många hoppas nog på att de hela ska ta fart igen...
Det är ju ett superbra spel så jag har svårt att se varför det inte skulle göra det. Det kan nog bara vara positivt att flera tagit en liten paus över till Infinity, Bf&s, Guild ball, Warmaster, DBA, Bolt action och sånt ett tag, så att nytändningen kommer och FoW kommer blomstra ut som aldrig förr igen. Men ibland behöver man en paus och testa gräset på den andra sidan först för att sen inse hur grönt och fint det man redan hade var ;)
EW Tyskar 4625p
EW Sovjeter 3555p
EW Britter 3945p
EW Finnar 1530p
EW Polen 1695p
MW Tyskar 10295p
MW Sovjeter 9365p
MW Finnar 3785p
MW DAK Tyskar 4940p
MW Ökenbritter 3935p
LW Tyskar 9005p
LW Sovjeter 8875p
LW USA 9295p
LW Britter 5225p
LW Finnar 2885p

Ulfast

Post by Ulfast » Tue Feb 27, 2018 4:16 pm

Jag vet att bara för några år sedan var det ju en massa aktivitet här och med FoW så jag tror precis som er att ta en paus för att få koppla av och testa lite annat är nog vad som har skett och det tycker jag är bra. Men nu hoppas jag att när BF är klara med nord afrika och sätter fart med östfronten att det blir mer aktiviteter med FoW. Det är ju härliga modeller och det verkar som systemet är bra.

Det jag tror kan vara ett problem dock för BF är att de flesta som hat spelat FoW under en längre period inte behöver köpa nya modeller. De har redan allt. Se på GW, de visste att alla hade vanliga space marines och därför hittade de på en orsak (tvivelaktig) som gav nya space marines (primaris) och som nu alla behöver köpa nytt av. Men i ww2 15mm temat behövs ju inte det. Kanske därför som BF satsar hårt på TY, där behöver ju folk köpa nya modeller. Annars tror jag att BF hade släppt mer och snabbare till FoW

Threadhead

Post by Threadhead » Tue Feb 27, 2018 5:04 pm

Ulfast wrote:Det jag tror kan vara ett problem dock för BF är att de flesta som hat spelat FoW under en längre period inte behöver köpa nya modeller. De har redan allt.
Det där tror jag är åtminstone delvis att tänka fel. De som har varit med ett tag kanske har en "färdig"* arme, eller två, men många är samtidigt mer benägna att skaffa en till. Jag var personligen på god väg att skaffa fler britter till när V4 skulle släppas (trots att jag trodde mig kunna använda mina Australiensare med minimala ändringar), bara det att en kombination av reglerna och den rent ut sagt usla Desert Rats-boken (trots att den innehåller mycket av det jag skulle kört, Grants och Stuarts) släckte lågan nästan helt (sen kvävdes den av korten).

Och även om de aldrig köper en figur till, så bidrar de med något väldigt viktigt: spelmotstånd för nya spelare. Så länge de finns kvar, så kan nykomlingar komma in, känna att det här är något man kan investera i och hitta motstånd till även om det tar ett tag innan man har skaffat vad som behövs för att spela. Försvinner de gamla rävarna från klubbarna (eller om de börjar spela annat), så kan man inte längre vara lika säker på att få en match om man kommer dit med FoW, och då slutar man ta med det, och börjar kanske med annat istället...

*Jag säger "färdig" för att en arme i min erfarenhet inte slutar byggas på förrän man har åtminstone en pluton av allt som någonsin kan användas, tre om de kan vara en kärna... Titta bara på mina jänkare
Blogg, för tillfället väldigt mycket Blood & Plunder och Chain of Command
http://foolinahat.blogspot.se/

Ulfast

Post by Ulfast » Wed Feb 28, 2018 10:39 am

@Threadhead Du har nog helt rätt. Det är bra att det finns motstånd och det finns ju alltid en känsla av att man vill köpa eller prova något nytt (vet att jag ständigt råkar ut för det och jag gissar att jag inte är ensam) :)

Nu får vi bara hoppas att folk kommer tillbaka och känner ett litet sug att braka loss med kanoner och pansarvagnar mot varandra :)

Stakka

Post by Stakka » Wed Feb 28, 2018 11:05 am

Nu börjar jag gå lite OT...

Som återkommande turneringsorganisatör så är det ju lika delar sorg och lättnad att inte dra igång arbete för eventuellt FoW på LinCon. Att inte arra innebär ju en förlorad möjlighet att spela, men att arra och veta att det i bästa fall blir minimal uppslutning (inget ont om de som deltar eller inte deltar) när det ges ett bra arrangemang och trevligt umgänge är betungande.
Samtidigt inser jag att formen för turnering och kanske när det ligger behöver tänkas om rejält - det duger inte längre att kika på storebror GW-spel och tro att det går att kopiera deras idéer, det är olika spel. Jag skulle gärna se att vi har en diskssuion (här eller i en annan mer passande tråd) för hur vi (om det är vad vi vill) kan vitalisera den nationella FoW-scenen (i annat fall får jag inte spela, för FoW-scenen i min hemby består av mig själv och mina alter egon).
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Ulfast

Post by Ulfast » Wed Feb 28, 2018 5:30 pm

Jag tycker inte alls din fråga är ur tråden. Även om jag själv inte går på turneringar (men funderar på att börja) så är det viktigt för ett spel att ha turneringar. För det skapar intresse, prat och ger en glöd till andra spelare, även om det inte går att vara med själv. Så att få mid-war, v4 att börja spelas i Sverige igen så tror jag absolut att det skulle vara med någon turnering.

Det som är intressant är precis som du skriver, vad kan göras för att locka tillbaka folk att gå på turneringar och finns det något speciellt upplägg som passar bättre just för FoW? Några idéer från någon?

Post Reply

Return to “Taktik”