Ryssar och rök

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
Ebbe lille

Ryssar och rök

Post by Ebbe lille » Fri Oct 03, 2014 8:42 pm

Jag är ju, som kanske framgick av min presentationstråd häromsistens, nybörjare på FoW. Jag valde att börja spela med sovjeterna, och det har varit synnerligen roligt hittills.

En sak jag har lagt märke till efter att ha spelat en sisådär 20-25 matcher mot olika motståndare av alla tänkbara slag är att rök är ett synnerligen användbart taktiskt redskap. Om det inte är så att någonting har gått mig förbi så har ryssarna ingen tillgång till rök, punkt.

Min fråga är: hur kompenserar man för detta? Är det så enkelt och tråkigt som att man får använda terräng och slug movement eller finns det andra dolda knep som jag inte tänkt på? I min förening så finns en oerhörd förkärlek för Kungstigrar och liknande laserkanoner, och ibland känns det som att man är rejält handikappad som inte kan röka dessa. En av mina såkallade "vänner" tycker om att spela en lista med inte mindre än 6 kungstigrar på en sisådär 1750 pts. Då känns det som att rök hade varit trevligt att ha.

Kära Bullen: är jag normal?

Patch

Re: Ryssar och rök

Post by Patch » Fri Oct 03, 2014 8:52 pm

Ryssarnas skapar rök på sitt eget vis - man får offra några vagnar som brinnandes kan ge en fin rökridå. Annars tror jag inte det finns något sätt...

Men just kungstigrar skall svärmas ihjäl. De skjuter inte ner dig tillräckligt snabbt, om du har tillräckligt med tanks och är tillräckligt aggressiv.

sardukar

Post by sardukar » Fri Oct 03, 2014 10:07 pm

I V2 använde sig ryssarna av eldkastare för att kompensera avsaknaden av rök. Det var ett enkelt sätt att pinna veteraner och baila stridsvagnar. I och med V3 har dock eldkastaren blivit sämre och fungerar inte alls på samma sätt. Istället tvingas ryssarna mer eller mindre använda sig av tungt understöd för att pinna och decimera fienden före anfall, något som är mycket svårare.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Ebbe lille

Post by Ebbe lille » Sat Oct 04, 2014 11:06 pm

Ja, överbelastning av fiendens eldledning är väl det man får hålla sig till. Jag vet inte, jag tycker det är irriterande att ryssarna inte har rök. Hur motiveras det av spelskaparna egentligen? Inte ens i Rising Sun får de rök, och där vet jag att det finns klara vittnesmål om att ryssarna använde rök för att maskera motangrepp i stridigheterna kring Nomonhan (Kan rekommendera boken av Alvin Coox om det slaget, utmärkt läsning som jag hade ägnat mig åt kvällen före). Jag menar, varje liten pansarbil som fanns i ett unikt exemplar eller användes vid ett enstaka tillfälle finns ju med i spelet.

Jag kan köpa att rök inte användes på kompani- eller bataljonsnivå av ryssarna, och att detta skulle kunna vara ett argument för att inte ge ryssarna rök i Flames of War, men det är å andra sidan mkt annat som finns i spelet som inte hör hemma på kompaninivå.

Nåja, det om detta. Ikväll spelade jag en strelk från rising sun mot ett finskt jääkäri-kompani. Jag hade tre fulla strelk-klumpar plus understöd och finnarna hade väl totalt 35 teams i hela sin armé, om man räknar hästarna som drog artilleriet. Under hela slaget avlossade jag 4 gevärsskott, och träffade inte med ett enda. Jag dödade inte ett enda team och förlorade bortåt 40 teams. Trots detta så vann jag matchen (!). Där behövdes i alla fall inte rök :D

berfrund

Post by berfrund » Sun Oct 05, 2014 2:24 pm

Ebbe lille wrote:Ja, överbelastning av fiendens eldledning är väl det man får hålla sig till. Jag vet inte, jag tycker det är irriterande att ryssarna inte har rök. Hur motiveras det av spelskaparna egentligen? Inte ens i Rising Sun får de rök, och där vet jag att det finns klara vittnesmål om att ryssarna använde rök för att maskera motangrepp i stridigheterna kring Nomonhan (Kan rekommendera boken av Alvin Coox om det slaget, utmärkt läsning som jag hade ägnat mig åt kvällen före). Jag menar, varje liten pansarbil som fanns i ett unikt exemplar eller användes vid ett enstaka tillfälle finns ju med i spelet.

Jag kan köpa att rök inte användes på kompani- eller bataljonsnivå av ryssarna, och att detta skulle kunna vara ett argument för att inte ge ryssarna rök i Flames of War, men det är å andra sidan mkt annat som finns i spelet som inte hör hemma på kompaninivå.

Nåja, det om detta. Ikväll spelade jag en strelk från rising sun mot ett finskt jääkäri-kompani. Jag hade tre fulla strelk-klumpar plus understöd och finnarna hade väl totalt 35 teams i hela sin armé, om man räknar hästarna som drog artilleriet. Under hela slaget avlossade jag 4 gevärsskott, och träffade inte med ett enda. Jag dödade inte ett enda team och förlorade bortåt 40 teams. Trots detta så vann jag matchen (!). Där behövdes i alla fall inte rök :D
Ryssarna använde rök på högre förband precis som ni skriver till och med för att dölja delar av fronter, vilket gör att de borde kunna få en regel som night attack, andra nationer hade det tillhands enda ner på kompaninivå vilket ryssarna inte hade.
Det är där som det skiljer sig därför får inte de ryska lägre förbanden rök i Fow.
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

sardukar

Post by sardukar » Sun Oct 05, 2014 5:31 pm

Ryssarna har sin infiltrationsregel för att symbolisera hur de använde rök. Det är dock svårare att spela dem då de är så pass tacksamma mål.

En skum grej är att rök tycks försvinna från turneringar igen. I V2 var det mer vanligt än att skjuta spräng, sen försvann det då det inte är lika bra i V3 för att se börja används igen, fast då från direktskjutande kanoner. Jag såg ingen skjuta rök under SIF i år, men jag har inte koll på hur det såg ut på de andra borden.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Iztvan

Post by Iztvan » Sun Oct 05, 2014 5:56 pm

Grejen med EW är ju att kanonerna som skjuter rök, både bombardemang och direktskjutande, är så dyra att det inte riktigt lönar sig. Jag menar lägga en 150p Fi IV eller 190p 10,5cm Haubits på rök?

Medan i LW har man kanske en 70p Sherman 75mm som inte har så mycket annat att göra mot en panter/tiger/kungstiger än att skjuta rök son understöd till sina polare med 76mm kanoner, 17pdr etc.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Sufyan

Post by Sufyan » Sun Oct 05, 2014 7:02 pm

Battlefront vill att ryssarna ska vara "cinematiska", dvs den korkade horden de flesta förväntar sig.

Samtidigt ger man alla andra nationer en extremt responsiv taktisk eldledning där artilleriet bara är ett telefonsamtal bort och kan lägga om från runda till runda.

Båda dessa antaganden är extrema åt vardera håll.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

sgdiross

Post by sgdiross » Sun Oct 05, 2014 8:55 pm

Sufyan wrote:Battlefront vill att ryssarna ska vara "cinematiska", dvs den korkade horden de flesta förväntar sig.

Samtidigt ger man alla andra nationer en extremt responsiv taktisk eldledning där artilleriet bara är ett telefonsamtal bort och kan lägga om från runda till runda.

Båda dessa antaganden är extrema åt vardera håll.
När man har "nationella" specialregler får man en pott att fylla. Idealt skall ena landets pott vara lika stor som alla andras, fast så blir väl aldrig riktigt fallet. Jämför julafton med jämnåriga syskon... ;) . Taktisk rök fick inte plats i storebror Ivans pott och alla är avundsjuka på Fritz som som vanligt fick finast och dyrast klappar. Ivan har väl fått en massa annat användbart, fast kanske inte lika roligt.

Vi andra skall inte heller vara ledsna! Se bara på oss brittspelare - vi kan dra våra pv-pjäser efter stridsvagnarna! De ni!! :o

/Per
Stakka wrote:Var är impulskontrollen? Vad är min röda tråd?
...instämmer med föregående talare!

LW: Rule Britannia
MW: Tigrar i öknen
EW: Gebirgsjäger (under uppbyggnad)

Ebbe lille

Post by Ebbe lille » Sun Oct 05, 2014 11:23 pm

berfrund wrote: Ryssarna använde rök på högre förband precis som ni skriver till och med för att dölja delar av fronter, vilket gör att de borde kunna få en regel som night attack, andra nationer hade det tillhands enda ner på kompaninivå vilket ryssarna inte hade.
Det är där som det skiljer sig därför får inte de ryska lägre förbanden rök i Fow.
Alltså, det du säger är sant och vettigt, men samtidigt känner jag att det måste ha varit förhållandevis få kompanier som släpade med sig 15cm-haubitsar fram till frontlinjen så att de kan skjuta direkteld på pansarbilar och milis.

Men jag gissar att ni veteraner har haft den här diskussionen tusentals gånger, och att det hela sorteras under "suspension of disbelief" i slutändan.

Men Sardukar: du skriver att rök har blivit sämre i V3. Hur överjävligt var det tidigare då, för jag upplever att det är riktigt, riktigt bra i den här editionen.

Post Reply

Return to “Taktik”