Värt med Anti-tank Rifle?

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
Post Reply
Setesh

Värt med Anti-tank Rifle?

Post by Setesh » Wed Jul 24, 2013 8:25 am

Hej

Är det någon som tycker det är värt att lägga till följande: "Add Anti-tank Rifle team for +20 points"

Listan är EW, och i gruppen finns redan Rifle/MG team och Light Mortar, men får känslan av att enhetens egenskaper i strid är för låga "Anti-tank Rifle team 16"/40cm ROF1 AT4 FP6+ Tank Assault 3."

Är det värt att lägga till Anti-tank Rifle team för tre plutoner, kostnaden blir 60P.
Har redan följande "At":

2 7.5cm leIG18
5 Panzer II D or E
4 Panzerjäger I

Vengardo

Re: Värt med Anti-tank Rifle?

Post by Vengardo » Wed Jul 24, 2013 8:44 am

Tyskarnas AT-rifles är väl Infantry teams? Isåfall skulle jag göra det, då det kan verka någorlunda i assaults.

Gör det att du får udda antal teams i plutonen så är det kanske inte värt det.

Stakka

Post by Stakka » Wed Jul 24, 2013 9:03 am

Det du vinner är ju en lite mer uthållighet för dina infanteriplutoner och ger dem en edge gentemot pansar. Har du poängen ser jag ingen anledning till att inte ta in extra-teamet.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Setesh

Post by Setesh » Wed Jul 24, 2013 9:13 am

Med Anti-tank blir dem 9 inkl Command Rifle/MG team, om jag minns rätt så räknar man in commander för plutonen i moralen.

Jag tänkte annars skaffa: 2 3.7cm PaK36 för 75 P, de går under Light, men jag antar att jag inte får attacha ut dem till olika plutonerna?

Det jag även tänker på är FP, 6+ för AT är väldigt högt. Man vill gärna om man kommit förbi att man slår ut den.

Vengardo

Post by Vengardo » Wed Jul 24, 2013 10:47 am

Setesh wrote:Med Anti-tank blir dem 9 inkl Command Rifle/MG team, om jag minns rätt så räknar man in commander för plutonen i moralen.

Jag tänkte annars skaffa: 2 3.7cm PaK36 för 75 P, de går under Light, men jag antar att jag inte får attacha ut dem till olika plutonerna?

Det jag även tänker på är FP, 6+ för AT är väldigt högt. Man vill gärna om man kommit förbi att man slår ut den.
Alla teams i plutonen räknas för plutonsmoral (ja, det finns vissa undantag såsom eldkastare).

Poängen är kanske inte att skjuta ut saker och ting till höger och vänster, men mot pansar med 0 i sidan har du en chans att baila om de försöker gå in i närstrid. Ytterligare ett team med lite högre Tank Assault skadar heller inte. Är det ett infantry team så är det ännu bättre, då får den ju rycka fram i närstrid vilket gun teams in får.

Huruvida du får attacha ut PaK36:orna bör stå i listan. Kolla igenom reglerna för Combat Attachments, finns en del finlir man måste ta hänsyn till där.

LÖWE

Post by LÖWE » Wed Jul 24, 2013 11:11 am

Det är alltid värt att fylla sina combatplt...de är ovärdeliga i DF...

Hur många plt har du övrigt i listan..?

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Setesh

Post by Setesh » Wed Jul 24, 2013 11:55 am

Jag har Points: 1400, EW, så det är 100p kvar till en 1500P lista

Sätter jag in PaK36orna så blir det 8 plt, med 1400P är inte Pak36orna med.
Så taktiskt så vill man använda dem som "försvar" ex: "Ja du kan assaulta min Schützen Platoon men, jag har ett Anti tank team bland dem"

3st Schützen Platoon
1st Schützen HMG Platoon (Kan dela ute dem till 3st Schützen plutonerna, är 4st HMG)
1st Schützen Infantry Gun Platoon
1st Verlastete Panzer II Platoon
1st Tank-hunter Platoon

LÖWE

Post by LÖWE » Wed Jul 24, 2013 12:55 pm

Setesh wrote:Jag har Points: 1400, EW, så det är 100p kvar till en 1500P lista

Sätter jag in PaK36orna så blir det 8 plt, med 1400P är inte Pak36orna med.
Så taktiskt så vill man använda dem som "försvar" ex: "Ja du kan assaulta min Schützen Platoon men, jag har ett Anti tank team bland dem"

3st Schützen Platoon
1st Schützen HMG Platoon (Kan dela ute dem till 3st Schützen plutonerna, är 4st HMG)
1st Schützen Infantry Gun Platoon
1st Verlastete Panzer II Platoon
1st Tank-hunter Platoon
Jag skulle kanske droppa en panzerjgr I för att få med bägge...om du inte vill det skulle jag nog släppa AT rifles för 8 plt...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Post Reply

Return to “Taktik”