Stora brittiska artilleriparker

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
Saaywhu

Re: Stora brittiska artilleriparker

Post by Saaywhu » Thu May 23, 2013 10:36 am

Att stå still och slå tärningar.
-True story.
-Gaah, Bara för man säger True Story så betyder inte det att det är sant!
-True story.

Saaywhu

Post by Saaywhu » Thu May 23, 2013 10:48 am

Sen får väl folk spela vad dem vill.
Men jag säger att den är tråkig att spela. De flesta jag pratat med om den och liknande listor är att dem tycker den är tråkig.
Men helt slående är att folk tycker den är oändligt tråkig att möta
-True story.
-True story.

Bobbovski

Post by Bobbovski » Thu May 23, 2013 1:11 pm

Är det artilleritunga listor i allmänhet som folk tycker är trista? Eller specifikt brittiska?t
/Björn

Spelar främst:
Brittiska paras, BEF britter, 11th AD (UK), Ökenbritter, SS inf, Grenadjärer, StuG abt, Strelkovy, Tankovy (olika sorter), 28th ID(US), 29th ID(US), Carri comp, Franskt inf, PAVN/ARVN (Vietnam), Jordanier (6 dagarskriget)

Lt.Crow

Post by Lt.Crow » Thu May 23, 2013 1:29 pm

Bobbovski wrote:Är det artilleritunga listor i allmänhet som folk tycker är trista? Eller specifikt brittiska?t
Kan tänka mig art tunga listor i allmänhet. En artilleri tung jänkarlista är ungefär detsamma som en brittisk. Har aldrig stött på en artilleri tung tysk lista någon gång. Jag får låna lite modeller av folk och testa någon gång hehe.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Saaywhu

Post by Saaywhu » Thu May 23, 2013 1:33 pm

Arti tung. Inte specifikt britisk.
-True story.
-True story.

sardukar

Post by sardukar » Thu May 23, 2013 1:33 pm

Bobbovski wrote:Är det artilleritunga listor i allmänhet som folk tycker är trista? Eller specifikt brittiska?t
I allmänhet. De brittiska är dock tokbra då de kan skjuta två AT 5 FP 4+-bombardemang med double width template varje runda.

Jag gillar själv att använda mig av mycket artilleri, men utmaningarna blir inte färre bara för att man ökar sin räckvidd. Steffos listor fungerar bättre än mina amerikanska varianter då han har så pass många plutoner och därför lättare att få in mer än artilleriet på plan.
Lt.Crow wrote:Har aldrig stött på en artilleri tung tysk lista någon gång.
Tyskar är för dyra för att bygga något sådant. Du kan bygga läskiga tyska artilleriparker i Bridge by Bridge, men de blir tokdyra då plutonerna är FV vilket gör att de inte fungerar i praktiken. Tyskar får dessutom köpa tungt artilleri utan att först köpa en vanlig artilleripluton, något som är få förunnat. Det gör att de oftast väljer något annat istället för att låsa poäng i immobila enheter.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Lt.Crow

Post by Lt.Crow » Thu May 23, 2013 1:35 pm

sardukar wrote: Tyskar är för dyra för att bygga något sådant. Du kan bygga läskiga tyska artilleriparker i Bridge by Bridge, men de blir tokdyra då plutonerna är FV vilket gör att de inte fungerar i praktiken. Tyskar får dessutom köpa tungt artilleri utan att först köpa en vanlig artilleripluton, något som är få förunnat. Det gör att de oftast väljer något annat istället för att låsa poäng i immobila enheter.
Jag måste ju ändå testa en vid tillfälle :D
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

sardukar

Post by sardukar » Thu May 23, 2013 1:45 pm

Spela KG Hummel och ta minimalt med Tigrar. På så sätt kan du bygga en tysk lista med 5/3 Devestating bombardment och Time on Target.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Stakka

Post by Stakka » Thu May 23, 2013 1:52 pm

sardukar wrote:Tyskar får dessutom köpa tungt artilleri utan att först köpa en vanlig artilleripluton, något som är få förunnat. Det gör att de oftast väljer något annat istället för att låsa poäng i immobila enheter.
Finnar får göra det, men det är återigen ett av få undantag. Finnarna är dessutom som tyskar fast med sovjetisk material..

Ett annat, nytt och brittiskt, undantag är commandos i Market Garden. De har en undantagsregel "long range fire support" som gör att de kan gå loss på ett medium battery med åtta 5,5-tummare utan att ha en enda 25-pounder. Backa upp det med lite Naval gun fire suppport...
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

LÖWE

Post by LÖWE » Thu May 23, 2013 3:54 pm

Artlistor i allmänhet enligt min mening...det har med att jag tycker att FOWs artregler ä keff...i nuläget så funkar tungt art bättre än direkt AT för skjuta ut tanks...inte ok...tror att de flesta figurspelare tycker att det är tråkigt att möta listor där huvuddelen av fiendearmen utgörs av "point and klick" vapen...

En förbättring av artreglerna vore att inte låta dem skjuta på stridsfordon som flyttat rundan innna och/eller sänka deras AT värden...men det är ju semantiskt då husregler spelar mindre roll om man spelar mycket utanför sin inre spelkrets...

Bästa är att undvika stora kanoner helt...eller ta med sig pepparspray på turneringar...Steffps lista är riktigt påfrestande att möta om man inte byggt något specifikt för att möta den...tyvärr så är momedlet eget yttäckande art som är billigare...typ dubbla neblar...osså kan man spela art kontra art FOW...tjoho...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Post Reply

Return to “Taktik”