Understöd till aus rifle company

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
Post Reply
Octavius

Understöd till aus rifle company

Post by Octavius » Fri Nov 09, 2012 10:54 pm

Sitter och funderar på hur jag ska skaffa för understöd till mitt australiska rifle company. Tanken är att de ska med till gothcon i år igen :)

Min grund är hq och tre plutonen med sticky bombs och light mortar, det landar på 650pts.
Jag har provat lite olika plutoner med blandat resultat. En carrier patrol utan uppgraderingar brukar vara med och den är jag nöjd med. Har funderat på att uppgradera dem men då de kostar 100pts så blir det fort dyrt.
När det gäller AT så har jag använt 4st 6pdr portees och de är jag nöjd med (då de inte fastnar i hinder :p ). Har svårt att hitta något alternativ till dem.
Sen har vi två delar jag inte är lika nöjd med, tanks och art.
Om vi börjar med vagnarna har testat med crusaders och med stuarts. Det stora problemet är att det blir en liten pluton med lätta vagnar, så ett dålig träningsslag och sen är det slut... Det är tråkigt för jag gillar verkligen spelstilen med crusaders, fult ös och brassa på :) Tyvärr vet jag inte vad jag ska ersätta det med då jag gillar att ha något som man kan leda ett anfall med. Kanske ska jag satsa på en inf pluton till?
Sen art, har prövat 8 25pdr men jag tycker inte att de är tillräckligt bra för sina poäng (420). De kan iofs användas som AT men det räcker inte i mina ögon. Har funderat på att ersätta dem med tunga grk eller kanske de lätta då de användas i "direkteld" i V3. Grk kan både skjuta rök och hjälpligt gräva upp nedgrävda enheter. Men idén med att kombinera 25pdr och 5'5 lockar.

Är det någon som har några tankar kring detta? Det är en FV lista med allt vad det innebär så jag inser att listan inte är den mest optimerade listan men det är bakgrunden som gör att jag spelar den
Last edited by Octavius on Sat Nov 10, 2012 11:27 am, edited 1 time in total.

LÖWE

Re: Unerstöd till aus rifle company

Post by LÖWE » Fri Nov 09, 2012 11:46 pm

8 bishops...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

TSE

Re: Unerstöd till aus rifle company

Post by TSE » Sat Nov 10, 2012 11:01 am

Rifles behöver slagkraft på avstånd något de saknar,

Bishop/priest är bra eftersom de både kan agera tankhunters och artilleri. Stående pjäser är inte bra direktelds AT, eftersom de normalt sätt har kort räckvid, även om de har räddad mig i defensive fire några gånger. Jag som spelar amerikan tycker artilleri är jättebra men då har jag radioförmågan så att jag kan täcka in nästan hela fältet med spotters. Och sen stampa sönder allt bara de visar sig ens lite

stuarts/crusaiders kan agera brandkår eller raiders. Speciellt när man kör runt fienden och slår mot dess mjuka understödsenheter(artilleri, luftvärn, infantri) du ska aldrig använda stuart i en direkt roll utan de ska med sin hastighet gå runt och flankera fienden.
Time on Target
MV/LW US Rangers ca 3500
LW US Boatsection
MW/LW US Infantry
LW US FSSF
MV US Armoured Recon 1500
MV US Tank 1500
LW Gepazeret Panzerpoineer 1750 (under uppbyggnad)

Bobbovski

Re: Understöd till aus rifle company

Post by Bobbovski » Sat Nov 10, 2012 4:27 pm

Tyvärr så kan bara 8th army ta Bishops om man spelar från North Africa boken =/ Annars så hade det nog varit ett bra alternativ.

Om du ska prova ett medium battery så kan det kanske vara en idé att ta 4 st 25 pdrs och 2 st 5.5" kanoner. Så drar man ner kostnaden, men får en hyffsad AT/FP om man skjuter en combined bombardment. 5.5" är rätt grymma AT kanoner också (rng: 80 cm, AT 13, FP 1+, bunkerbuster) även om de har låg ROF och har svårt att verka offensivt. Men om de ska agera AT-försvar också så vill man nog ha 4 st.
Funderar själv på att ta in ett medium battery i min afrikalista.
/Björn

Spelar främst:
Brittiska paras, BEF britter, 11th AD (UK), Ökenbritter, SS inf, Grenadjärer, StuG abt, Strelkovy, Tankovy (olika sorter), 28th ID(US), 29th ID(US), Carri comp, Franskt inf, PAVN/ARVN (Vietnam), Jordanier (6 dagarskriget)

glappkaeft

Re: Understöd till aus rifle company

Post by glappkaeft » Sat Nov 10, 2012 9:22 pm

Denna frågeställning dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Tyvärr så får bara 8th Army ta Bishops och inga "Rifle" förband får ta Priests. Så Bishops betyder Britter, Guards eller Skottar och Priest betyder Motor Rifle. Om man vill ha en historiskt korrekt lista så debuterade ett kompani tunga granatkastare vid El Alamain och då understöde de 24e Autralienska Brigaden så det är ett bra alternativ. Jag skulle då gärna även använda 25pdr för att få Mike Target/All Guns Repeat och ökad räckvidd.

Jag har testat dubbla Valentine-pluttar med framgång dock är det mer en sakta och metodisk variant som behöver hjälp av artilleri. Iom V3 så borde även Maltilda IIor fungera bättre, synd bara att man inte kan ta CS-vagnar i infanterilistor. Om du kan tänka dig Nya Zeeländarna ist så kan de ta Grants och Shermans ist för infanterivagnar, direkt eld med 3+ FP utan NoHE borde fungera bra men jag har aldrig testat den själv och smakar det så kostar det...

Post Reply

Return to “Taktik”