Artilleri (M7 Priests), Veteraner vs Trained

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.
Post Reply
roxxor

Artilleri (M7 Priests), Veteraner vs Trained

Post by roxxor » Fri Jun 29, 2012 10:29 pm

Jag har funderat en del på om det är värt de extra poängen för Veteran artilleri.
Vill gärna höra era funderingar kring detta .. Jag tar inte i beräkning resten av arméns sammansättning
utan tittar bara blint på CT vs CV priests här.

Tagit ur Turning Tide.
Exemplet här är baserat på Priests då de går att ha i både CT och CV form.
3st CT M7 Priests 175p
6st CT M7 Priests 305p
3st CV M7 Priests 225p
6st CV M7 Priests 395p

Det man då får/inte får för dessa 28% mer poäng är alltså följande om jag kan reglerna rätt.

Samma:
• Det är lika lätt att göra "Range In", bestäms av motståndarens skill etc.
Bra:
• Gör "Hits" med ett bättre på tärningen.
• Blir träffade av motståndaren ett svårare på tärningen.
Dåligt:
Kostar 28% mer.

Det jag funderar lite över är om Veteraner är värt det ..
Köpa 2 plutoner med 3st CV Priests för 450p
Köpa 2 Plutoner med 3st resp. 6st CT Priests för 480p
Köper man det senare så får man alltså 9 art. pjäser och kan lägga en "Double width" template med reroll på träffarna vilket borde vara bättre än att bara ha vanlig platta och ett bättre på tärningen som veteraner ... eller så kan man lägga en Devastating utan reroll om man möter nått man kan träffa lätt :twisted:
IN THE MOOD <- Rest In Pieces
Alla goda ting är tre ..

Lt.Crow

Re: Artilleri (M7 Priests), Veteraner vs Trained

Post by Lt.Crow » Sat Jun 30, 2012 12:08 am

Här finns några artiklar som kan va intressanta för att besvara din fråga.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Iztvan

Post by Iztvan » Sat Jun 30, 2012 12:19 pm

Det är ju lite "mjuka faktorer" utanför det rent matematiska som man måste ta hänsyn till. Inte minst att trained-artilleri har observatörer som är trained = lättare att döda/röka. Speciellt om det är en observatör i en sherman, risken är ju att han får en 88:a bula i frontplåten om han visar sig. Speciellt om han är del i ett veterankompani riskerar han ju att röja sina polare. Sånt får man tänka på.

För att påverka motståndaren psykologiskt är trained nästan lika bra som veteran, eftersom man måste tänka på "worst case". Och för rök spelar det ju ingen roll alls. Vill man att bombardemanget verkligen ska bita däremot, då är veteraner betydligt bättre. Speciellt om artilleriet riskerar att bli beskjutet. Veteraner klarar eld bättre + 2 veterankanoner kan fortfarande bombardera helt ok, medan 2 trained blir riktigt kass. Omrull på 3+ är ju nästan lika bra som 4+.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

glappkaeft

Post by glappkaeft » Sun Jul 01, 2012 11:21 pm

Skillnaden blir också större om man inte rangar in på första försöket. Att träffa på 5+ är ju inte speciellt bra men det är ju mycket bättre än att träffa 6or...

roxxor

Post by roxxor » Mon Jul 02, 2012 8:13 am

Tack för tips och åsikter.
Ska testa CT på onsdag tänkte jag och ska testa hur odds/chanser påverkas när man lägger stora plattor.
Det matematiska har jag nu sett statistik på och tolkar det som att CT art. är mest prisvärt, särskilt då om man har omrull på att träffa så minskar skillnaderna stort på dem och CV. Sen det här med rökta/utskjutna spotters brukar jag inte ha så stort problem med då det ändå finns en spotter i varje pluton och att man har ett flyg så brukar motståndaren välja att skita i att ens försöka.

Mer åsikter pls ..
IN THE MOOD <- Rest In Pieces
Alla goda ting är tre ..

sardukar

Post by sardukar » Mon Jul 02, 2012 8:26 am

En kul grej med trainedartilleri är att det är billigt, något som tillsammans med V3-reglerna gör lätt att skjuta iväg en devestating bombardment med AT 5 FP 3+, reroll misses och reroll saves. Med veteranartilleri är det svårt att hitta tillräckligt med poäng. Det går dock att få ihop 9+ eldrör vilket ger stora plattan fast utan alla rerolls.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Post Reply

Return to “Taktik”