Mid-war, v4, vad tycker folk?

Här diskuterar vi huruvida anfall är bästa försvar eller ej.

Re: Mid-war, v4, vad tycker folk?

Inläggav Sufyan » tor mar 08, 2018 7:19 am

Gamla North Africa, och Afrika före den, hade också mestadels generiska listor. Late War är proppfullt med specifika listor men i Midwar har alltid varit såhär. Det enda var att man i vissa fall kunde välja motivation och skill genom att låtsas att ens modeller tillhörde en eller annan division.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Tilioch » tor mar 08, 2018 8:46 am

Vänta lite nu... Alltså ett stort problem med v4 är att listorna är tråkiga och saknar djup, men inte de listor som har kommit ut för de är av samma sort som de alltid har varit utan problemet är att listor som inte har ändrats har blivit tråkiga?

LW har ju bara fått en enkel grundbok för nybörjare som vill testa på det med några små generella listor, allt som finns till LW är ju fortfarande gångbart, så hur kan dessa ha blivit tråkiga för att ingenting har hänt med dem?

Jag är tämligen konfunderad och förvirrad av detta...
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Användarvisningsbild
Tilioch

Inläggav Sufyan » tor mar 08, 2018 10:20 am

Vet inte om du syftar på mitt inlägg, men det var ett motargument mot att Midwar har blivit generiskt med V4, utan att det i stora drag redan var det. Jag jämför med alla V3 LW-böcker som konverteras till V4 med EW/LW-regelboken. Om Flames of War V4 Late War enbart vore "Armies of Late War" skulle jag dock påstå att V4 har tagit bort all personlighet från spelet, men hela V3-arvet lever kvar.

Late War fick väldigt mycket mersmak runt slutet av V2 och igenom hela V3. Väldigt specifika listor. Mer inzoomat på kortare tidsperioder och platser. Midwar utvecklades inte alls genom hela V3, utan var kvar i ett tidigare V2-tänkande där allt mellan januari 1, 1942 och december 31, 1943 får plats i samma lista.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Tilioch » tor mar 08, 2018 8:22 pm

Okej, ja jag har ingen koll på LW eller EW för den delen, det lilla jag har spelat så tycker jag bara det har blivit enklare och inte massa regler för enkla små ändringar direkt på stat-linje eller som mer eller mindre motverkas av andra specialregler som man måste hålla reda på.

Jag är ju en person som gillar när det är enkelt och rätt fram och inte massa specialgrejer till höger och vänster i olika böcker med samma funktion fast det har femtioelva olika namn.
Finns nog en anledning till att jag tycker att Black Powder är ett sketbra spel, men 40k bara är bökigt och ospelbart
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Användarvisningsbild
Tilioch

Inläggav Svensson » fre mar 09, 2018 5:26 pm

Är inte 40k extremt upprensat i regelträsket och förenklat nu när de har nya regler?
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.
Användarvisningsbild
Svensson

Inläggav Ulfast » fre mar 09, 2018 5:29 pm

Reglerna i 40k är upprensade men däremot så har väldigt många av enheterna förändrats och har specialregler vilket gör att det ändå är lite klurigt att få ihop allt.

Spännande att höra er syn på de olika perioderna i FoW och vad som skiljer dem åt. Jag undrar om det inte stämmer att mid-war är gateway för nybörjare vilket också passar historiskt bättre medan late war och early war är mer för mer erfarna spelare?
Användarvisningsbild
Ulfast

Föregående

Återgå till Taktik