Spearhedad på spearhead

Red ut och diskutera alla typer av regler och begrepp.
Stakka

Spearhedad på spearhead

Post by Stakka » Wed Jun 14, 2017 9:53 am

I reglerna för deployment så fungerar ju reglerna för spearhead som så att den aktuella enheten (unit) placeras och sedan åker sin spearhed, inom 20 cm från denna enhet skapas en "ny" deployment zone.

Min fråga är då, kan spelaren placera en spearhead unit i denna deployment zone utifrån vilken denna spearhead kan utnyttja spearhead-regeln?
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Sufyan

Re: Spearhedad på spearhead

Post by Sufyan » Wed Jun 14, 2017 10:01 am

Svaret är ja, men i praktiken går det inte att göra något vettigt på ett normalstort bord.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Sebakalu

Post by Sebakalu » Wed Jun 14, 2017 10:03 am

Under Spearhead regeln står det:
"When a Spearhead Unit is placed on table during Deployment (but not if it arrives from Reserves or is placed outside the normal Deployment Area using this rule)"
Tolkar det som att det inte är "normal" Deployment area, och man därför inte får Spearheada därifrån.

Sen känns det som att regeln att man inte får komma inom 40 cm av motståndarens Deployment Area ändå gör att man inte kan komma så mycket längre.

Stakka

Post by Stakka » Wed Jun 14, 2017 10:14 am

Det stämmer ju som ni skriver att det inte går att göra mycket vettigt, det finns några missions som spelas "diagonalt" där det går att skoja till det, men generellt sett är spearhead tandlöst.

Iztvan

Post by Iztvan » Wed Jun 14, 2017 11:12 am

1. Sufyan må vara ursäktad, eftersom det funkar i TY.

2. Jag håller inte riktigt med om tandlöst. Eftersom det inte är bara Spearhead-enheten ytan hela deployment som flyttas, kan 10-20 cm göra stor skillnad. Tex att dina AT-kanoner kan börja inom range från objektivet.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Sufyan

Post by Sufyan » Wed Jun 14, 2017 11:44 am

Jag har fått uppfattningen att spearhead var funktionellt detsamma mellan regelverken, har inte sett det nämnas förut att man lagt till en omständighet i formuleringen för att stoppa två spaningsenheter från att göra allt för knasiga saker. I många av standarduppdragen ställer man upp så nära varandra att man inte har någonstans att utvidga deployment, men de gånger man får ut 15-20cm kan det vara fantastiskt, ibland ligger ju terrängen lite fel för hur man vill börja runda ett. Väldigt bra om man inte kan ställa upp Gun teams bra i vanlig deployment eftersom dom har svårare att justera när spelet börjar.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Stakka

Post by Stakka » Wed Jun 14, 2017 12:04 pm

Tack för hjälpen.

Jag menar inte att regeln som sådan är tandlös, den har ett oerhört stort djup och ger recce-enheterna från V3 en helt ny roll och ger ett nytt djup till de missions som inte har standardavståndet 40cm.

Iztvan

Post by Iztvan » Wed Jun 14, 2017 7:06 pm

Sufyan:
Ja, effekten på Gun teams kan vara enorm! Speciellt eftersom de har så kass Cross Check i många fall och att det ibland gör jätteskillnad med bara några cm.

Stakka:
Sorry, kanske överreagerade på "tandlös" eftersom det lipats så mycket om recon nerf på det officiella forumet.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Stakka

Post by Stakka » Thu Jun 15, 2017 9:26 am

Tack för goda klargöranden.

Jag har också tillhört gruppen som tjurade över nerfad recce, men jag hann inte få ur mig gnället innan jag såg värdet av de nya reglerna och blev frälst.

En helt annan regelfråga som jag stött på i Monty's desertrats; Boforskanonen och 17/25-pdr saknar ju tactical speed och kan således inte förflytta sig och skjuta, ändå anges ett värde för halted och moving ROF. Finns det någon detalj som jag har missat här när det går att förflytta ett "immobile" gun team och ändå skjuta?

Tilioch

Post by Tilioch » Thu Jun 15, 2017 9:39 am

De kan väl fortfarande bli pinnade, och då använder man ju moving ROF
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting

Post Reply

Return to “Regler”