US Rifle Company MW/LW

Här ställer vi frågor som 118 118 inte kan svara på.
sardukar

US Rifle Company MW/LW

Post by sardukar » Mon Nov 17, 2008 7:00 pm

Menathorn wrote:Så, jag är det senaste tillskottet till hemsidan och har precis börjat leta efter en FoW armé som jag vill spela. Fastnat för ett U.S Rifle Comp som jag ska spela till perfektion. Bara för att jag vill, kan och ska!
Hej och välkommen!
Du har en riktig utmaning framför dig om du ska lyckas med jänkarna. Det är en av de numrärt starkaste arméerna i spelet samtidigt som den har tillgång till mest utrustning i form av fordon, artilleri och understödsvapen. Jänkarens trupper och utrustning är så pass billig att du nästan alltid kommer att ha åtta eller fler plutoner på plan. Dina moståndare kommer se väldigt upprörda ut när du ställer upp två infanteriplutoner, två artilleriplutoner, fem understödsplutoner och en pansarpluton. Det finns många arméer som har tillgång till lika billiga trupper som jänkaren, men ingen annan har så mycket att välja från.

Som den mest erfarna US Rifle Company Generalen i gruppen kan jag hjälpa dig att komma igång samt förklara varför det skiter sig ibland. Det vanligaste problemet man gör som jänkare är att man tror att man leder en grupp med elitsoldater som stormar fram. Om du vid något tillfälle får för dig det kommer din motståndare snabbt att rätta dig genom att utplåna hela din armé! Jänkarna är nämligen väldigt kaxiga så länge som ingen skjuter på dem, men så fort det får det lite hett om öronen har de en tendens att fly.

Jag har sex arméer för tillfället så om du vill kan vi ta några övningsslag efter månadsskiftet så får du se hur jänkaren fungerar.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Menathorn

Re: Menathorn - Björn Krafft

Post by Menathorn » Mon Nov 17, 2008 7:34 pm

@Sardukar:

Skulle vara väldigt kul om jag kunde få göra det! Spelar gärna med U.S Rifles om det är okej! Vad gäller tidpunkten så känns det bäst ifall vi kunde spela helgen 13-14 december då jag har minst saker att göra just då. Skolan just nu.

Vilka enheter spelar du vanligtvis med? Personligen hade jag tänkt att ha En pluton 75mm Shermans, En pluton M10's, en Pluton 105mm, en pluton med PrioAir, och basic GI's. Det låter nog bara som en massa kul grejer, men då jag inte spelat spelet ordentligt ännu så kan jag inte säga vad jag borde ha. Vet tex inte om Air är så bra att ha. Hade dock tänkt mig ha lite AA-units, de med 4 Machineguns då jag kan meja ner infanteri med dem!

Spela på Arcane eller RT?
Bygger just nu:
Bygger just nu:

Vill bygga: US Tank Company, MW, LW
Vill bygga: SFK, 1500 EW - Planer igång

Gör: KTH

sardukar

Post by sardukar » Mon Nov 17, 2008 10:21 pm

Menathorn wrote:@Sardukar:Personligen hade jag tänkt att ha En pluton 75mm Shermans, En pluton M10's, en Pluton 105mm, en pluton med PrioAir, och basic GI's. Hade dock tänkt mig ha lite AA-units, de med 4 Machineguns då jag kan meja ner infanteri med dem!
Oj!
Är du säker på att det är ett Rifle Company som du vill spela? Det är väldigt ovanligt med tre pansarplutoner som understöd nämligen ;)

Vi spelar nästan uteslutande Mid War (MW) även om Todd och jag har arméer som går att använda för Late War (LW). Om man ser på de val som du gjort ur ett MW perspektiv så har jag följande kommentarer:

M4/M4A1 Shermans (75mm)
Det mest tillverkade allierade vagnen under kriget. En Sherman är faktiskt riktigt bra då den har bättre pansar än en Panzer IV och bättre kanon än en T-34. Tre kulsprutor som standard gör dessutom att den är livsfarlig mot infanteri. En nackdel med M4:an MW är att den är väldigt dyr vilket gör att det blir svårt att använda dem i något större antal. En pluton om fem vagnar kostar 575 poäng, och då det är jänkare som kör dem vill du inte att de ska vara färre än fyra för att kunna verka.

M10 Tank Destroyer
M10:an är en cool vagn med massor av specialregler. Den har en maffig kanon som kan skjuta ut allt även på större avstånd, men den är väldigt sårbar (och dyr!) vilket gör det riskabelt att använda den. Jag skulle vänta med att använda mig av en Tank Destroyer-pluton då det tar tid att lära sig hantera den, och du kommer förmodligen att förlora de första gångerna som du använder dig av dem då vi andra gillar att slå ut dem.

M4 (105) Sherman finns endast i LW och jag har ingen sån. Det är annars en häftig vagn med bättre pansar än en vanlig M4 Sherman. I LW är det dock svårt att få poäng att räcka till då man gärna lägger dem på att få in en hel pluton med 76mm Shermans istället. Om det endast är kalibern som är av intresse så finns det två alternativ i MW i form av artilleri. En artilleripluton med M2A1 105mm-kanoner är ett måste i varje infanteristyrka då jänkarna har en mängd med regler som gör dem extra bra på att bomba sönder sina mål, och de är billiga också!Om du tror att det där med infanteri kanske inte var något för dig den så finns det även en mobil variant i form av M7 Priest. De har samma värden på sina vapen, ända skillnaden är att den ena är fordonsmonterad och kan förflytta sig.

Flygunderstöd är trevligt, men i MW är jänkaren tyvärr begränsad till Limited Air Support. Flygunderstöd är inte dåligt, men man kan inte förlita sig på det på samma sätt då man inte vet med vilken kraft man kommer anfalla fören efter man har valt sitt mål. Det är dock bra att slänga in det ibland då det får motståndaren att ställa upp mer defensivt samt slösa poäng på luftvärnspjäser ;)

I historiska slag i LW har jänkaren inget behov av något luftvärn då tysken inte använder sig av flyg, men i MW finns det behov av det. Om du spelar med ett Tank Company kommer du inte heller behöva några luftvärnspjäser då alla tanks kan försvara sig själva mot flyg. En dedikerad enhet är visserligen bättre, men man lägger gärna dem poäng på något annat (som fler tanks).

Något som jag saknar i din lista är lätta tanks. M3 och M5 Stuart är bland de bästa vagnarna som jänkaren har till förfogande, både i MW och LW. Folk blir mer oroliga när de ser mina fem M5 än när Todd ställer upp tio T-34 (de oroar sig dock mer för honom när han ställer upp ytterligare 10 efter det). Stuarts är snabba, lätta och otroligt bra mot infanteri. Ofta är det de som vinner slaget åt mig medan resten av armén är en undanledande manöver.

Andra saker som du bör fundera på är Recon. Det skiljer sig väldigt mycket åt mellan infanteri och pansarenheter.

Infanteriplutonerna är annars det som ska vara grunden i din armé. Vanligtvis bör man ha tre fulla plutoner, men då jänkaren har så otroligt mycket leksaker att välja bland klarar han sig med två. En vanlig infanteripluton består av nio rifle teams, plutonschef och ett bazooka team. Allt det får man för 120 poäng. Mitt infanteri brukar oftast gräva ner sig och ligga still och hoppas att artilleriet slår ut allt som närmar sig eller så springer de fram för fullt längs ena flanken medan mina Stuarts skapar oreda på den andra. Jänkarens infanteri måste alltid utnumrera sin moståndare för att ha en chans i närstrid och även då är svårt. Se därför till att hålla ihop dem om du anfaller. I försvarsstrid är det inte lika viktigt.

Hmm...

Jag tror att jag fick med det mesta där ;)

Jag kan spela både på DL och Arcane, det är vilket som för mig. Mitten av december låter bra så att Todd och jag hinner bombardera varandra innan dess. Vi har spelat mot varandra på väldigt länge och jag känner på mig att Todd håller på att glömma bort hur det gick sist ;)
Moderator
15mm.se regler

Menathorn

Re: US Rifle Company MW/LW

Post by Menathorn » Tue Nov 18, 2008 10:21 pm

Vi missuppfattade varandra lite där ;) Jag menade faktist 105mm artilleripluton, då jag gillar tanken på att få 'blast them apart!'

Vilken bok borde jag använda när jag spelar MW och LW då? Skulle föredra om jag byggde en lista som funkar i båda tiderna så att jag kan bli riktigt bra med just en lista och sedan utveckla efter det!

Hur ser din lista ut som du vanligen spelar med? Skulle vara kul att se hur en Rifle lista kan se ut!
Bygger just nu:
Bygger just nu:

sardukar

Post by sardukar » Wed Nov 19, 2008 12:34 pm

Sånt som händer ;)
Allt är lättare i MW då det bara finns två böcker att hålla reda på, Ostfront och Afrika. Afrika innehåller alla listor som jänkaren får använda sig av täcker dina behov för den tiden. I LW blir det genst svårare då det finns ca tio böcker där. Om det är ett Rifle Company som är av intresse så räcker det med Festung Europa eller Fortress Europe.

Den lista som jag använt mig av i kampanjen ser ut som följer:

US Rifle Company
HQ
CiC, 2iC

Core
Rifle platoon, 3 squads + Bazooka
Rifle platoon, 3 squads + Bazooka

Weapon Platoons
HMG platoon, 2 sections + 2 x Bazooka
Weapons platoon, 2 LMG sections
Mortar platoon, 3 sections
AT-platoon, 4 x M1 57mm AT guns

Support
Tank platoon, 5 x M5A1 Stuart
Field Artillery Battery, 2 sections M2A1 105 mm
Field Artillery Battery, 2 sections M2A1 105 mm

Tot: 1495 pts

En intressant sak med min lista är att den inte är särskilt bra på något utan fungerar hyffsat mot allt. Den har lite av varje och går därför att använda både till anfall och försvar. Med åtta stycken HMG/LMG är det ytterst få infanteriarméer som vågar sig fram, och mina två artilleriplutoner och AT-plutonen ser till att pansar håller sig på avstånd de med.

Det finns fyra plutoner som kan skjuta indirekt vilket ser till att allt som syns riskerar att sprängas i bitar flera gånger om. Det finns även goda möjligheter att täcka hela bordet med rök.

Nackdelarna blir som tydligast när man studerar plutonerna var för sig. Jänkarens 57mm AT-kanoner går t ex inte att använda mot infanteri vilket gör att den plutonen inte går att använda mot en infateribaserad motståndare. Av samma anledning verkar får mina HMGs och LMGs svårt att verka mot pansarstyrkor.

Anledningen till att min styrka ser ut som den gör är att jag använde mig av den i vår senaste kampanj, och då visste man inte i förväg vad man skulle möta för något vilket gjorde att jag förberedde mig på allt. Jag vann samtliga mina slag så planen verkar ha fungerat ;)
Moderator
15mm.se regler

Menathorn

Post by Menathorn » Wed Nov 19, 2008 1:27 pm

Då behöver jag med andra ord skaffa mig Afrika listan. Har bara Festung än så länge, men jag ska skaffa mig den och Fortress när den kommer ut också. Fungerar en lista skriven för MW till LW vanligtvis?

Om jag förstår dig rätt så är Shermans väldigt dyra när det gäller MW, tillsammans med Air support som bara är limited. Jag saknar en engineer pluton, skulle det kunna fungera i din armé?

Skulle vara trevligt att testa din lista! Låter som en sådan som jag vill spela med.
Bygger just nu:
Bygger just nu:

cicero

Post by cicero » Wed Nov 19, 2008 2:32 pm

sardukar wrote:mot varandra på väldigt länge och jag känner på mig att Todd håller på att glömma bort hur det gick sist ;)
Vad pratar du om..? En stor lagerkrans pryder min hjässa.. 8-)
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

sardukar

Post by sardukar » Wed Nov 19, 2008 3:19 pm

Menathorn wrote:Fungerar en lista skriven för MW till LW vanligtvis?
"Nästan"
Tanks blir billigare i LW och det tillkommer dessutom ytterligare några alternativ, men bortsett från M3 Stuart och M3 Lee samt skumma supportalternativ så kan du använda allt från MW i LW.

Menathorn wrote:Om jag förstår dig rätt så är Shermans väldigt dyra när det gäller MW, tillsammans med Air support som bara är limited. Jag saknar en engineer pluton, skulle det kunna fungera i din armé?
Engineers fungerar bra med min lista och skulle varit ett klart val om jag hade målat upp dem i tid till kampanjen (har bara basat dem). Det är aldrig fel att ha Engineers, däremot så händer det ofta att man saknar dem när de är frånvarande.
Menathorn wrote:Skulle vara trevligt att testa din lista! Låter som en sådan som jag vill spela med.
Går att ordna. Jag vet inte om det är särskilt snällt att låta den möta mina finnar så jag får nog skrämma slag på dig med mina sovjeter istället. Du kommer få en chock när jag ställer ut dem på bordet då de är så många, men de är lätta att träffa åtminstone ;)
cicero wrote:
sardukar wrote:mot varandra på väldigt länge och jag känner på mig att Todd håller på att glömma bort hur det gick sist ;)
Vad pratar du om..? En stor lagerkrans pryder min hjässa.. 8-)
Varför har du en lagerkrans i Sibirien? För det är väl dit Stalin skickar Generaler som förlorar? :D
Moderator
15mm.se regler

Menathorn

Post by Menathorn » Wed Nov 19, 2008 6:30 pm

Så tanksen blir lite konstiga och jag kan få in mera saker i en LW lista. Låter som givet att börja med en MW lista och sedan utöka den lite inför LW. Tack så mycket! Vad är strullet med M3's till LW? Jag kanske bara borde byta dem mot Shermans direkt ändå, eller?

Vad tänker du dig att du ska byta bort mot Engineers då? Engineers är ju en bra Pluton, men de måste ju fylla en bra funktion. Och hur mycket skulle du lägga på dem i poäng?

Så Ryssar? Det låter som om det blir en invasion från Öst ändå;) Tack!
Bygger just nu:
Bygger just nu:

sardukar

Post by sardukar » Wed Nov 19, 2008 8:27 pm

Menathorn wrote:Så tanksen blir lite konstiga och jag kan få in mera saker i en LW lista. Låter som givet att börja med en MW lista och sedan utöka den lite inför LW. Tack så mycket! Vad är strullet med M3's till LW? Jag kanske bara borde byta dem mot Shermans direkt ändå, eller?

Vad tänker du dig att du ska byta bort mot Engineers då? Engineers är ju en bra Pluton, men de måste ju fylla en bra funktion. Och hur mycket skulle du lägga på dem i poäng?

Så Ryssar? Det låter som om det blir en invasion från Öst ändå;) Tack!
M3 Lee och M3 Stuarts finns inte i LW då de hade fasats ut och ersatts av M4 Sherman och M5 Stuart. De är dock väldigt roliga att ha i MW så om du har några är det lika bra att använda dem ;)
Jag har använt mig av mina Shermans till mitt Rifle COmpany vid ett par tillfällen, men det endast när jag mötte och Todds Tankovy som jag kände att det var värt besväret. I Det slaget hade jag nio Shermans som support vilket fungerade väldigt bra mot Todds hord med T-34 samt SU-85.

Då en Sherman är så pass dyr kommer du tvingas välja mellan en liten pluton som får svårt att verka eller välja bort övrig support för att få in fler vagnar.

Den lista som jag spelat med på sistone skulle klara sig bra med sina HMGs vilket gör att jag kan ta bort mina LMGs och Light Mortars (ingår i samma pluton). Min mortarpluton är dessutom i största laget och kan göras mindre. Samma sak gäller AT-plutonen vilken kan krympas till tre eldröd istället för fyra. Efter de förändringarna har jag frigjort tillräckligt mycket poäng för att få in engineers samt en Recon pluton.
Moderator
15mm.se regler

Post Reply

Return to “Nybörjarfrågor”