Funderingar och hjälp med FoW?

Här ställer vi frågor som 118 118 inte kan svara på.
Post Reply
Ulfast

Funderingar och hjälp med FoW?

Post by Ulfast » Wed Mar 28, 2018 12:43 pm

Hej alla andra FoW spelare. Jag har nu fått till två matcher med mina italienare mot en tysk spelare och en amerikanskt spelare. Mina två första v4 matcher (och nästan första fow matcher helt och hållet. Jag spelare som sagt italienare och har en väldigt stor armé med infanteri och artilleri. bägge matcherna som jag spelade möte jag två tank arméer. min funderingar och frågor är:

1. Artilleri, är det bra för något? Jag spelade med mina 100mm kanoner (i ena matchen 4st och i andra 8st) och de lyckades totalt under två matcher endast ta ut en priest och inget annat! :(

2. Infanteri, vad kan de göra på slagfältet? Tog mest hits och sakta dog bort men gjorde ingen skada tillbaka.

3. Finns det någon anledning att inte bara köra tanks? Det känns som de är bäst och som italienare har man inte mycket att använda emot dem.

Hjälp gärna med förslag och funderingar för att få mig att förstå bättre hur jag ska spela.

Sufyan

Re: Funderingar och hjälp med FoW?

Post by Sufyan » Wed Mar 28, 2018 7:40 pm

Hur väljer ni uppdrag? Beslut måste man börja fatta redan i detta skede. Du har sett bordet, du har tittat på din och motståndarens armé, ska du anfalla eller försvara? Deployment tycker jag är det svåraste i hela spelet och jag känner sällan att jag gör rätt. Allt som sker före runda ett är svårt.

1. Artilleri är inget vidare mot fordon överhuvudtaget. Artilleriets syfte i spelet är att långsamt döda av försvarande infanteri och kanoner, alternativt massakrera anfallande infanteri. Också lägga rökridåer om artilleriet har "Smoke Bombardments"-regeln.

2. Infanteri kan vara väldigt seglivade i försvar, så dom håller objektiv och terräng. Dessutom kan bara infanteri röra sig i byggnader överhuvudtaget vilket kan vara avgörande på vissa bord. Om du spelar en lista med huvudsakligen infanteri bör du välja att spela som försvarare. Att dö långsamt är ett sätt att vinna som försvarare i de flesta fall. Om motståndaren måste tränga igenom ditt infanteri för att ta objektiven kan dina kanoner och tanks göra sina jobb och förstöra fienden.

3. På dom flesta bord går det bra att spela renodlade tanks, men om det finns mycket terräng och byggnader och motståndaren kör infanteri kan det bli lite svårt att anfalla om man inte spelar med obegränsad tid. Också svårt om man måste försvara objektiv med bräckliga tanks. Om två tank-listor möter varandra måste ju någon försvara, antagligen avgjort med ett tärningsrull. På små poäng där man inte har så många plutoner blir vissa uppdrag hopplösa som försvarande tank-spelare eftersom man inte kan täcka objektiven tidigt i spelet och blir överkörd runda tre eller fyra.

FOW fungerar bäst när försvararen kan slänga ut flera billiga infanteri-plutoner som kan hålla objektiv tills deras tanks anländer från reserv.

Som sista tips: Efter varje spelat slag, analysera dina beslut och se i vilket skede du gjorde fel. Titta speciellt på hur du valde att ställa upp dina modeller före spelet startade. Valde du fel plutoner? Stod dom på fel ställen? Kunde du utföra planen du hade i huvudet eller var du tvungen att avbryta och improvisera tidigt pga hur motståndaren manövrerade? Många gånger inser jag själv att jag sabbade alla mina chanser att vinna på dåligt igenomtänkt deployment.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Ulfast

Post by Ulfast » Thu Mar 29, 2018 6:58 am

Eftersom vi alla är nya spelare så gjorde vi flera olika saker som man kanske inte borde.

1. Vi körde det uppdraget då man har två objektiv i bägge deployment zones och man ska försöka ta dem.

2. vi rullade om attacker och defender, jag råkade vinna bägge slagen och blev attacker. Det innebar att mitt artilleri inte fick skjuta första rundan (bland annat).

3. Vi körde obegränsat med turns (finns det någon förslag på hur många runder man ska spela och vad står det?). Det gjorde att deras tanks stod stilla och sköt en massa som gjorde att sakta men säkert så kunde jag inte ta mig framåt.

4. Vi har ännu inte så mycket terräng vilket gjorde att det mesta gav concelment (stavas det så?) men inte heltäckande skydd.

5. Mitt misstag vad att jag såg en massa Lee och Stuarts framför mig och redan där försvann min plan hur jag skulle hantera dem. Så det mesta gick åt skogen på en gång.

Sufyan; Tack så mycket för hjälpen. Det här har verkligen gett mig många tips och idéer hur jag ska spela nästa match och hur jag ska gå vidare. Med lite kommande förstärkning ( ett par 88:or och flygplan) så hoppas jag kunna li farligare i nästa match! :)

Iztvan

Post by Iztvan » Thu Mar 29, 2018 7:36 am

Om du kunde lägga ut era två listor + foto på spelbordet skulle det nog hjälpa oss lite att hjälpa!

FoW kan ju vara klurigt i början, det kan bli lite sten-sax-påse utan att man riktigt vet vad som är sten, sax eller påse som nybörjare.

Artilleri kan ju vara bra som kombinerad anti-tank och artilleri i EW och MW men räckvidden kan vara lite si och så.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Stakka

Post by Stakka » Thu Mar 29, 2018 10:28 am

Ulfast wrote:Eftersom vi alla är nya spelare så gjorde vi flera olika saker som man kanske inte borde.
Någonstans måste ni börja, om ni sitter och väntar på att ni ska vara erfarna och kunna reglerna utan och innan kommer ni aldrig kunna börja.
Ulfast wrote:2. vi rullade om attacker och defender, jag råkade vinna bägge slagen och blev attacker. Det innebar att mitt artilleri inte fick skjuta första rundan (bland annat).
Använd hellre matrisen som finns att tillgå där respektive spelare väljer attacker eller defender och ni sedan ser vad det blir för mission utifrån det. Jag förstår dock att ni kör free-for-all som nybörjare, det är ju det enklaste och mest lättillgängliga scenariot.
Ulfast wrote:3. Vi körde obegränsat med turns (finns det någon förslag på hur många runder man ska spela och vad står det?). Det gjorde att deras tanks stod stilla och sköt en massa som gjorde att sakta men säkert så kunde jag inte ta mig framåt.
Osäker på vad reglerna säger här, men rent praktiskt och för att få till ett avgörande så finns det ju ibland poänger med att minimera tiden (klocktid) eller antalet turns. Ett vanligt nybörjarmisstag (som jag gjorde och ibland gör för att jag är ringrostig) är att spela överdrivet försiktigt. Det ger i mina ögon ett statiskt och ganska tråkigt spelande som i sig inte är utvecklande, en lär sig mer av att förlora stort än att gneta sig till ett lika resultat.

Jag har börjat närma mig "kör-så-det-ryker-och-hoppas-på-det-bästa", inte alltid det taktiskt korrekta men det ger ett livat spel och om jag nu inte lyckas vinna har jag åtminstone kul medan jag förlorar.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Ulfast

Post by Ulfast » Thu Mar 29, 2018 12:06 pm

till nästa gång ska jag försöka se om jag inte kan ta lite bilder och skriva ihop en lista. Hittills har jag inte haft någon super lista då jag främst har spelat med de figurer som jag äger vilket är en mindre mängd. Första matchen var på 82p och den andra 90p.

Sufyan

Post by Sufyan » Thu Mar 29, 2018 3:21 pm

80+ är inte så lite då 100p är standard. Känns kanske lite om man bara har tanks och ingen billig support.

Grejen med att begränsa speltiden är för att om anfallaren får mycket tid går det att försiktigt nöta ner försvararen istället för att faktiskt anfalla. När jag började spela kunde vi hålla på i 6-7 timmar och spela mer än 10 rundor. Numera håller vi oss under tre timmar + tid att bläddra regler och paus. Då blir det press på anfallaren att vara aggressiv och slå sig igenom försvaret. Vad som kunde lösas med 6+ rundor metodiskt skytte måste nu lösas med en eller två rundor av manövrar och närstrider för att hinna vinna innan tiden tar slut.

En annan sak är att uppdrag där försvararen har reserver är menade att skapa en obalans tidigt i spelet där anfallaren har numerärt övertag. Om slaget drar ut på tiden missar anfallaren sin chans att bryta igenom och ingen kan riktigt avancera längre.

När ni är nya spenderar ni mycket tid i regelboken så ta det inte som hård regel att försöka vinna under tre timmar, men var uppmärksam på situationer där spelet står stilla flera rundor i rad, t ex tanks står obekymrat 40cm från infanteri och skjuter i flera rundor. Det finns alltid något annat ni kan göra om man är påhittig och modig.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Ulfast

Post by Ulfast » Fri Mar 30, 2018 4:43 pm

Wow, måste säga att jag är riktigt glad att jag tog upp den här tråden. En massa bra och intressanta idéer som jag har fått och jag är verkligen sugen på revansch. Med ett par nya 88:or och två flygplan borde min lista bli vassare :)

Post Reply

Return to “Nybörjarfrågor”