Är storhetstiden över?

Här ställer vi frågor som 118 118 inte kan svara på.

Re: Är storhetstiden över?

Inläggav Stakka » fre nov 17, 2017 10:27 am

Semi-OT: Gäller frågan spelet eller forumet? Kan ju vara en relevant fråga...

Om en ska diskutera spelet så är jag ganska sval till V4, däremot TY känner jag den barnsliga glädjen inför som en kände för många år sedan när en var ny i FoW. Lite ambivalent, för skillnaden i mina ögon är ju att TY är v 3.9 medan FoW MW är 4.0 och LW 3.99 (?) och de är i princip direkt översättbara till varandra, bara tt allt i TY skjuter och åker mycket längre och fordonen kan tänkas ha en fluxkondensator.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.
Stakka

Inläggav Sufyan » fre nov 17, 2017 4:28 pm

Jag tycker inte att man ska oroa sig för mycket vad folk kommenterar på fow-bloggarna. Det riktiga tappet skedde långt innan V4 då folk överallt började prova mer moderna figurspel. Flames of War V3 är en helt annan generation av speldesign. Jag har inte upplevt att pluton-moral har sabbat spelet på något sätt, men då är jag van att möta fearless-trupper 96% av gångerna så det har aldrig riktigt varit en förväntning att kunna bryta stora plutoner.

Jag gillar Team Yankee väldigt mycket och Flames of War V4 har tagit allt som är bra därifrån och gjort det bättre. Håller inte med Stakka att de två spelen är så väldigt lika varandra egentligen. Som att jämföra Norska och Svenska: Ser väldigt lika ut, men tittar man närmare är alla detaljer olika.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Octavius » fre nov 17, 2017 9:20 pm

Det var spelet jag tänkte på i första hand.

Utan att ha spelat speciellt mycket v4 känner jag igen mig i mycket av det stakka skriver. Känner inte alls samma pepp inför v4 som jag gör inför TY. För min egen del tror jag mycket handlar om vilka listor som finns tillgängliga, blir inspirerad av dem till TY men känns inte alls lika lockande att börja bygga en lista för v4 ur en v3 bok. Sen har jag inte koll på alla nya kort som kommit till v4 och då blir det inte så lätt att börja. Jag har inget emot kort men blir det ytterligare en sak att hålla rätt på är jag inte säker på att det är något jag ser fram emot.

Nåja bara att spela på och se vad det har blivit för spel ;)
Octavius

Inläggav lonegunman » lör nov 18, 2017 9:27 pm

Jag är mest bitter över hur de nya armé-listorna blev. Det känns för likformat, ungefär som när Epic blev Epic Armageddon (?). Jag är tveksam då variationen saknas och hoppas de nya böcker som kommer i framtiden skapar variationer. Själva spelandet har jag inget negativt till v.4. Saker är annorlunda - ok, då får jag anpassa mig. Värre än så är det inte. Målar dock fortfarande efter v.3 listor och målar mycket!
lonegunman

Föregående

Återgå till Nybörjarfrågor