4:e förlagan

Här ställer vi frågor som 118 118 inte kan svara på.

4:e förlagan

Inläggav Folklore » ons nov 08, 2017 10:36 am

Eftersom FoW har blivit influerad utav TY, skulle man kunna hävda att infanteriet har en mindre roll än förut eller har de blivit OP?
Sitter och funderar på listor men är osäker på hur man skall tackla infanteriet, då de spelar en liten roll(sitter oftast och campar) TY.
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan
Användarvisningsbild
Folklore

Re: 4:e förlagan

Inläggav berfrund » ons nov 08, 2017 6:37 pm

Bra fråga har spelat för lite av 4:de för att kunna säga att de är så men i TY är infanteriet helt galet bra för visa nationer...
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Inläggav Ajo79 » tor nov 09, 2017 2:18 am

Infanteri är tuffa i V4. Inget sätt att lyfta Gone To Ground med längre.

Jag och Sufyan har provat bearbeta nergrävt infanteri med grks. Gått sådär, mest pga mina tyska veteraner klarat alldeles för många infsaves. Repeat bombardment är ju ingenting man vill utsätta sig för allt för många rundor, speciellt med trained.

Vi har båda haft alldeles för lite kanonrör för att plocka ner teams. Nedgrävda teams är svåra att flytta på. Breakthrough guns låter trevligt men vart för få skott för att det ska hända nått.

Kan man komma in i närstrid så är det ofta blodigt och användbart.

Infanteri har helt klart sin roll i v4, med mina erfarenheter än så länge.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Inläggav Folklore » tor nov 09, 2017 10:53 am

Tackar! =)
Så taktiken är mer eller mindre: gräv ned infanteri vid objektiv och transportera resten utav infanteriet mot motståndaren infateri.
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan
Användarvisningsbild
Folklore

Inläggav Yote » tor nov 09, 2017 5:59 pm

Folklore skrev:Tackar! =)
Så taktiken är mer eller mindre: gräv ned infanteri vid objektiv och transportera resten utav infanteriet mot motståndaren infateri.

Låter nästan som om de har återskapat skyttegravskriget i den här utgåvan ^^
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil, no good; nothing but blind, pitiless indifference"
- Richard Dawkins
Användarvisningsbild
Yote

Inläggav Iztvan » fre nov 10, 2017 7:51 am

Riktigt så enkelt är det inte.

Infanteri är ju väldigt mycket mer rörligt än tidigare, så det är lättare att anfalla och omgruppera. Och sedan så funkar ju hit allocation lite annorlunda, så du riskerar som försvarare att "fel" team dör om du ligger stilla och blir bombad, tex HMG eller bazooka.

Man måste nästan se det som en helhet, inte stirra sig blind på enskilda regeländringar.

Min erfarenhet är att det har gått snabbare att spela utan att det känts som att man gått miste om något centralt. Efter att man fått koll på de nya reglerna (movement orders, hit allocation mm) naturligtvis, i början är man ju alltid långsam.

Jag har inte hunnit spela sedan uppdateringen på victory conditions kom, verkar väldigt intressant.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Ajo79 » fre nov 10, 2017 11:06 am

Nya uppdateringen med victory conditions är väldigt trevlig, samt "jobbig" om man försvarar. Blir iaf helt annan dynamik än tidigare. Går inte skicka fram ett team i taget som förut och contesta och förlänga matcherna runda på runda. Snabbare "action" nu för man måste vara mer beslutsam och kraftfull i sitt agerande.

Gör också att smygattacker mot fiendens bakre linjer kan lyckas enklare då man "vinner" fortare.

Inte spelat så många matcher men en handfull på lite mindre poäng (1000p-1250p) som gör saker och ting annorlunda mot fullkletad 1750p i v3.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Inläggav Sufyan » fre nov 10, 2017 2:44 pm

Att infanteri inte har en central roll i Team Yankee beror inte på att infanteriet är dåligt, utan snarare att tanks är väldigt effektiva på alla sätt. Snabbare, tuffare och dödligare än allt du hittar i Flames of War. I en miljö där sådana fordon saknas blir infanteriet centralt i Flames of War.

Här är relevanta regeländringar som gör, i mitt tycke, att infanteri blivit tuffare i V4:

- Mer rörliga modeller där infanteri blivit bättre snabbare medan fordon istället för hastighet har fått mer alternativ i förflyttning som i vissa avseenden är "sämre" än förut (t ex att dom inte kan anfalla om dom kör snabbare än 25cm)

- Ingen mer Tank Terror, nu måste man alltid slå motivation för att slåss i närstrid, oavsett om det är ett infanteri-team eller tank team, oavsett om någon tog förlust i föregående närstridsrunda. Det finns alltså ingen fördel i motivation för tank teams, och det ser jag som en fördel till infanteriplutoner som ofta är större i antal modeller.

- Bog checks ersatt med svårare Cross checks. Infanteri vs Tanks i terräng blev ännu bättre.

- Väldigt annorlunda regler för att starta ett anfall, och mer förödande regler att bryta från ett anfall. Jag känner att båda gör att närstrider är mer kontrollerbara, och inget slår infanteri i flexibilitet och uthållighet i närstrid (boggar aldrig, har lätt att få in två eller fler teams mot samma mål för att garantera en träff).

- Bara infanteri kan röra sig och slåss i byggnader. Jag har själv tagit ett objektiv med tre baser veteran-infanteri som en Panther-pluton inte kunde skjuta ut, och inte heller bryta med ett hail mary-anfall genom väggarna för snabbt resultat som tidigare.

- Breakthrough Guns, Bunker Busters och Flame-throwers är mycket mindre dödliga mot infanteri och gun teams än tidigare.

- Ny pluton-moral är en större förbättring för stora infanteri-plutoner, medan fordonsplutoner med fyra eller färre fordon inte fått nya brytpunkter.

- (Late war) Tank-listor ligger ofta i rejält underläge när man bygger listor vad gäller formations-moral. Infanteri-listor har ofta många combat och weapons-plutoner som räknas till formationen. Detta lär säkert ha fixats i kommande LW-böcker dock.

- Fordon måste välja att skjuta kanoneld eller kulsprutor. Det innebär lite färre tärningar när de fokuserar på att döda nedgrävt infanteri då det alltid kom lite kulspruteeld även när kanonen sköt tidigare.

- Recce kan inte röja Gone-to-Ground. Detta är stort. Det förändrar hur man hanterar nedgrävt infanteri. Förut var det givet att alltid ha en recce-pluton för detta syfte.

- 10cm danger close på artillerield gynnar försvarande infanteri och gun teams mer än något annat. Inte jättestort i en miljö där artilleri numera enbart är till för att döda mjuka mål och har blivit bättre på att göra så, men det här tillägget är fortfarande en ny fördel.

- Spearhead gynnar infanteri och tanks ungefär lika mycket då båda ganska lätt får ut max av det tillåtna avståndet. Allt som inte är en uppenbar fördel för tanks ser jag som en bra sak för infanteri i denna analys. Det är definitivt en stor förbättring jämfört med V3.

Det finns kanske andra samband och regler jag glömt, men det är redan en lång lista.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Folklore » ons nov 15, 2017 7:33 am

Tackar för svaren =).
Jag får gå tillbaka och tänka om, när jag sätter ihop en ny lista.
Genghis Khan
Användarvisningsbild
Folklore

Återgå till Nybörjarfrågor