Min metod för stadsbaser.

Dela med dig av egna eller andras tutorials.

Min metod för stadsbaser.

Inläggav Ronin » ons nov 18, 2015 2:58 am

Varning, mycket bilder.
Jag tänkte göra en tutorial för hur jag gör mina baser som ses i volksturm-armén. Jag går igenom ganska mycket och det är ganska mycket torktid så jag rekommenderar att man basar en pluton och i mellantiden målar eller basar nästa, i stora plutoner kan torktiden vara näst intill omärkbar (det första teamet hinner torka innan det sista är klart). Med undantag för steg 1 som helst ska stå 12-24H.
Först ut tänkte jag snabbt gå igenom verktyg och material
Jag använder en tre millimeters spatel för applicering och skulptering, en avbitartång (modellen mindre) som har sett bättre dagar och en brytbladskniv från Clas.
Bild
Materialen från vänster
Gipspulver: fantastiskt material om man blandar det med trälim istället för vatten.
Kaffe: urvattnat, sköljt, torkat bryggkaffe (finmalt)
Gipskross: blanda gips och vatten till en halvtjock smet och häll i en plastpåse, platta ut och låt torka, resultatet är väldigt bra för att bryta om basens monotoni.
Trälim: vad gör man utan detta
Fel Baser: Använder dessa uteslutande som 2-3mm plastic card. inte för gubbarna.
använde även superlim för att fästa väggar och gubbar men det är montering, inte basning :geek:
Bild
då kör vi!
Montering
Jag har märkt ut vart jag vill ha mina gubbar och basens komposition.
Bild
till detta team hade jag två gubbar med panzershrek, en i skjutläge och en i rörelse så jag hade det i åtanke när jag komponerade basen. Jag började med att sätta upp väggar genom att skära till bruna baser med kniv och avbitartång. Tekniken är väldigt simpel. Bit halvvägs igenom med avbitartång, skär ut. Sedan Skar jag till botten så att väggarna stod stabilt sedan limmade jag fast dem med superlim
Bild
Sedan limmade jag dit gubbarna och positionerade dem runt väggarna.
Bild
Steg 1.
Jag blandar Gips och trälim tills det blir "smetigt" har ingen ratio men det är lättare att tillsätta mer gips än trälim. Sedan applicerar jag det på hela basen med undantag av väggarna och gubbarnas Fot. Målet är att täcka nästan helt upp till foten men inte över, aldrig över. När detta torkat (inte bara härdat) så går jag vidare
Bild
Steg 2.
Jag blandar Gips, trälim, kaffe och krossat gips (tillsätt inte vatten!), resultatet är en tjock nästan degaktig konsistens som jag använder för att bygga upp lite strukturer/högar, jag fokuserar detta runt väggarna förutom vägen emellan dem och där det ser lite trist ut.
Bild
sedan ska det torka.
Steg 3.
Jag blandar ut greenstuff i en mellanmix (ca 60/40 eller 50/50) och applicerar på väggarna i ett 1-2mm tjockt lager. Man blandar alltid för mycket greenstuff så jag brukar alltid ha några teams stående som får resterna.
Väggarna är väldigt simpla (om än tidskrävande) att göra, jag ristar eller trycker horisontella linjer i GS sedan sätter jag in vertikala linjer i ett passande mönster och till sist trycker in hörnen på varje "sten" så att det ger en rundad effekt.
Bild
Efter väggarna gör jag samma sak med marken efter att markerat ut vad som ska vara vad. Jag bestämde att ha trä på ena sidan väggen och sten på andra för effekt. Gatstenen är gjord på samma sätt som väggarna fast med mindre stenar. Trägolvet börjar på samma sätt med vertikala och horisontella linjer fast inte lika tätt, sedan repade jag dem med kniven och tryckte till dem lite så att de ser lite ojämna ut och istället för att trycka in hörnen vek jag in spateln och lyfte upp hörnen lite för att ge en svälld effekt. Det var helt meningslöst för GS föll ihop ändå under kurering...

Bild

Steg 4 (snart klara)
Jag började med att applicera rent trälim på alla ytor som inte redan var täckta
sedan blandade jag krossat gips och kaffe och sprinklade på. Jag lade även till några stenar utskurna ur fel baser.
Bild
Bild
Bild
Bild

Det sista jag gör är att jag målar på utspätt trälim (ca 1/3) över allt förutom gubbarna och GS, man kan måla det på GS-texturen för att göra smutsiga spår eller visa nötning men jag valde att inte göra det.
Och så är teamet klart. Det är en väldigt rolig teknik som ger mycket att experimentera med och möjligheterna är många. Hoppas att någon uppskattar detta och lägg gärna till bilder om ni prövar själva :)
//Ronin
"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag"
Immanuel Kant

http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Ronin

Re: Min metod för stadsbaser.

Inläggav Ajo79 » ons nov 18, 2015 3:37 am

Väldigt bra tutorial! Väldigt välgjorda baser! Jag har inte nog tålamod att fixa sådär sjyssta baser så stor eloge till dig som fixar det! :)
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Inläggav t80u » ons nov 18, 2015 9:49 am

Mycket bra tutorial, den ska jag definitivt testa!! En fråga bara, när du blandar med kaffe, är det malet kaffe du har då, eller färdigbryggt och drickbart kaffe. Viss skillnad i torrhet kontra vätska ;)

Supertack för en kanongenomgång (jag hade tänkt beställa BFs sceniska baser, men detta är ju ännu snyggare och till betydligt mindre kostnad) :)
EW Tyskar 4625p
EW Sovjeter 3555p
EW Britter 3945p
EW Finnar 1530p
EW Polen 1695p
MW Tyskar 10295p
MW Sovjeter 9365p
MW Finnar 3785p
MW DAK Tyskar 4940p
MW Ökenbritter 3935p
LW Tyskar 9005p
LW Sovjeter 8875p
LW USA 9295p
LW Britter 5225p
LW Finnar 2885p
Användarvisningsbild
t80u

Inläggav Ronin » ons nov 18, 2015 12:15 pm

Ajo79 skrev:Väldigt bra tutorial! Väldigt välgjorda baser! Jag har inte nog tålamod att fixa sådär sjyssta baser så stor eloge till dig som fixar det! :)

Det tar mindre tid än man tror, när man fått upp tekniken, det är mest torktider som ödslar tid, utöver det är jobbet kanske 5-10 min/bas. Jag slänger ut en pluton på ett par timmar med den tekniken. Förstår att det inte passar alla men nu vet du hur du gör om du någon gång vill försöka :)

t80u skrev:Mycket bra tutorial, den ska jag definitivt testa!! En fråga bara, när du blandar med kaffe, är det malet kaffe du har då, eller färdigbryggt och drickbart kaffe. Viss skillnad i torrhet kontra vätska ;)

Supertack för en kanongenomgång (jag hade tänkt beställa BFs sceniska baser, men detta är ju ännu snyggare och till betydligt mindre kostnad) :)

Kaffet är malet och redan "använt" jag tar kaffepulvret som jag redan bryggt av, sköljer det med vatten (genom filtret) och sedan lägger för att torka. om man använder "oanvänt" kaffe ( om man inte dricker det själv) rekommenderar jag att man sköljer igenom det ett par gånger innan man låter det torka. Helt obryggt kaffe tenderar att svälla och blir konstigt med trälim, dessutom tar torktiden ännu längre. BF's rubble bases är... inte skräp men inte värda pengarna. Alla element som finns i den färdiga produkten går att replikera hemma med bättre resultat. stadsbaserna med den här tekniken ser ganska mycket bättre ut. Kan till och med fixa jämförelser. Köpte deras baser förr men var inte nöjd så jag gick tillbaka till denna teknik. Om du kör så vore det kul att se bilder :)
"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag"
Immanuel Kant

Användarvisningsbild
Ronin

Inläggav Erik G » ons nov 18, 2015 2:54 pm

Kanonbra genomgång. :) Det där med kaffet och gipset måste ju prövas nån gång. :)
Tyskar: MW/LW ca 8600 p.
US: LW ca 5000 p. MW ca 3300 p
Bygger på Finnar: EW: ca 1500 p MW/LW ca 2800 p
Användarvisningsbild
Erik G

Inläggav Ronin » ons nov 18, 2015 7:01 pm

Erik G skrev:Kanonbra genomgång. :) Det där med kaffet och gipset måste ju prövas nån gång. :)

Tack, hoppas fler tycker det, kan bli fler tutorials i framtiden. Kaffe är det absolut bästa basmaterialet jag använt typ någonsin. Gips är fantastiskt (om det blandas med trälim istället för vatten) så jag kan varmt rekommendera detta!
Immanuel Kant

Användarvisningsbild
Ronin

Återgå till Tutorials och guider