Tyska halvbandare i rysk tjänst

Tråden för för oss som gör historiska listor.

Tyska halvbandare i rysk tjänst

Inläggav Sufyan » ons jan 14, 2015 10:49 pm

Spetznas- och razvedki-plutoner kan använda erövrade hanomag 251 halvbandare som transporter i flera böcker. Jag är specifikt ute efter att komplettera min Spetznas till 1945 och har försökt googla information och bildbevis på vilka modeller som rimligtvis kan ha använts. Det har inte gått så bra faktiskt, jag hittar väldigt få relevanta bilder och länkarna går mest till fow-diskussioner från mitt IP. Det är illa nog att Spetznas verkar vara högst spekulativt till att börja med och vidare verkar det bildbevis som finns föreställa t ex luftvärnsmodeller eller att de användes som artilleri-traktorer snarare än trupptransporter på pluton-nivå.

Någon som har bättre källor som visar hur ryssarna använde erövrade halvbandare? Jag föreställer mig att de inte kunde servas eller laddas om och kanske kördes till att de rasade. Rimliga modeller är också intressant. Jag föredrar utseendet på 251 ausf. C men tror att dessa var sällsynta 1945 till skillnad från D-varianterna.

Annars, vad anser ni om att proxa halvbandare med lend-lease M3A1 pansarbilar eller t om M3/M9 halvbandare?
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Re: Tyska halvbandare i rysk tjänst

Inläggav sardukar » tor jan 15, 2015 11:14 am

Bild

Jag är emot att att använda fordon med jeep mobility som half-tracks, däremot ser jag inget fel med att anävnda M3 istället för sdkfz 251
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav berfrund » tor jan 15, 2015 11:53 am

Håller med tok svårt att hitta referens bilder eller matrial över huvudtaget ifrågan.
Förstör inte det känslan i infiltrationregel att använda Amrikanska fordon?
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Inläggav sardukar » tor jan 15, 2015 12:35 pm

Tyskarna använde amerikanska fordon i stor utsträckning, så också på östfronten, Horst Zank skriver i sin bok "Stalingrad - Inringningen" att han åkte runt i en amerikansk 3/4 ton truck som de tagit från Sovjeterna.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav Sufyan » tor jan 15, 2015 2:53 pm

berfrund skrev:Håller med tok svårt att hitta referens bilder eller matrial över huvudtaget ifrågan.
Förstör inte det känslan i infiltrationregel att använda Amrikanska fordon?

Du tänker kanske på decoy-regeln i Red Bear, ett praktexempel på den onödiga "mersmaken" i LW-böckerna. Jag är dock helt insnöad på Desperate Measures som inte har denna regel. Jag inbillar mig själv att dom representerar exceptionellt påhittiga razvedki-soldater då det aldrig har och inte heller nu finns någon specifik organisation som heter Spetznas.

Jag använde dom i full styrka utan transporter på DefCon och dom var störtsköna. I de slagen med reserver kände jag dock att halvbandare hade varit väldigt användbara och planerar att fixa modeller, men innan dess vill jag reda ut vad som är lämpligast att använda om vi antar att plutonen ska föreställa en samling tuffa spanings-killar som alldeles nyligen fått tag på transporter de kan köra tills något rasar eller att de förhandlat till sig några vagnar under februari-mars 1945.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav cicero » tor jan 15, 2015 9:59 pm

Här kommer ref. bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sd Kfz 251/1 Ausf. D APC of unindentified unit, 1st Byelorussian Front Minsk, Summer 1944
Bild

Bra länkar:
http://wio.ru/tank/ww2tank.htm

http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
cicero

Inläggav Threadhead » tor jan 15, 2015 11:32 pm

Verkar som om en blandning av 3 Ausf D, 1 Ausf C (gör den till chefsbilen, eftersom du nu gillar den modellen ;) ) och en M3 halvbandare skulle vara rätt så nära "korrekt". Jag säger dock definitivt nej till att ha några M3A1 bilar med, dels eftersom de finns som alternativ (vad händer om den bilen överlever längst?), dels för att de har annorlunda move än halvbandare.
Blogg, för tillfället något besatt av Blood & Plunder
http://foolinahat.blogspot.se/
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
På målarbordet: Blood & Plunder
I kö: Extremt blandat
Threadhead

Återgå till TO&E - Table of Organization and Equipment