21 Panzer Division och allmänna frågor

Tråden för för oss som gör historiska listor.
Svensson

Re: 21 Panzer Division och allmänna frågor

Post by Svensson » Tue May 04, 2010 8:07 pm

berfrund wrote:hepp har du möjlighet att kolla vilka författare det är på de där böckerna och om titel bara är "SS" och den andra "wehrmacht" fick lite väl många träffar när jag sökte på dessa... :shock:
Ursprungliga författaren var Chris Bishop. Översatta, faktagranskade och omarbetade exklusivt för SMB:s medlemmar, numrerade utgåvor. Tex har jag nummer 1872 av "Wehrmachts pansardivisioner 1939-1945". Andra boken heter "Waffen-SS divisioner 1939-1945".
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.

LÖWE

Post by LÖWE » Tue May 04, 2010 8:35 pm

Svensson wrote:Vill slå ett slag för SMB, tex har de i två uppslagsverk(SS & wehrmacht) täckt upp samtliga divisioner med info om uppsättning, förbandsschefer, typ och data på de stridsfordon de stred med. Färgbilder på allt där det framgår hur enheterna var målade och lite fluff och kuriosa. Kanonböcker!
...vill dock framhålla att båda de böckerna är klart otillfredställande...de behandlar ett förvirrat axplock av de enheter som fanns i divisionerna...faktatexterna om var divisionerna slogs är ytterst rudimentära...dock innehåller de en hel del snygga färgplanscher på fordon...

...vill du ha bättre detalj så ska du vända dig till Osprey Publishing...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Svensson

Post by Svensson » Tue May 04, 2010 8:49 pm

LÖWE wrote:...vill dock framhålla att båda de böckerna är klart otillfredställande...de behandlar ett förvirrat axplock av de enheter som fanns i divisionerna...faktatexterna om var divisionerna slogs är ytterst rudimentära...dock innehåller de en hel del snygga färgplanscher på fordon...

// LÖWE
Är svårt att skriva uttömmande om samtliga divisioner på under 200 sidor när boken innehåller mer färgbilder än mina 30+ WW2 osprayböcker.
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.

berfrund

Post by berfrund » Tue May 04, 2010 9:09 pm

Svensson wrote:
berfrund wrote:hepp har du möjlighet att kolla vilka författare det är på de där böckerna och om titel bara är "SS" och den andra "wehrmacht" fick lite väl många träffar när jag sökte på dessa... :shock:
Ursprungliga författaren var Chris Bishop. Översatta, faktagranskade och omarbetade exklusivt för SMB:s medlemmar, numrerade utgåvor. Tex har jag nummer 1872 av "Wehrmachts pansardivisioner 1939-1945". Andra boken heter "Waffen-SS divisioner 1939-1945".

Hoppsan de va inte gratis de där böckerna beg ligger runt 250:-/st :shock: de verkar vara rena värsting böckerna förvisso c:a 200 sidor per bok.

Själv kan jag rekomendera en bok som täcker de flesta nationer och i stort hela kriget "Tanks of world war two" riktigt grymma färg bilder stort format 24x35 cm skriven av Jean Restayn och kostade en gång i tiden C:a 17 pund.
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Sigge

Post by Sigge » Tue May 04, 2010 10:56 pm

Såg att man kan få Wehrmachts pansardivisioner för 49:- om man gick med i SMB, du måste ta en bok till för 49:- och porto för 49:- också iofs... och sen får man böcker varje månad... :)

Står inget om att man är förbunden att köpa något mer vad jag kunde se, dessutom en musmatta med En Svensk Tiger! :D

http://www.militarhistoria.nu/

LÖWE

Post by LÖWE » Wed May 05, 2010 7:43 am

Svensson wrote:
LÖWE wrote:...vill dock framhålla att båda de böckerna är klart otillfredställande...de behandlar ett förvirrat axplock av de enheter som fanns i divisionerna...faktatexterna om var divisionerna slogs är ytterst rudimentära...dock innehåller de en hel del snygga färgplanscher på fordon...

// LÖWE
Är svårt att skriva uttömmande om samtliga divisioner på under 200 sidor när boken innehåller mer färgbilder än mina 30+ WW2 osprayböcker.
...man ska ju aldrig säga att man bara tittar på bilderna...till min fru säger jag att jag köper min läslektyr enkom för de "bra artiklarna"... :)

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

berfrund

Post by berfrund » Wed May 05, 2010 2:37 pm

Sigge wrote:Såg att man kan få Wehrmachts pansardivisioner för 49:- om man gick med i SMB, du måste ta en bok till för 49:- och porto för 49:- också iofs... och sen får man böcker varje månad... :)

Står inget om att man är förbunden att köpa något mer vad jag kunde se, dessutom en musmatta med En Svensk Tiger! :D

http://www.militarhistoria.nu/
Jag är en fd medlem av SMB köptvång är inget de skriver ut men det kommer... små pikar stup i kvarten om att man inte köpt och de är en idelförening mm och till slut så tröttnar man på detta och går ur för man gick ju med för att köpa bra böcker till ett bra pris för vi är ju många som är med o då går priset ner :lol:

Deras böcker går att köpa för halvapriset om man väntar lite... på div sajter och andra ställen vilket gör att man avstår ett medlemskap.
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

cicero

Post by cicero » Fri May 07, 2010 7:36 pm

Svensson wrote:
Jag har den där boken och den var typ CTRL+C / CTRL+P från http://www.axishistory.com/ :?

Känns som om det blir en Ipad för mig när den väl kommer.. Det enda som gör att jag drar mig för en Ipad är att det enda stället som jag får vara i fred och läsa böcker/tidningar etc är tjotan, är inte säker på att Ipaden skulle överleva där inne särskilt länge :lol: :lol:
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

Post Reply

Return to “TO&E - Table of Organization and Equipment”