21 Panzer Division och allmänna frågor

Tråden för för oss som gör historiska listor.
Sigge

21 Panzer Division och allmänna frågor

Post by Sigge » Mon May 03, 2010 10:46 pm

Är sugen på att kolla upp lite kring ett specifikt kompani och tänkte mig att ta något ur 21 Panzer Division - någon som har några bra länkar där man ser vad för utrustning de olika kompanierna hade?

Sen undrar jag lite om det finns några generella drag kring pansar? Alltså, från när börjades vissa vagnar ersätta andra (t.ex. Panzer III mot Panzer IV, Panther osv).

Vet ju också att det finns tunga pansar bataljoner men hur fungerade det med tigrar i övrigt, läste någonstans att 21 Panzer Div inte hade några.

Helt enkelt kan någon förklara hur det var uppbyggt för en nybörjare som jag i detta avseende?

Tack på förhand!

//Sigge

sardukar

Re: 21 Panzer Division och allmänna frågor

Post by sardukar » Tue May 04, 2010 8:20 am

Jag antar att det är tiden i afrika som intresserar dig då du pratar om Panzer III.
Afrikakåren var väldigt speciell då de hade svårt att få tag på reservdelar och nya tanks. Finns dock mängder av böcker som beskriver striderna där och vilken utrustning som användes och när.

Vilket kompani och vilken tidsperiod är det som du är intresserad av?
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

LÖWE

Post by LÖWE » Tue May 04, 2010 8:43 am

I allmänhet fanns det inga Tigrar i pansardivisionerna...de var i självständiga bataljoner...vissa enheter hade dock Tigrar...Grossdeutschland, SS-pansardiv etc...

21 pansardivisionen var väldigt speciell som tysk enhet...en massa unik mtrl...har en bok Sigge om du vill låna...

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...

Sigge

Post by Sigge » Tue May 04, 2010 1:04 pm

Jag valde 21:a för att de varit med lite överallt, tänkte mig att kanske skaffa dem i olika tider eller liknande men insåg att jag har alldeles för dålig koll på hur det funkade (eller borde funka för det är väl alltid undantag). Just nu håller jag ju på med min LW lista så jag tänker mig Normandie och västfronten.

Det jag undrar över med pansar är om de skrotade vagnar eller om de fick en naturlig avgång så att säga. Alltså kan man säga att typ från april 43 fanns endast ett fåtal av en viss vagn osv? Några sådana generella riktlinjer.

Var hittar man detaljerade uppgifter om vad för material som finns (förutom i LÖWES bok jag gärna lånar!)vid vilken tidpunkt (finns det ens att få tag på?).

Kompani vet jag inte, det är det jag ska välja ut - jag har ju Panther och Stug i min lista för närvarande (har beställt Panzer IV:or också) - det är väl stommen kan man säga. Passar detta in på något kompani?

Har letat runt men hittar inget på kompaninivå (i vissa fall fattar jag inte exakt vad det är för något...) :oops:

Frågorna är oändliga! :D

Steffo

Post by Steffo » Tue May 04, 2010 1:21 pm

Montys meatgrinder (länk till artikel) har armélista för 21:e i Normandie. Mycket speciell lista att måla då de återanvänder en massa franska fordons som de modifierar. Tex. använder de badkar maskerade till halftracks... ;)

Image
På målningsbordet: BFaS
Bushido: Ito Clan
BFaS: Kingdom of Sweden
LW: US AR
MW: US Tanks/AR
EW: DAK Leichte Pioneers

sardukar

Post by sardukar » Tue May 04, 2010 1:25 pm

Sigge wrote:Kompani vet jag inte, det är det jag ska välja ut - jag har ju Panther och Stug i min lista för närvarande (har beställt Panzer IV:or också) - det är väl stommen kan man säga. Passar detta in på något kompani?
21:a hade inte en endast Panther i Normandie, däremot tog de över ett antal Fireflies vilket de får använda sig av. De har även spelets sexigaste granatkastare ;)

I Normandie får du välja mellan en uppsjö av modiferade franska traktorer med överdimensionerade tyska kanoner, Panzer IV H, Fireflies och infanteri. Panthrar, vanliga stuggar och Panzer III finns inte att tillgå
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Iztvan

Post by Iztvan » Tue May 04, 2010 2:52 pm

Grattis till coolt val av division. Funkar från Polen till Berlin, de är överallt! :-)
Jag kan rekommendera Pansarchef under Rommel av Hans von Luck. SMB har gett ut den på svenska.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Svensson

Post by Svensson » Tue May 04, 2010 4:30 pm

Vill slå ett slag för SMB, tex har de i två uppslagsverk(SS & wehrmacht) täckt upp samtliga divisioner med info om uppsättning, förbandsschefer, typ och data på de stridsfordon de stred med. Färgbilder på allt där det framgår hur enheterna var målade och lite fluff och kuriosa. Kanonböcker!
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.

berfrund

Post by berfrund » Tue May 04, 2010 5:08 pm

Svensson wrote:Vill slå ett slag för SMB, tex har de i två uppslagsverk(SS & wehrmacht) täckt upp samtliga divisioner med info om uppsättning, förbandsschefer, typ och data på de stridsfordon de stred med. Färgbilder på allt där det framgår hur enheterna var målade och lite fluff och kuriosa. Kanonböcker!
hepp har du möjlighet att kolla vilka författare det är på de där böckerna och om titel bara är "SS" och den andra "wehrmacht" fick lite väl många träffar när jag sökte på dessa... :shock:
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/

Sigge

Post by Sigge » Tue May 04, 2010 8:01 pm

Tack för alla svar! :)

Som sagt, lånar gärna boken LÖWE!

Lite jobbigt med Normandie(ingen bra start med 5 pantrar och 7 Stug då...)! :D Får kolla runt lite och se vad det kan bli av det hela men ju mer jag läser desto intressantare blir det! :) Kanske får bli ändå senare, läste någonstans att de hade pantrar i varje fall.

Post Reply

Return to “TO&E - Table of Organization and Equipment”