Gemensamt kamouflage för Heer och SS?

Tråden för för oss som gör historiska listor.
Post Reply
Tommie

Gemensamt kamouflage för Heer och SS?

Post by Tommie » Fri Mar 12, 2010 10:53 am

Hallå allihopa

Jag letar efter lite gemensamma nämnare för kamouflage-mönster mellan Heer och SS (under den senare delen av kriget), men verkar tyvärr bara ha hittat två stycken en så länge:

Mönster för Italienkampanjen: http://www.kamouflage.net/camouflage/00295.php
SS Liebermuster (Februari 1945): http://www.kamouflage.net/camouflage/00059.php

Vet ni om något mer mönster som gavs till båda organisationerna?

Hur vanligt var det att någon av SS-divisionerna med lägre nummer och högre kvalitet sprang runt i bara Fieldgrau-uniformer?

Jag finner det underligt att inga andra SS-förband än SS-Fallschirmjäger använde Splittermuster 31 eller dylika mönster (http://www.kamouflage.net/camouflage/00002.php) i någon högre utsträckning då det ofta använde detta mönster för tält, etc.

Samma tankar rörande vinterkamouflage av olika slag. Känns som att det inte finns så många olika varianter på färgen vit, hehe.

Några tankar?
"Det finns inget fort som bolsjevikerna inte kan storma."

Setesh

Re: Gemensamt kamouflage för Heer och SS?

Post by Setesh » Tue Jun 08, 2010 12:35 am

1. Det är inte så enkelt, att de ett helt kompani med cammo var ovanligt, några hade tur och hittade cammo på vägen, vissa tog det första mönstret du gav och sydde egna kläder av det, så som byxor.

Det finns inget cammo som användes av SS och Heer samtidigt, men Heer soldader och SS soldater tog från varandra, om de hittade. Det är krig, tager vad man finner.

Det vanligaste cammot vid vintertiden var ett lakan de skar ett hål i, för huvudet.

I mitt 78. Sturm så har 10 av 200 soldater cammo, för att skildra verkligheten, dessutom var de grön/gråa jackorna som bäst i strid vid stadsmiljö/öst front.

Galland
Location: Coruscant - Vilket är en del av Södermalm i Stockholm

Re: Gemensamt kamouflage för Heer och SS?

Post by Galland » Sun Sep 12, 2010 10:23 am

Camouniformer var vanligare än vad man vill tro, det finns en veritabel uppsjö av material för att stödja detta. Liebermuster var inte SS cammo, utan tillverkade som ett enhetscamo, det delades ut till Heerenheter, dock mycket sent i kriget. Det debateras fortfarande hurvida SS enheter hade dom i Österrike mot krigsslutet.
För dom som tillhör den gamla skolan och är tveksamma till Liebermuster, kan jag låta medela att det är numer påvisat via historiska urkunder, samt överväldigande fotobevis samt film (mycket har dykt upp från det forna östblocket under dom senare årtionden).
WWII camo är lite som skolans svärd och rustningar, som man fick lära sig att det var ytterst ovanligt och dyrt, vilket givetvis bara är rappakalja, det masstilverkades en masse under medeltiden.
Inget camo var delat (dvs med intentionen för ett gemensamt camo för både Heer och SS), dock finns det, om än ganska magert, bildbevis för Heerenheter med SS camo, och givetvis vice versa.
En hel del camo var det som man kallar för fieldmade, och är, i mitt tycke, lika mycket värt och intresant som industriellt tillverkat material. En hel del av dessa plagg var proffesionellt tillverkade av ytterligt kompententa skräddare och sömmerskor, och en del blev tillverkat i KZ-lägren.
Mixed uniforms är väl lite av vad som gör SS så spännande, tex fieldmade camo panzerjacka, grå uniformsridbyxa, stövlar och skärmössa med metalldödskalle, klart sexigt, heh.

SS använde sig av standard ss pattern M43 uniform senare i kriget, och dessa hade ALLA. Oftast bar man den under sin camo anorak, eller annat camo plagg. Det finns mängder av bilder på mix av uniform, dvs. grå jacka och camo byxor, eller camo jacka och grå byxor, svart panzer jacka och camo byxor etc etc.

Återigen, en gammal tråd som jag svarar på, men det finns kanske ett intresse.

Post Reply

Return to “TO&E - Table of Organization and Equipment”