enheter vid kursk

1939-1945

enheter vid kursk

Inläggav Nagash » tis nov 01, 2016 12:51 pm

om man vill få fram lite djupare information om vilka enheter som ingick i den och den divisionen vid kursk, alltså hur många tigrar, halftracks, panzer IV osv, vad ska man då söka på i google? jag fick tipset att söka på "kursk order of battle", men där kunde jag bara se vilka divisioner som ingick i varje arme.

nått i denna stilen letar jag efter, fast mer vilka slags fordon som ingick i de olika divisionerna samt antalet
https://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_ ... o_Campaign
Nagash

Re: enheter vid kursk

Inläggav sardukar » ons nov 02, 2016 8:58 am

Feldgrau är ett måste för alla MÖP:ar intresserade av att räkna bultar i stridsvagnar. De brukar lista det mesta för de tyska förbanden där.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav Nagash » ons nov 02, 2016 12:11 pm

jag reggade mig där och ställde frågan, så vi får se om de kan föra lite ljus över frågan.
tack:)
Nagash

Inläggav Ajo79 » ons nov 02, 2016 12:23 pm

Är en ganska stor fråga men det finns rätt mycket info om den så det ska gå att klura ut. Jag har hittat flera OOB för specifika division och strider under WWII, men jag har inte kollat speciellt på Kursk.

Du får börja med att ta reda på vilka Divisioner som deltog i striderna. När man har en lista över det är det bara att dyka på divisions-nivå och leta (ja, det tar ett tag) efter deras OOB. SS Divisionerna brukar vara lättast att hitta info om.

Jag är säker att frågan har ställts många gånger så info finns säkert ute där.

http://forum.axishistory.com/ är ett stort forum med mycket info. Enklast är att söka i google speciefikt på den siten.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Återgå till Andra Världskriget