grossdeutschland

1939-1945

grossdeutschland

Inläggav Nagash » tor okt 13, 2016 11:46 pm

hej
jag är ny här så jag vet inte om denna tråden hamnar där den bör hamna.

jag har nyss börjat med flames of war och jag håller just nu på med en arme avsedd för kursk.
jag har beställt ett gäng tigrar och mitt första mål är att måla grossdeutschland.
jag har sökt men jag hittar inga konkreta bilder på varken färgen på tigrarna eller cammo mönstren. de bilder jag har hittar visar en massa olika, vissa är tysk gråa, vissa är dark yellow med gränt cammo och en hel del till olika.
jag är lite kluven på vilken som stämmer.

är det någon här som skulle kunna hjälpa mig lite, bidra med nån färg bild så att jag har något att gå på?
Nagash

Re: grossdeutschland

Inläggav Ajo79 » fre okt 14, 2016 1:08 am

Det verkar vara som du säger, källorna säger lite olika. Min googling gav samma sprida svar.

Då är det väl "artistic freedom" och välja det som passar bäst för en själv. Inget är väl direkt fel, pansargrått, alt pansargrått med lite camo av gult och grönt. Eller köra dunkelgelb, rent eller med gröna strimmor. Var ju det som gällde då.

Det finns iaf väldigt bra referensbilder att gå efter här:

http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/n ... _Tiger.php
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Inläggav Nagash » fre okt 14, 2016 1:40 am

fanns en hel del nyttig info på den sidan, den tackar jag för. dock hittade jag bara 1 bild utav det jag söker och det var året efter kursk. men jag har noterat det du har sagt och jag får nog välja bland de alternativen som du skrev då det inte verkar finnas någon specifik info om just detta.
Nagash

Inläggav Ajo79 » fre okt 14, 2016 9:07 am

En av få källor som ändå är citerad, men till och med den är lite tvetydig:

http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 043&page=1

According to Tigers in Combat II:
"Camouflage and Markings
The first tanks issued had the panzergrau ("armor gray") color. The tactical markings were painted on the middle of the turret side, but they varied in size. Initially, the alphanumeric was very small; over time, it grew in size. During the initial fielding phase, either the S or the two-digit number was sometimes bigger than the rest. The Balkenkreuz--German national insignia--was in the middle of the hull size.
Prior to Operation "Citadel" the tanks were covered with large yellow-olive and small green spots. This camouflage was applied in random patterns by the individual crews with considerable variations in the final product. The tactical markings remained the same as before with a Balkenkreuz also painted on the left hull rear.
In the initial phase of the battalion's activation, the majority of the tanks received no camouflage besides the factory-applied yellow-olive coating. In the autumn of 1944, newly delivered tanks received the same coloring as the rest of the regiment: Irregular broad brown bands across the tank's superstructure.
Due to the constant new tank deliveries, the camouflage patterns within the battalion varied considerably, especially in the last few months of the war.""

http://www.alanhamby.com/paints.shtml

Den websidan har bilder på vad som ska vara "13./Pz.Rgt. Grossdeutschland, July 1943" bilderna är från samma bok som är citerad ovanför "Tigers in Combat II", så är det pansargrått.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Inläggav Iztvan » fre okt 14, 2016 10:00 am

Här finns lite matnyttigt också:
http://members.shaw.ca/grossdeutschland/
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Nagash » fre okt 14, 2016 12:37 pm

ok, nu har jag läst igenom och studerat allt det ni har bidragit med och det jag har fått ut utav allt är detta, och rätta mig gärna om jag har fel:

1943 så övergick tyskarna från den panzer gråa färgen till dark yellow men hade fortfarande äldre tanks med den gamla tysk gråa färgen.
vid operation citadel så målade tyskarna antingen gröna större "prickar" över den fabriks gula färgen alternativt gröna vågiga ränder.
det fanns även tanks utan cammo som kördes ut i strid med enbart den fabriks målade dark yellow, men majoriteten utav alla de tyngre tanksen försökte tyskarna ha någon form utav cammo på.

stämmer detta så som jag har förstått det?
Nagash

Återgå till Andra Världskriget