Sovjetiska soldater i civila kläder

1939-1945

Sovjetiska soldater i civila kläder

Inläggav Tommie » tis feb 18, 2014 2:45 pm

Hej allihopa

Jag funderar lite på en sak jag läste för längesedan om sovjetiska soldater under andra världskriget i civil mundering. Möjligen att det var i Beevers Stalingrad eller dylik populärhistoria, men jag lyckas inte hitta stället i boken nu.

Är det någon som vet om detta förekom i större formationer (kompaninivå och över)? Utöver partisanförband så klart. Finns det någon möjlighet att ex. följande hade problem att få uniformer: opolchenyia/milisförband, tidiga straffbataljoner i belägrade städer eller snabbt inkorporerade och nyligen befriade POW:s eller partisaner i april 1945?

Om man inte kunde föra in gevär eller mat till ex. Leningrad på väldigt länge - hur kunde man då fixa uniformer så att det räckte och blev över?

Någon som vet något om detta?
"Det finns inget fort som bolsjevikerna inte kan storma."
Användarvisningsbild
Tommie

Re: Sovjetiska soldater i civila kläder

Inläggav Stakka » tis feb 18, 2014 3:30 pm

I Beevors Andra Världskriget tar författaren upp att Röda armén i desperation sände ut i princip ouniformerade milisförband i strid under hösten 1941 för att fördröja tyskarnas anfall mot Moskva. Motanfallen var i princip helt poänglösa eftersom förbanden hade ungefär lika mycket utrustning och utbildning som uniformer.

Googlade fram den här:
Bild
http://ppsh-41.com/post/34079010482/female-militia-preparing-to-defend-moscow
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.
Stakka

Inläggav Amrtaka » tis feb 18, 2014 3:31 pm

Detta hittade jag på nätet

"Other missions carried out by Red Army paratroopers were generally on a small scale. Small parachute sections are believed to be attached to armies for espionage and sabotage purposes. Small groups of troopers have been used in cooperative roles with partisan groups behind enemy lines, and one entire brigade was dropped near Smolensk, in 1941, behind German lines. Many of the personnel in this drop were dressed in civilian clothing, and were expected to operate as Partisans."
Steffo skrev:Kolla t.ex. på den här snygga cowboysaren from cowboyshop.com
Användarvisningsbild
Amrtaka

Inläggav Stakka » tis feb 18, 2014 3:43 pm

Militia/workers of the Kirov Factory and Soviet naval infantrymen on a bridge near the factory, Leningrad, Russia, 1 Apr 1942:
Bild

Fotot uppges till 1941:
Bild

Odaterad, men mössan och k-pisten är från rätt krig:
Bild
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.
Stakka

Inläggav sardukar » tis feb 18, 2014 3:49 pm

De milisstyrkor som bildades 1941-1942 fick sällan uniformer. Det var först när de togs upp i den reguljära armén som de fick komplett utrustning.
Leningrads milis fick vapen, men det finns redogörelser för hur de endast beväpnade med påkar och hinkar med brinnande fotogen(!) stormar tyska linjer för att sen förse sig med vapen från stupade tyska soldater. Förlusterna bland milissoldaterna var enorma. Lägg sen till en galen ledare i form av Kliment Vorosjilov så förstår du att förutsättningarna inte var de bästa ;)

Stalingrads milisstyrkor hade bättre tillgång till vapen men saknade även de uniform. De var dock dock ovanligt skickliga och motiverade och bestod nästan uteslutande av frivilliga. Ledarna över milisstyrkorna nyttjade de naturliga formationer som fanns och lät folk från samma skift i fabrikerna ingå i samma enhet osv. Stalingrads fotbollslag blev kurirer och fick leverera meddelanden, något som gjort att jag funderat på att modellera en scoutpluton med killar i kortbrallor.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav Tommie » tis feb 18, 2014 10:46 pm

Haha, tack för all info!

Jag håller på att bygga en partisanstyrka från Red Bear sen något år tillbaka, men har mer och mer funderat på att dubbla dessa som ex. Opolcheniya i MW och motsvarande i EW.

Vilket av kommentarerna att dömma inte låter som en allt för dålig idé. Eller har jag tolkat folkviljan fel?
"Det finns inget fort som bolsjevikerna inte kan storma."
Användarvisningsbild
Tommie

Inläggav TheCrazySwede » fre feb 21, 2014 3:55 pm

Opolcheniya i EW blir väll tungt... RC är ju inte så stabilt liksom :roll:

Edit
Jag antar att du redan tittat på dessa?
http://eurekamin.com.au/index.php?cPath ... 49&sort=3a
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober..
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Återgå till Andra Världskriget