Ris & Ros - Mission Master

Gamla trådar om turneringar.

Ris & Ros - Mission Master

Inläggav TheCrazySwede » mån jun 02, 2014 8:54 am

Jag tänkte be om lite feedback på Mission Master, så väl de olika scenariorna som annat. Så berätta gärna vad som var bra och vad som var mindre bra samt vad ni skulle vilja se på en ny Mission Master. 8-)
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober..
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Re: Ris & Ros - Mission Master

Inläggav Stakka » mån jun 02, 2014 10:07 am

Generellt sett väldigt positivt. Det innebar för mig att jag fick spela tre arméer som jag aldrig skulle komma på tanken att spela (Luftlandesturm, UAR Armoured, Anzac rifle Co Vietnam) samt två olika settings jag aldrig skulle ha provat (Arab-Israeli, Vietnam).

Missions:
+ Crete invaded
+ Sword Beach (jag fick spela britt !!! :D :D :D )
+ Vietnam
- Across the Nile

Det positiva med dem jag plussat var att de var scenariostyrda helt och hållet.
Det negativa med Across the Nile var att jag ogillar att spela dum pansarhord (26 stridsvagnar, confident conscript är inte min spelstil) samt att det inte var lika scenariostyrt.

Positivt var också att det blev väldigt casual. Ingen prestige i att förlora ett mission man inte kan med ett kompani man inte förstår.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.
Stakka

Inläggav TheCrazySwede » mån jun 02, 2014 3:32 pm

Under playtesten av across the nile så framkom det att det inte fanns något behov av en tidsbegränsning för UEA att ta över sig floden eftersom det alltid slutade 4-3 det enna hållet eller det andra beroende på hur sneaky israelen spelade och det var sällan slaget varade mer än 1 1/2h i alla fall. :geek:

Jag håller på med ett nytt 'What if' mission som behandlar om i fall Jordanien och UAE faktiskt mötes för att slåss mot Israelerna - en variant av surrounded med UAE / Jord som attacker och Israel som defender med deployment regler att alla jordanska enheter måste vara på en sidan och UEA på den andra etc. Ska playtesta den och se om jag är inne på rätt spår i balans och rolighet men tror det hjälper till att göra det ännu mer intressant och scenario drivet.
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav Atle » mån jun 02, 2014 6:20 pm

Jag tycker att det var lyckat. Väldigt roligt att spela historiska slag med bra terräng. Det är synd att inte fler faktiskt anmälde sig till detta.
För min egen del hade det varit bra om vi hade haft alla listor utskrivna från easyarmy då jag har dålig koll på mycket och det blev mycket kontrollfrågor.
Det var bra med fyra slag men det blev lite stressigt mellan då jag inte riktigt han läsa in mig på allt vilket också gjorde att både jag och Nicklas missade en hel del saker som fick stor betydelse för spelet i de slag där vi mötte varandra.
Överlag gillar jag denna spelidé. Det skulle ju också varit roligt om fler hade kunnat se och ta del av spelandet. Just dessa historiska slag med väl förberedd terräng gör det hela lite mer attraktivt för den som inte är invigd i spelet och det kanske skulle kunna locka in nya att vilja prova på.

Vi ser till att jobba vidare med detta till nästa år tycker jag med med nya slag/scenarier...
WW2
Tyskt SS, LW
US, LW
Polskt kavalleri, 1500p.
Vietnam
PAVN, Tiêu Ðôàn Bô Binh (Inf), 1200 p
PAVN Tiểu Đoàn Thiết Giáp (Tank), 1200 p
Local forces, 1155 p
US aircav 1200 p
US Rifle 25th 1200 p
ARVN (Inf), 1150 p
Användarvisningsbild
Atle

Inläggav TheCrazySwede » mån jun 02, 2014 6:54 pm

Tänker till nästa år är att ha ett mission pack som jag skickar ut till alla deltagare som innehåller samtliga scenarios och alla listor. Tyvärr missade jag easy army listor för Kreta och Normandie men jag hoppas att detta ska göra att jag inte glömmer något till nästa år. Tyvärr så la jag nog för mycket fokus på att ha missions och figurer klara istället för ren organisatoriska saker. Bra kommentarer dock allt ihop och kanske nästa år så kan vi samköra med demo spelen för FoW och gå ut med reklam tidigare för turneringen!

Vi hade ju faktiskt nästan full pott med spelare :) om vi vill ha mer så får jag skriva fler scenarios till nästa gång och köra fler dagar.... ;)
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav berfrund » mån jun 02, 2014 8:19 pm

TheCrazySwede skrev:Tänker till nästa år är att ha ett mission pack som jag skickar ut till alla deltagare som innehåller samtliga scenarios och alla listor. Tyvärr missade jag easy army listor för Kreta och Normandie men jag hoppas att detta ska göra att jag inte glömmer något till nästa år. Tyvärr så la jag nog för mycket fokus på att ha missions och figurer klara istället för ren organisatoriska saker. Bra kommentarer dock allt ihop och kanske nästa år så kan vi samköra med demo spelen för FoW och gå ut med reklam tidigare för turneringen!

Vi hade ju faktiskt nästan full pott med spelare :) om vi vill ha mer så får jag skriva fler scenarios till nästa gång och köra fler dagar.... ;)

De här ska vi nog få stil på till nästa år då är vi fler som ska med... ;)
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Inläggav Stakka » mån jun 02, 2014 9:36 pm

TheCrazySwede skrev:Tyvärr så la jag nog för mycket fokus på att ha missions och figurer klara istället för ren organisatoriska saker.

Någonstans ska det börjas, sen hade jag kunnat tänka ett steg längre och hjälpa till med det. Men, man lär sig och utvecklas. Dessutom är tid en vara som inte finns oändligt av.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.
Stakka

Inläggav Larbo » mån jun 02, 2014 11:53 pm

Det var skitkul med mission master.
Problemet var att jag hade 2 dagars turnering innan.
Jag hade svårt för -67 kriget, men det var nog mest för att jag var så slut efter turneringen att jag inte kunde fokusera på spelet.
Tycker dock att det är en väldigt bra ide med mission master och det är lättare att få folk att spela det på konvent.
Väldigt kul att spela scenarion istället för standard missions!!
Larbo

Inläggav Larbo » mån jun 02, 2014 11:59 pm

Kanske kan använda det som ett sätt att få folk att spela FoW på konvent. Apropå vår diskussion på slutet i lördags.
Larbo

Inläggav TheCrazySwede » tis jun 03, 2014 5:03 am

De missions som jag har i pipen just nu är:
Japanska landstigningen i Java (japaner mot holländare och lite britter/Aussies)
Stalingrad (tyskar mot ryssar)
Israel surrounded (som nämt ovan - Israel mot Jordanien och uae)
Tet offensiven (ARVN mot NVA)
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Nästa

Återgå till Tidigare turneringar