Ris & Ros DefCon

Gamla trådar om turneringar.

Re: Ris & Ros DefCon

Inläggav Saaywhu » sön jan 12, 2014 4:43 pm

Malcön 2012 klagade folk på att vi när vi då hade mycket terräng på borden körde denna terrängen för "light" Häckar var slow, murar Diff och vissa skogar very dif. Man tycker att det skulle varit hårdare.
Samma personer SiF 2013 klagade på terrängen var för hård.
Summering
1.Foware gnäller oavsett vad, speciellt om det inte gagnar dem.
2. mer snygga bord oavsett implikation på spelet(Finns Warmachine för de som vill spela balanserat"
3. Mer snygga bord.
-True story.
-Gaah, Bara för man säger True Story så betyder inte det att det är sant!
-True story.
Användarvisningsbild
Saaywhu

Inläggav TheCrazySwede » sön jan 12, 2014 6:40 pm

1. Nej, hela terräng diskussionen är helt ny för mig. De få gånger vi kört med snöbord alt stalingrad eller liknade har det varit känt innan. Erfarenhetsmässigt så har dessa turneringar sett väldigt större proportioner inf listor än vanligt. Communitin har kört med de riktlinjerna som redan kom ut i v1 dvs 1/3 tumregeln. Tror TOs inte äns tänker på det utan gör det automatiskt och fokuserar på att få snygga bord istället.
2. Warmachine är bra hade gärna spelat det om det inte var för att miniatyrerna är så otroligt fula. Dock så tror jag vi har mycket att lära oss från det systemet när det kommer till turneringar. FoW är WW2 GW det vet alla dock så kan man till skillnad från GW påverka mycket av balans korrektion med just terrängen eftersom det är en så pass stark faktor till hur spelet spelas.
3. Se svar på 1. När väl folk har en bra tumregel så kan man fokusera mer på estetisk snygghet än vad bordet kommer ha för implikationer på ett spel. Förstår inte folk som tänker blint att mer terräng är lika med snyggare bord. Oftas blir bordet bara mer rörigt.

Alltså för att summera terräng debatten så tycker jag oavsett volym av terräng så ska ALDRIG bordet i sig avgöra vem som vinner eller inte. Man kan få dåliga match-ups och dåliga missions men sånt händer, det är en random faktor som man som spelare eller TO inte har så mycket kontrol över. Borden har man, slut.
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober..
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav Herr Larsson » sön jan 12, 2014 7:19 pm

Dags att plocka fram den gamla "Gyllene taggtråden" pokalen igen?
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
Användarvisningsbild
Herr Larsson

Inläggav Saaywhu » sön jan 12, 2014 7:24 pm

Står kvar vid mitt svar. 1/3 och dylikt låter som tävling. FoW suger som tävlingsspel men kan vara trevligt att spela...
Nej tack till 1/3 osv.
Vill ha snyggast spelbord i världen tack.
-True story.
-Gaah, Bara för man säger True Story så betyder inte det att det är sant!
-True story.
Användarvisningsbild
Saaywhu

Inläggav Herr Larsson » sön jan 12, 2014 7:27 pm

Snygga spelbord är alltid bättre enligt mig, det är det visuella som är det roliga, annars kan man spela brädspel...
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
Användarvisningsbild
Herr Larsson

Inläggav TheCrazySwede » sön jan 12, 2014 7:50 pm

Saaywhu skrev:Står kvar vid mitt svar. 1/3 och dylikt låter som tävling. FoW suger som tävlingsspel men kan vara trevligt att spela...
Nej tack till 1/3 osv.
Vill ha snyggast spelbord i världen tack.

Att gå på turnering är ju ett personligt val givetvis men just här så diskuterar vi ju hur man kan göra den tävlingsupplevelsen bättre och roligare för alla inblandade, inte om man ska spela turneringar eller inte. Vill man gå in och ändra övriga parametrar så tror jag man måste börja titta på komp som i 40k eller liknande eller endast tillåta listor från en bok eller bok par typ GW/RB osv. Tycker att MW är väldigt balanserat och EW inte så farligt obalanserat vilket gör att jag personligen inte ser något behov där. Är mest LW där vi börjar se codex creeps och liknande. Dock så har det inte helt gått ur styr än och bra bord, med välorganiserad swiss och bred listbas gör att turneringar är fortfarande väldigt jämna för alla inblandade. :geek:
Senast redigerad av TheCrazySwede sön jan 12, 2014 8:43 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav TheCrazySwede » sön jan 12, 2014 7:54 pm

Herr Larsson skrev:Snygga spelbord är alltid bättre enligt mig, det är det visuella som är det roliga, annars kan man spela brädspel...

Precis, snygga balanserade tema bord är ju vad alla TOs strävar efter! Gör både det visuella och spelet roligare helt klart! :D
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Föregående

Återgå till Tidigare turneringar