Ris & Ros DefCon

Gamla trådar om turneringar.

Re: Ris & Ros DefCon

Inläggav Iztvan » ons jan 08, 2014 4:54 pm

Bäst är väl om arrangör signalerar någorlunda tydligt i förväg hur terrängen kommer att se ut. Vet man i förväg att turneringen heter "Bocage Madness 1944" eller "Operation Wintergewitter 42/43" så vet man vad som gäller, och kan anpassa sig därefter. Öppna vaniljturneringar bör kanske ta det lugnt med bocage, snö och golfbanor.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav TheCrazySwede » ons jan 08, 2014 4:59 pm

Iztvan skrev:Bäst är väl om arrangör signalerar någorlunda tydligt i förväg hur terrängen kommer att se ut. Vet man i förväg att turneringen heter "Bocage Madness 1944" eller "Operation Wintergewitter 42/43" så vet man vad som gäller, och kan anpassa sig därefter. Öppna vaniljturneringar bör kanske ta det lugnt med bocage, snö och golfbanor.

:lol:
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober..
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav Iztvan » ons jan 08, 2014 5:06 pm

TheCrazySwede skrev:
Iztvan skrev:Bäst är väl om arrangör signalerar någorlunda tydligt i förväg hur terrängen kommer att se ut. Vet man i förväg att turneringen heter "Bocage Madness 1944" eller "Operation Wintergewitter 42/43" så vet man vad som gäller, och kan anpassa sig därefter. Öppna vaniljturneringar bör kanske ta det lugnt med bocage, snö och golfbanor.

:lol:

Eller "Desert Dune Derby '41" eller "It came from the steppes '42". Oavsett så kan det ju påverka vilka listor folk tar med sig. :D

Lite seriöst menar jag det trots allt. Terräng påverkar ju spelet rätt mycket, så att hamna på ett bord man inte kan hantera är ju ungefär lika illa som att komma med en MW-armé till en LW-turnering, eller med en 1500p lista till en 1750p turnering.

(notera att jag inte var på defcon, så detta är bara mina generella tankar, inte något annat)
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav TheCrazySwede » ons jan 08, 2014 5:45 pm

IT game from the desert!!!! Yes alltså!! Amiga power!! :D

PS
Du tänker inte på mina stackars Matildor på SiF ;) :lol: har fortfarande ont i rumpan efter all barr och gran från den turneringen :lol:
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav Iztvan » ons jan 08, 2014 6:04 pm

Du, dina SIF-tildor kan brinna i lapphelvetet!!! :-D

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav TheCrazySwede » ons jan 08, 2014 7:35 pm

Iztvan skrev:Du, dina SIF-tildor kan brinna i lapphelvetet!!! :-D

Next time gadget! NEXT TIME!!!! :twisted:
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav n00bn » ons jan 08, 2014 11:06 pm

Nu får Stakka ursäkta att jag går in och tycker utan att ha spelat på turneringen. Men....

Alla bord som är snygga har jag inga problem att spela på. Hellre ett snyggt snöbord än en fult balanserat warmachine bord (bara titta på deras bord när de spelar). Det ska vara snyggt och det ska vara ww2 är mitt motto när det kommer till det här spelet. Hellre det än turneringsanpassning.

Jag tror att spelet hanterar stora orättvisor genom att man kan slå ut plutoner för att få poäng. För dessa är fler än ett att bara spela på snöbord. Man kan tex. bli lottad mot att spela mot någon som är mycket bättre än man själv, möta nån med skitfeta tanks man inte kan döda osv. Alla dessa faktorer kan totalt spela ur ett fair game på brädet. Man kanske ska anfalla infanteri i fighting withdrawal som man alltid lyckas med sitt moralslag innan det plockas bort eller har ett strvkompani som blir always attackad i counterattack. Oftast har man valet att bita ihop och spela på att slå ut svaga plutoner.

Jag skrev ju oftast och det är inte alltid det funkar. Men man offrar ju alltid något när man ska göra ett spel mer strömlinjeförmat för turneringsspel. Börjar med snöbord, sen har vi ranking, SM och till slut har man en avgrundsdjup klyfta mellan de som spelar casual och competative. Det kommer innebära slutet för mänskligheten :cry:
In the grim darkness of the Soviet Union there is only war.
scattereddice.wordpress.com
Användarvisningsbild
n00bn

Inläggav TheCrazySwede » tor jan 09, 2014 10:20 am

Nja håller inte riktigt med. :geek: Bordet ska vara snyggt, taktiskt intressant och höja spelvärdet. :) Vad det gäller list val så väljer jag ju som spelare mina styrkor och svagheter, det är ju lite det som är charmen i det hela och jag spelar på dessa. 8-) Tex min puma lista – styrka är att den är mobil medans svaghet är att den inte kan hantera tunga tanks eller stora volymer infanteri och lätta guns. För att inte tala om tanks med 50cals, det är deras bane. :geek: Ger man de ett snöbord så faller deras ända fördel och bidrar inte alls till pumorna som tex en skog då den ger concealment och är en LOS blocker (där tar jag ju risken att förlora min rörlighet & riskerar en bogg för priset av concealment). Dessutom nu, så helt plötsligt, förutom att hela armén nu flyttar 4’ istället för 6’, boggar du också på 1or. :cry: Alla wheeled, jeep eller halftrack listor straffas för hårt. :( Tex mech inf som får anfalla mot vanligt inf litar ju på sina halftracks och speed för att ha en chans, tar man bort de så blir det nu helt plötsligt dyrt inf, som oftast är mindre i storlek, måste nu springa fram mot fienden ww1 style. När man själv bygger en inf lista så bygger man ju den i åtanken med att ibland själv få anfalla inf medans en mech lista bygger man på att man får anfalla inf och försvara mot tanks. Mobiliteten är styrkan samt flexibiliteten den styrkan tillför, då man kan ha ett väldigt rörligt försvar, vilket hjälper att skapa en chans mot tanks. :geek:

Terrängen bidrar på följande sett; tex att om jag är sugen på att leka i shark poolen och har pokal hunger och jag vet att det kommer finnas tung terräng – då tar jag inf. Lätt terräng – tanks, och medel, då kan jag tänka mig vilket som tom mech. Det är inge kul att komma med inf till steppen eller mech/ wheeled till snöträsket. Tänk om du målat upp en lista och kämpat med den, betalat en massa pengar för att åka land och rike runt för att spela och sen får du köra fighting withdrawal mot strelk på ett snöbord där du fysiskt inte äns kan komma fram till den för att ha en chans att vinna. :evil: Tror att det skadar nybörjare och folk som vill komma in i spelet när det möter någon räv som bara ler när de ser de fina franska halftracks panhardsen som han kärleksfult målat upp, rullar runt 4’ i gyttjan medans de fastnar framför minfältet som man elakt lagt över ända vägen till objektivet skyddat av Pak36or och pionjärer… :twisted: :roll: Själv vill jag se fler sådana roliga listor, vill se japanskt mech, franska motorcyklar, kossaker, rysk, ungerskt eller rumänskt mech, kradschutsens och polska truck listor osv! Tror det är bra att även sådana listor har en 'chans' på turneringar och framför allt tror jag att som nybörjare så är det ju roligare att förlora på grund av taktiska misstag, inte för att du blivit ”table fuck’ad” i två dar, för då lär man sig ju något och blir en bättre spelare och framför allt har man roligare! :D
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav kingkongen » tor jan 09, 2014 10:54 am

Kan det inte vara just charmen att åka på en turnering utan att helt veta vilka listor man kommer att möta samt på vilken typ av terräng man stöter på?

Jag tycker ju att på tjugo bräden gör det sig gott med ngr snöbord (ca 2st) å kanske ngt med lite mer hus mm. just för att kunna simulera alla fronters terrängmöjligheten.

Sen förstår jag diskussion omkring snöbräden även om jag inte delar den. men tycker att man genom "gbg regler" mm just gör det möjligt för alla listor att i alla fall kunna vinna eller gå bra på en match. Med tätare vägar mm löser man ju en del av problemen med, även om det som vissa nämner leder till att man kan hamna redigt i kläm mot kanoner mm.

På Gothcon körde vi senast med fyra ökenbord samt två snöbord vilket jag tycker är en skapligt bra blandning just för "öppet" MW.

Någonstans kan vi nog alla hålla med om att vi inte vill spela på ett warhammerbord, platt och med tre terrängpunkter i mitten ;)
kingkongen

Inläggav TheCrazySwede » tor jan 09, 2014 11:32 am

kingkongen skrev:Kan det inte vara just charmen att åka på en turnering utan att helt veta vilka listor man kommer att möta samt på vilken typ av terräng man stöter på?

Jag tycker ju att på tjugo bräden gör det sig gott med ngr snöbord (ca 2st) å kanske ngt med lite mer hus mm. just för att kunna simulera alla fronters terrängmöjligheten.

Sen förstår jag diskussion omkring snöbräden även om jag inte delar den. men tycker att man genom "gbg regler" mm just gör det möjligt för alla listor att i alla fall kunna vinna eller gå bra på en match. Med tätare vägar mm löser man ju en del av problemen med, även om det som vissa nämner leder till att man kan hamna redigt i kläm mot kanoner mm.

På Gothcon körde vi senast med fyra ökenbord samt två snöbord vilket jag tycker är en skapligt bra blandning just för "öppet" MW.

Någonstans kan vi nog alla hålla med om att vi inte vill spela på ett warhammerbord, platt och med tre terrängpunkter i mitten ;)

Mission och motståndare gör ju redan det. 1/3 terrängen samt dess plasering tillsammans med faktorn mission och motståndare bidrar till charmen och ovetskapen. Terrängen likt motståndare och egna armen ska vara faktorerna som gör spelet roligt. När en av dessa är satta ur spel blir det inte lika kul. Ibland blir det jobbiga match ups tex pumor mot strelk eller tigrar mot rena T-34 horder etc men det man som TO kan förhindra är att folk blir våldtagna av terrängen. Balansera det man balanserar kan. 1/3 regeln gör att du tom kan ha en stad blir många hus om du ändast använder all din skill terräng som hus... Prova att ställa upp ett bord efter riktlinjen och se om det bidrar till ett intressant spel. Personlig erfarenhet är när man har lite mindre terräng att ställa ut så tänker man ofta mer igenom dess plasering och påverkan på spelet samt att oftast blir det rent estetiskt snyggare :D
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

FöregåendeNästa

Återgå till Tidigare turneringar