SIF 2013 Ris & Ros

Gamla trådar om turneringar.

SIF 2013 Ris & Ros

Inläggav berfrund » sön sep 29, 2013 6:41 pm

Japp bara till o dunka in era missnöjen och glädje stunder :)
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Re: SIF 2013 Ris & Ros

Inläggav sardukar » sön sep 29, 2013 6:45 pm

Ros
+ Lokalen
+ Borden
+ Terrängen
+ Kiosken
+ Maten
+ Flexibiliteten
+ Berfrund
+ Traktorer
+ Thomas, Best sport. Roligaste slaget under turneringen.

Minus
- Blev sent första dagen
- Trångt vid förflyttning mellan borden
- Trafiken på Essingeleden dag 2. Tycker SIF borde kunna lösa sånt.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav Saaywhu » sön sep 29, 2013 7:50 pm

Ros
+crazyswed
+att ni gav mig chansen att slå crazys tanks med mina sapper yxor
+berfrund
+en lista av missions utan att de är fast slaget vilket som spelas.
+massa fina spelbord communityt har länge tjatat om mer terräng
+EW är så jävla coolt, bra och balanserat nej men coolt
+iztvan som bevisade mig fel med sin lista
+kiosk och mat service
+många fina och coola listor
+lokalen

Ris
Trångt mellan borden
Jag.vill förespråka bättre pris till sportsmanship än vinnaren
Att folk aldrig är nöjda oavsett vad arrangörerna gör.
-True story.
-Gaah, Bara för man säger True Story så betyder inte det att det är sant!
-True story.
Användarvisningsbild
Saaywhu

Inläggav TheCrazySwede » sön sep 29, 2013 8:02 pm

Ros
+ Lokalen
+ Borden
+ Kiosken
+ Ölen
+ Flexibiliteten
+ Berfrund och alla TOs arna
+ Spelarna, speciellt de som kom från när och fjärran (utom Löwe han är en sur skalle ;) )
+ Otroligt bra flyt på hela turneringen
+ Att folk tog tåg?!? :o :shock:

Minus
- Terrängen (fanns två bord totalt som man kunde placera ett objektiv i utan att vara inom very diff, var av ett av dess inte gick utan att vara 4' från diff)
- Missions (saknaden av fair fights var väldigt hårt mot tank och mec listor), borde också inte ha listas innan för att få folk att bygga mer allt i allo listor
- Terräng tillsammans med bristen på fair fight missions gjorde att båda två extra mycket gynnade inf listor till nästan orimliga proportioner. När vi alla åker till UK på turnering så kommer vi få ett elakt uppväckande om vi inte börjar också i jämlikhetens namn tillämpa 1/3 regeln...
- klubb filter högst bara de första två runderna för det blev lite konstigt när jag spelade flera olika spelare med mer poäng än jag bara för att de inte var från OSS... sen blev det lite tråkigt att spela mot alla axis inf listor (utom kalles då han är OSS :P ) vet ju att det fanns tanks där någonstans :lol:
- red on blue... vet inte gillar bara inte det för blir enklare att meta... Även fast jag inte kunde låta bli att bygga min lista att också klara av matildor (old habits die hard eftersom jag hade fastnat på meningen "vi kör red on blue så långts som praktiskt möjligt" hade fått för mig att jag skulle få möta andra matildor i finalen)... :P :roll: vilket efter jag såg borden insåg att jag var helt ute och cyklade för här var det inte balanserad terräng alls och allt som rullade var waste of Points vilket förvandlade matildor/char's från taktiskt svåra att hantera till laughingstock :P :roll: :cry:

Japp thats it! Annars så vill jag se SiF nästa år igen! Kanske dock på rena 1500p för att mera köra som resten av FoW världen men det är bara mindre detaljer och spelar egentligen ingen roll så länge det inte blir under 1500p 8-) :geek: Tror också baserad på erfarenhet att om man alltid kör en turnering på samma datum varje år som tex sista helgen i sep kan fler och fler folk boka upp sig innan och vi kan få tom folk från våra grannländer också. :)

Oavsett nu hur hårt table fuckad jag blev och att jag var sjuk som en hund så hade jag trevligt i alla fall, vilket är tack vare sälskapet - och det är ju trots allt viktigast!! :D
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober..
Användarvisningsbild
TheCrazySwede

Inläggav Thomas » sön sep 29, 2013 8:38 pm

sardukar skrev:Ros

+ Thomas, Best sport. Roligaste slaget under turneringen.

Nu blir jag ju nästan generad...

Själv skulle jag vilja säga som så att:

Ros:
Att det blev EW. (Annars hade jag inte spelat, då det är det enda jag hade något vettigt till.)
Fika.
Och det mesta annat... :)

Ris:
Egentligen inget, mer än att det blev väldigt sent dag ett...

Önskemål:
rent allmänt skulle jag nog tycka det vore kul med mer "öppna" (läs fair fight) slag, då det känns som att det kräver att man designar sin lista för att kunna hantera lite mer olika typer av situationer...

---

Alllmänt tack till arrangörer och alla jag spelade mot!!!

Tanke:
Kavallerichock funkade ju i ett slag av fem i alla fall... Om man tar fler nästa gång kanske det fungerar ännu bättre... :)

p.s.
Det viktiga är inte att vinna, det viktiga är att vara den som avgör
---
Gå På: Saxon, Baltic Swedish, Polish/Lithuanian, French
DBMM (>=400AP): Early Libyan, Hittite Empire, Samnites, Seleucids, Scots Isles&Highlands, Italian Condotta
FoW (>=1500p): Polish Cavalry [EW]. Tunisian Tigers [MW]

and other stuff...
Thomas

Inläggav LÖWE » sön sep 29, 2013 11:11 pm

Hemma igen,

Tack all arrangörer för en väl genomförd turnering. Kommer att dela upp min feedback och tankar enligt nedan:

Ros

Förutom ovan sagda så vill jag tillägga att det var kul med en EW turnering. Vår analys i bilen hem gav vid handen att det var avvägt mellan inf, tank och mech i topp tio. Dock bara två allied inom samma placeringsram. Det skulle kunna vara ett tecken på att EW inte är lika känsligt i avseende listtyp och går helt emot den allmänna (?) uppfattningen om att allies dominerar tidsperioden. Kul att se effekterna av full EW. Modigt av SIF arrangörer att välja formatet.

Ris

Swiss. Antingen lirar man enligt systemet eller inte. Har förståelse för tagande att hänsyn till klubbtillhörighet första eller andra rundan, men sedan måste det vara öppet. Annars kan alla slag lottas för samma effekt.

Personlig betraktelse

Det förhöjde inte min spelupplevelse att bli tvingad att anfalla ett annat fortkompani i ett defensive battle. Tycker att "No mans land" skall spelas när så blir fallet (vilket då skall förtydligas innan turnering). Har full förståelse att Patrik inte ville göra det då hans fortkompani endast innehöll ett HMG-näste och två taggtrådar. Vårt slag blev reducerat till ett tärningsslag om vem som skulle förlora eller vinna. Har också full förståelse för att andra scenarion kan slå precis lika hårt (att ex försvara med pansar i mobile reserves), vilket jag också är emot. Gillar bordspecifika och/eller listbaserade scenarios mycket bättre (dvs att det finns scenarioalternativ beroende på vilka listorn som möts).

Angående min attityd eller "grinighet" som påpekats ovan så vill jag säga att det låter betydligt mer än som menas. Ber om ursäkt om någon spelare tagit illa upp. Kanske är det dags att backa ner spelandet till mysspel med kamrater hemma istället för att flänga land och rike runt för att skjuva bly över spelbord?

// LÖWE
Moderator

15mm.se regler

För övrigt anser jag att fartygsartilleri borde förbjudas i FOW-Sverige...
Användarvisningsbild
LÖWE

Inläggav Steffo » mån sep 30, 2013 9:31 am

Ros
Trevliga motståndare!
Presnacket på forumet
EW turnering!
3h per slag
Blue on Red men alla böcker (helt öppet blir för beroende på vem man möter)
Att listorna postades innan turneringen.
Kiosken, enkel men fyllde behovet
Tillåtet med ÖL! Vi är inte bortskämda vid att ta en öl på turneringar och ingen blev störig. Inte mer än vanligt i varje fall ;)
Man använde både woods och forests (som de båda är representerade i regelboken).
Snabb effektiv terränggenomgång vilket innebar att i varje fall jag inte hade någon som helst terrängdiskussion
Att man fixade så OLearys höll öppet köket lite längre.

Ris
Schemat på lördagen även om de som flög in nog uppskattade det.
Brädena kunde vara lite mer genomtänkta. Ex.
- Gratis fort till försvararen på ett bräde (kostar väl 200-300p att köpa i en lista).
- Alla bräden borde ha minst 3 ställen där artbatteri kan deploya och skjuta. Gick inte på fortbrädet men antagligen på skogsbrädet.
- Gratis taggtråd och trenches på några bräden
Saknades gimp som sprang o satte på kaffe hela tiden ;)

Förslag på houserules och terrängtolkning
Som någon föreslog så borde snö begränsa move till max 20cm (ej slow going) och inte ha bogcheck. Mechade listor blir för jobbiga med wheels och halftracks i rough terrain, speciellt i missions där man ska köra från kortside till kortsida.
Gentle hills borde användas i turneringar
PSV borde bara få användas av attackern i egen deploy, speciellt i CA o Breakthrough.

Stort tack till arrangörsgänget för turneringen, ni gjorde en väldigt bra insats! :)
På målningsbordet: BFaS
Bushido: Ito Clan
BFaS: Kingdom of Sweden
LW: US AR
MW: US Tanks/AR
EW: DAK Leichte Pioneers
Användarvisningsbild
Steffo

Inläggav Amrtaka » mån sep 30, 2013 9:42 am

Ros

Arrangemanget var väldigt bra. Kanske lite sen start på lördagen som då blev ett sent avslut. Även om jag inte hör till ölhinkarna så bör man nog försöka sluta senast 20.00 så att man har möjlighet att gå och käka under lite mindre panikartade former.
O andra sidan uppsattade jag den generöst tilltagna tiden på slagen. Så en lite tidigare start. Och kanske använda ett excelsheet för att snabba upp lottningen mellan slagen.

Ris
Egentligen är alla de saker som jag upplevde som lite sämre inget som ligger på arrangörerna, utan mer på inbygda problem med FOW i turneringssammanhang som börjar bli mer och mer tydliga och som också börjat diskuteras på andra ställen (mängd och typ av terräng på bord kontra missons och listor).

Men en riskaka är snöbord, och för att inte hacka på någon för det så byggdde jag själv ett snöbord på en turnering så sent som i höstas så jag är själv lika skyldig som någon annnan, men på en turnering är det lite av ett svarte petter bord. Bord som fullkomligt kapar en armetyps chanser att vinna är fel, det samma med city fight bord och bocage. Sådana bord är kul och snygga i sig men på en turnering så funkar det inte lika bra. Folk har åkt för långt för att få en "ha ha du fick snöbordet" upplevelse.
Steffo skrev:Kolla t.ex. på den här snygga cowboysaren from cowboyshop.com
Användarvisningsbild
Amrtaka

Inläggav Ajo79 » mån sep 30, 2013 10:57 am

Har inte så mycket att komma "nytt" med då det var min första FoW turnering. Men vill tacka arrangörerna för en bra turnering!! Uppskattas att det läggs ner tid och energi så vi andra kan komma och spela! återkommer helt klart på framtida arrangemang då lokalen, kiosken, arrangörerna funkade bra.

Är alltid tufft som nybörjare att gå upp mot veteraner, men det är liksom bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. :) Mycket trevliga motspelare som var hjälpsamma med en nybörjare.

En turnering gör ju att man hamnar lite utanför "komfortzonen". Nya arméer som man inte mött tidigare, spelbord med helt annan typ av layout än man normalt spelar på. Lite läskigt till en början men efter nån match kom man in i det lite bättre.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur
Användarvisningsbild
Ajo79

Inläggav cicero » mån sep 30, 2013 12:22 pm

Ros
+ Lokalen är helt ypperlig
+ Bord & Terrängen
+ Berfrunds engagemang
+ Priserna
+ EW var ju kul!
+ Kul att träffa alla
+ Se och främst höra Löwe & Sardukar spela, vilket gjorde att jag missade stora delar av final matchen mellan Istwan & Thomas. Nästa gång filmar vi detta radar par. :lol:

Minus
- Tider dag ett
- Att tvingas spela mot 16 Stuarts.. :?

Hade en bra turnering med många intressanta slag. Min lista fungerade över förväntan mot allt utom Stuarts. Tror att catering på plats kan vara ett alternativ nästa gång.

Thomas får se till att köpa nya tärningar, han rullade runt 2.1 i medel under hela vårt slag. FoW är ju inte ett tur spel i sig, men med den ration på tärningsslagen så begränsas alternativen drastiskt.
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
cicero

Nästa

Återgå till Tidigare turneringar