Spel i fel skala

Kom med synpunkter och önskemål om forumet.
Locked
Galland
Location: Coruscant - Vilket är en del av Södermalm i Stockholm

Spel i fel skala

Post by Galland » Mon Jan 31, 2011 3:11 am

Jag undrar lite över hurvida man skulle kunna ha en kategori där det var fritt fram att diskutera andra figurspel, som egentligen inte alls är i 15mm skala, men som fortfarande vore av intresse att babbla om.

Jag ser gärna att det blir på detta forumet, mest för att det är en hel del vuxna här och ganska många är gamers av den mer aktiva (vågar jag skriva seriösa?) typen, dessutom är jag en sådan som gärna fortsätter att diskutera med folk som redan, uppenbarligen, delar en del av ens egna intressen, må det vara WWII, figurspel i allmänhet eller annan gaming.

Kategorin skulle kunna vara döpt till... *host*... "Gubbar leker krig" eller varför inte "Min dödsstjärna äger din lolrebel" eller något mer smakfullt så som "Figurspel Allmänt". Jag är övertygad om att ni förstår precis vad jag är ute efter.

Jag vill kunna fortsätta att snacka med folk om skirmish i 20mm-28mm, kanske babbla 40K eller WHFB och så vidare.

Jag är medveten om att det finns en GAT avdelning, men det är inte samma sak :-P
Gief hörna för figurbabbel plz.

Steffo

Re: Spel i fel skala

Post by Steffo » Mon Jan 31, 2011 8:35 am

Det finns bra nationella forum för W40K och WFB, de ger säkert mer än att diskutera med 15mms fanboys.

Annars tycker jag förslaget om en tråd som heter "Min dödsstjärna äger din lolrebel" är helt klockren och stöder det till fullo :D
På målningsbordet: BFaS
Bushido: Ito Clan
BFaS: Kingdom of Sweden
LW: US AR
MW: US Tanks/AR
EW: DAK Leichte Pioneers

sardukar

Post by sardukar » Mon Jan 31, 2011 9:00 am

Saxat från hemsidan.
15mm.se wrote: Om 15mm.se

Självklart har storleken betydelse, det vet alla som har försökt återskapa de historiska slag som utspelats världen över från Umeå i norr till Rorke's Drift i söder, sedan David besegrade Goliath fram till Mannsteins motoffensiv vid Charkov.

Den mer kommersiella 30mm-skalan har visat sig vara alldeles för svårhanterlig när man vill återskapa ett slag på kompani- eller bataljonsnivå. Detta har gjort att vi sökt oss till en mindre skala för att lättare kunna nyttja den taktik som användes vid de slag som vi försöker återspegla. 15mm-skalan är väldigt populär och erbjuder figurer till så gott som alla arméer från Faraoernas storhetstid fram till det kalla krigets gerillakrigsföring. Regelsystemen är många och vi hoppas bli det bästa forumet för samtliga.

Denna sida har skapats av en grupp entusiaster som är intresserade av Flames of war och andra världskriget, men målet är att sidan ska innehålla alla de 15mm-spel som spelas i Sverige. Det kostar inget att registrera sig på forumet, och om du saknar en tråd om det spelsystem som du spelar så fixar vi det. Det är bara att säga till!
Spel i andra skalor kommer därför inte att diskuteras på detta forum, oavsett om de har en dödsstjärna eller ej ;)
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Johanem

Post by Johanem » Mon Jan 31, 2011 2:21 pm

Men det är ok att diskutera 40k om man spelar det med 15 mm gubbar? ;)
/Johan Malmström

Galland

Post by Galland » Mon Jan 31, 2011 3:02 pm

Spel i andra skalor kommer därför inte att diskuteras på detta forum, oavsett om de har en dödsstjärna eller ej
Bara för att det finns en skriven regel, så är det väl inte hugget i sten?
Jag vill absolut inte att forumet som sådant skall ändra sig på något sätt, varken karaktärsmässigt eller i innehåll, utan önskade bara en kategori där man hade kunnat diskutera andra figurspel, det är väl inte så märkligt att man vill göra det?
Dom flesta här spelar säkerligen, eller har spelat, andra spel, och jag är medveten om 15mm inriktningen på forumet, vilket återigen, inte hindrar diskution om figurspel i allmänhet i en där för avsedd plats.
Jag är givetvis medveten om att det finns andra forum där man diskuterar GW spel på nätet, men nu var det inte specifikt GW spel det handlade om, utan FIGURSPEL i allmänhet. Jag har ju sett att det diskuteras, läggs upp bilder och annat lite här och där, och varför inte? Hobbyn som sådan är inte skalaspecifik, det är intresset för figurslag som är drivande.
Det låter nästan som om skalan är avgörande, som om vore den ett heligt nummer och rättesnöre, där vi Inte Skall Hava Andra Skalor Jämte 15mm. Jag såg precis framför mig en märklig katedral, där Todd var Överstepräst, och förkunnade ordet, iförd långkappa och lustig hatt. En klart besvärlig bild att ha i huvudet.

Forumet har fått en hel del nya medlemmar den sista tidan, och jag skulle tro att ju fler medlemmar, dess då fler spelare med bakgrund i fler och olika spelsystem och skalor. Vilket naturligtvis kommer att ge anledning till diskutioner och snack om fler spelsystem, och i slutendan andra skalor. Och som sagt, varför inte? Det ger forumet en anledning till att utvecklas och få ett nytt djup med incitament för aktiva medlemmar.

Jag angav mina huvudanledningar i ursprungsposten, vänligen läs dom igen, så förstår du/ni kanske varför jag ville ha möjligheterna till diskutionerna här, på detta forumet.

Hur som haver, det var bara ett förslag, och då min intention verkar ha gått förbi så lämnar jag det därhän. Det är inte, och var inte, min intention att trampa på någons tår. Även om det kan verka som om jag har Storskorna på mig.

sardukar

Post by sardukar » Mon Jan 31, 2011 3:51 pm

Galland wrote:Bara för att det finns en skriven regel, så är det väl inte hugget i sten?
Vi har inte ens karvat in dem i en bordsskiva, men det betyder inte att vi är villiga att ändra dem. Forumets regler finns publicerade här och förklarar klart och tydligt vilken inriktning forumet har.
Galland wrote:Jag vill absolut inte att forumet som sådant skall ändra sig på något sätt, varken karaktärsmässigt eller i innehåll, utan önskade bara en kategori där man hade kunnat diskutera andra figurspel, det är väl inte så märkligt att man vill göra det?
Vi har valt att nischa oss till skala 1:100 och har på ett par år lyckats samla merparten av landets FOW-spelare till en gemensam plats. Även om vi hade önskat få in fler 15mm-system känner jag mig nöjd med den prestationen. Vi har valt att exkludera de andra skalorna för att lyfta fram de system som hamnar i skymundan på föreningsforum o dyl.
Galland wrote:Dom flesta här spelar säkerligen, eller har spelat, andra spel, och jag är medveten om 15mm inriktningen på forumet, vilket återigen, inte hindrar diskution om figurspel i allmänhet i en där för avsedd plats.
Om vi släpper in spel i andra skalor blir det näst intill omöjligt att motivera en exkludering av ett annat, och då särskilt GW-spelen. FOW som är som en loska i havet jämfört med 40K vilket gör att de inte kan leka på samma villkor. Om du undrar hur det går när man blandar små spelsystem med GW-spel kan du undersöka Historiska sektionen öde på Dragon's Lair.
Galland wrote:Forumet har fått en hel del nya medlemmar den sista tidan, och jag skulle tro att ju fler medlemmar, dess då fler spelare med bakgrund i fler och olika spelsystem och skalor.
De får gärna diskutera sina andra spelsystem med varandra, bara de inte gör det här.
Galland wrote:Jag angav mina huvudanledningar i ursprungsposten, vänligen läs dom igen, så förstår du/ni kanske varför jag ville ha möjligheterna till diskutionerna här, på detta forumet.
Jag har läst och begrundat, men jag ser ändå ingen anledning till någon förändring av våra regler. De förändringar vi gör brukar vara tillägg, inte undantag.

Innan vi skapade 15mm.se fanns det lika många tolkningar av FOW-reglerna som det finns spelgrupper i landet. Tack vare att vi har haft möjlighet att samla alla på ett ställe har vi rett ut de flesta konstigheterna vilket underlättar vid turneringar och andra sammankomster. Om vi nu bara kunde få Linköpingsborna att sluta mäta avstånd i tum skulle jag nästan våga påstå att vi uppnått en svensk spelstandard i FOW ;)
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler

Galland

Post by Galland » Mon Jan 31, 2011 5:28 pm

Ändrar min post, då det lät lite mensigt. Så skit i den om ni nu redan har läst skräpet.
Hur som haver, gör en ny kategori, eller skit i det.

Kom med synpunkter och önskemål om forumet.

cicero

Post by cicero » Sun Feb 06, 2011 9:50 pm

Galland wrote: Det låter nästan som om skalan är avgörande, som om vore den ett heligt nummer och rättesnöre, där vi Inte Skall Hava Andra Skalor Jämte 15mm. Jag såg precis framför mig en märklig katedral, där Todd var Överstepräst, och förkunnade ordet, iförd långkappa och lustig hatt. En klart besvärlig bild att ha i huvudet.
Heretic!!

Image

:D ;) :lol:
/ Cicero
Göteborgs primafint, IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mek. listor. MW:kossacker & Panzerspäh LW: Gepanzerte o 2nd Household cav.
Moderator
15mm.se regler

Locked

Return to “Information om forumet”