Min första rysslista!

Dela med dig av dina mest ostiga alster.

Min första rysslista!

Inläggav Steffo » tor mar 04, 2010 8:09 pm

Börjar närma mig slutet på amerikanerna och dags att kolla på nästa armé. Har varit sugen på ryssar ett tag nu och här kommer min första rysslista, Peredovoye Otryad med en twist i form att kossacker.

30 Battalion HQ
20 Battalion Kommisar

410 Motostrelkovy Company (22baser)
15 Kommissar

550 Tankovy Company 8xT34/85 1944

110 Spetznaz Platoon, 1x spetznaz squad

365 Gvareyskiy Kazachiy company (17 cavbaser)
25 Tachanka

70 Mortar company,1 section (3 mortars)

70 Tank destruction company 2xZis-3

85 Guards Rocket mortar, 1 platoon (2 orglar)

1750p, 6 deploys

Rip it apart!
MW: 8th Indian Division Rifle, US Tank, Tyskar
LW: De mesta av British rifle, 7th Armoured Division/Welsh Guards, Tigrar
På målningsbordet: Kossacker!
I kö: Kompletteringar, TOG2* och en stor hög LW-tyskar.
Användarvisningsbild
Steffo

Re: Min första rysslista!

Inläggav sardukar » tor mar 04, 2010 9:27 pm

LW med andra ord?

Hmm...
Du skulle behöva loading crew till dina Katys så att du hinner verka med dem. En template med med reroll hits är inte mycket att hurra för. De kommer dessutom bli utskjuta extremt snabbt då folk siktar på deras smoke trails (lätt poäng). Antar att du tänkt använda dem för att pinna med? Tanken är god, men i LW är det för farligt. Ta fyra, heslt med loading crew, eller lämna dem hemma.

Ditt tank destruction company känns lite väl klent med två ensamma Zis-3or. Det är stor risk för att det blir ytterligare en snabb poäng för din motståndare om han satsar på att jaga billiga poäng.

Mortar Company är bra för pinning, men med tanke på att du spelar en offensiv lista behöver du något med bättre räckvidd och gärna med bra FP. Heavy mortars vore perfekt.

Kosackerna är för coola för att kritisera, men de är en svår enhet att bemästra.

Spetznasplutonen har jag dålig koll på, men den är liten och sårbar den med. Jag misstänker att det är infiltrationsreglerna du är ute efter. Om den låter dig flytta närmare fienden än vad jänkarna får med Spearhead så är de bra, annars blir den svår att använda.

Tanksen är bra och infanteriet är bra, så inga invändningar där :)

Får du ta Regimental Guns? Överväg att ta dem istället för Katyushas i så fall så får du en mer långlivad pluton som går att gömma (det är en light gun) och som är klockren att fläta in i infanteriblobben för att få defensive fire med bra FP (dock usel AT).

AT-kompaniet tror jag inte att du kan göra något vettigt med utan att tappa ett kompani, så de blir kvar som de är.
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav cicero » tor mar 04, 2010 9:39 pm

Steffo skrev:Börjar närma mig slutet på amerikanerna och dags att kolla på nästa armé. Har varit sugen på ryssar ett tag nu och här kommer min första rysslista, Peredovoye Otryad med en twist i form att kossacker.

30 Battalion HQ
20 Battalion Kommisar

410 Motostrelkovy Company (22baser)
15 Kommissar

550 Tankovy Company 8xT34/85 1944

110 Spetznaz Platoon, 1x spetznaz squad

365 Gvareyskiy Kazachiy company (17 cavbaser)
25 Tachanka

70 Mortar company,1 section (3 mortars)

70 Tank destruction company 2xZis-3

85 Guards Rocket mortar, 1 platoon (2 orglar)

1750p, 6 deploys

Rip it apart!

Gillar den! 8-)

Men,,, små plutoner är inget att ha för ryssen. Så släng mortars & Zis-3 och boosta Katys. Tänk på att ryssen klarar sig fint med tom 4 deploys pga storleken på plutonerna.

Kossacker är mycket roliga att spela, har aldrig sett så många snopna miner som när tysken förlorar moralslag i assulten och ser till sin förskräckelse hur hela styrkan försvinner och väser: ja just det.. 20cm assult var det... :lol:

Blir faktiskt sugen på att bygga ngt liknande.
/ Cicero
IABSM,Disposable Heroes, FoW, DBA & CLA samt en massa andra spel som sällan spelas. Spelar helst mekaniserade listor. MW:kossacker, bygger 6 armen panzarpionjärer LW: DR Gepanzerte
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
cicero

Inläggav Steffo » tor mar 04, 2010 10:22 pm

Well, de tre sista enheterna kan man se som att man betalar 200p för att få börja med merparten av listan på plan i de scenarion där anfallaren ska sätta hälften i reserv ;)

Ser att jag har räknat fel på antal kompanier och har 7, det ska ju givetvis vara 6 för att vara optimalt.
Användarvisningsbild
Steffo

Inläggav Anton » fre mar 05, 2010 6:53 am

Annorlunda är kul och ryssar med combined arms är ovanligt. När du bantar ner till 6 plutoner borde du kunna göra någon av de små reservplutonerna lite mer funktionell.
Spelar: US Tank/Armored Inf (MW och LW), 44. Reichsgrenadierdivision (LW)
Målar: US Rifle (MW och LW), Gepanzerte Panzergrenadierkompanie (26. PzDiv 1944)
Favoritområde: italienska fälttåget
Anton

Inläggav Iztvan » fre mar 05, 2010 8:30 am

Anton skrev:Annorlunda är kul och ryssar med combined arms är ovanligt. När du bantar ner till 6 plutoner borde du kunna göra någon av de små reservplutonerna lite mer funktionell.

Precis min åsikt.
Kul lista, det är verkligen en "gott och blandat" påse! :)
Spelklart: MW/LW Gep.PzGr. 43-44, MW/LW US 82nd Airborne 42-44, LW Udarny Strelkovy Battalon 44, MW/LW US Rifles 42-44, MW DAK Panzers 42
Pausat: MW/LW Grenadierkompanie, vintertema

Till GotchCon: MW Tankovy, Kursktema, T-34or
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Steffo » ons mar 10, 2010 3:10 pm

Det här kommer nog bli en tråd med alla rysslistor jag kan spotta ur mig. Det lär bli en del då jag knappt kikat på ryssdelarna av böckerna än. Inspirerad av Deathbullar ISU-hord och stora tuffa vagnar kommer något liknande men med en twist:

IS-85 supportade av pizzabagaren Luigi:
115 HQ IS-85
460 4xIS-85
575 5xIS-85
335 Full Strelk + kommisar
250 8xKat + extra crew (30x30-platta)
Användarvisningsbild
Steffo

Inläggav LÖWE » ons mar 10, 2010 3:17 pm

Steffo skrev:Det här kommer nog bli en tråd med alla rysslistor jag kan spotta ur mig. Det lär bli en del då jag knappt kikat på ryssdelarna av böckerna än. Inspirerad av Deathbullar ISU-hord och stora tuffa vagnar kommer något liknande men med en twist:

IS-85 supportade av pizzabagaren Luigi:
115 HQ IS-85
460 4xIS-85
575 5xIS-85
335 Full Strelk + kommisar
250 8xKat + extra crew (30x30-platta)

usch...fy & hemskt...klarar allt förutom kanske den listan som du lirade i måndags (och panthers blir jobbigt mä)...

...personligen tycker jag att listan ä lite fyrkantig o inte lika intressant som din övre...IS-85 (AT 12 väl) är däremot en snygg modell o Katys är ikoniska...strelken kompletterar vagnarna på ett bra sätt...
Användarvisningsbild
LÖWE

Inläggav sardukar » ons mar 10, 2010 4:02 pm

Jag ser inget fel med.
Sex IS-85 och en strelk i försvar och Encounter och fyra kompanier för moral. Det skulle vara Nordlands nergrävda Panthrar som ställer till det då de lär skjuta ut två vagnar varje runda för dig, och en KT-lista kan vara farlig om den får anfalla, men då du har så pass mycket vagnar är det bara att storma fram och flanka med dina tre mobila kompanier.

Jag har själv funderat på att köpa IS-85-boxen, men då jag har 13 IS-2 känns det bättre att köpa KV-85 och sen flytta tornet mellan vagnarna ;)
Sardukar, aka "Lord of Cheese" eller Kalle för den som träffat mig :)
Moderator
15mm.se regler
Användarvisningsbild
sardukar

Inläggav Iztvan » ons mar 10, 2010 4:23 pm

Ojojoj vad med ostgnäll du kommer att få med den listan! :lol:
Fast den är rätt cool, maxad katyusha. Sweet. :twisted:
Jag tror inte den är så obalanserad. Visst, tigrar och lättare vagnar får problem. Men panter och tyngre uppbackat av lite infanteri/lätta vagnar kan nog bli lurigt. Intressant lista.
Spelklart: MW/LW Gep.PzGr. 43-44, MW/LW US 82nd Airborne 42-44, LW Udarny Strelkovy Battalon 44, MW/LW US Rifles 42-44, MW DAK Panzers 42
Pausat: MW/LW Grenadierkompanie, vintertema

Till GotchCon: MW Tankovy, Kursktema, T-34or
Användarvisningsbild
Iztvan

Nästa

Återgå till Armélistor