Bolt action i 15mm?

Tråden för övrigt krigs och spelrelaterat snack.

Bolt action i 15mm?

Inläggav FAHR » ons mar 28, 2018 9:38 pm

Tjenare!

Är det någon här som provat att spela bolt action i 15mm? Tänker mig då halverade avstånd osv.

Väl mött!
Det viktigaste är att skjuta först
FAHR

Re: Bolt action i 15mm?

Inläggav Iztvan » tor mar 29, 2018 7:34 am

VI har spelat en del Chain of Command med 15mm och det är ju typ samma skala som Bolt Action - dvs en infanteripluton med lite support. Funkar prima. Det är ju lite svårare att se vad varje snubbe är beväpnad med, så man kanske får sätta en färgklutt på vissa baser, ge chefer lite större eller annorlunda bas etc.

Det roliga i Chain of Command 15mm är att markskala och figurskala blir samma, så vad man ser är exakt rätt, och det är ju ovanligt i figurspel. Första gången jag spelade blev min Cromwell utslagen av en panzerschrek som bara dök upp. Jag trodde jag var safe eftersom det var "långt bort" i alla andra figurspel, men här var allt i 1:100 så det var bara några 10-tal meter.... BOOM! :lol:
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav FAHR » tor mar 29, 2018 8:28 am

Vilken storlek på spelplanen kör ni chain of command 15mm på?

Min fundering på BA i 15mm är att krympa spelplanen till 3x3, kanske till och med till 2x3. Att det blir onaturliga avstånd jämfört med vad som är skalenligt spelar för mig ingen roll.
FAHR

Inläggav Iztvan » tor mar 29, 2018 9:27 am

Vi körde faktiskt full storlek - det är ju då det blir 1:100 i både mark och figurskala.

men du har en poäng - ibland har man ju inte plats för hur mycket som helst, 180x120cm är rätt mycket om man spelar i en lägenhet.

På 15mm kanske det är enklare att räkna genom att köra cm i stället för tum? Då blir det 72x48cm. Blir lite trångt för gubbarna kanske, passar bättre för 6-10-12mm kanske.

Nä, att figurskala och markskala är olika är ju det normala, det var bara en kul grej att kunna ha det "rätt" för perspektivet blir helt annorlunda. :)
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav FAHR » tor mar 29, 2018 9:45 am

Hela idén är att jag ska få lite synergi i alla olika system jag lirar.

Jag har drivor med FoW modeller, så 15mm är den skalan jag skulle vilja använda.
Jag spelar både Gaslands och x-wing på 3x3, så att köpa en schysst matta i den storleken är bra.
Även terrängen går bra att använda till Gaslands (vissa bitar), BA i 15mm och TY.

Men även om ingen annan har testat så kommer jag att göra det. Så jag kan återrapportera när det har spelats nån match. ;)
FAHR

Inläggav FAHR » fre mar 30, 2018 6:17 pm

Följer upp detta lilla projekt med lite bilder. Kommer nog skapa en liten WIP tråd i den delen av forumet.

Bild

Bild
FAHR

Inläggav berfrund » sön apr 01, 2018 2:16 pm

Bolt Action funkar ut märkt i 15mm här är bilder från vårt demo spel på Armémuseet!
Ändrar inget i regler eller avstånd.

Bild

Bild
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Inläggav FAHR » sön apr 01, 2018 10:22 pm

Det ser fräsigt ut.
Men det är i själva nedskalningen jag är nyfiken. Personligen tycker jag 6x4 som storlek på spelbord är både tråkigt och långsamt.
Varför BA kom som idé är för att reglerna är väldigt lika warhammer 40K femte editionen (regler som jag kan typ utantill fortfarande) och att jag redan har en massa FoW minisar.

Men finns det förslag på regelsystem i WW2 som i sin "naturliga" form är anpassade för typ 3x3 bord vill jag gärna ha tips.

Väl mött
FAHR

Inläggav berfrund » mån apr 02, 2018 9:46 am

Ni får lov att testa för de blir snabbare spel med 6x4 då man kan manövrera på bordet vilket inte går i 28mm så jag kan mycket väl tänka mig att 15mm skulle funka som 28mm på ett mindre bord...

Men då med tex halverade avstånd ni måste ge det en chans o testa för de finns inget färdigt på marknaden ;)
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild