Bättre än FOG..? 15mmm känns ju mer episkt...vill ställa mycke trupp på bordet...helst...
// LÖWE
+
Ser ut som ett slag
Flera intressanta mekanismer som enskilt är 'lätta att förstå' men som rent taktiskt, och då i samverkan kräver en del try and error för att bemästra vilket är stimulerande.
Ex aktivitet inom ZOC kan trigga responses (det är det som är spelets ZOC), man kan även ställa trupp på opportunity, räckvid och val av responses blir då annorlunda, trupp blir dock stillastående. CV kan countercharge, Bw skjuta på chargers etc etc
Disordered, och speciellt om man spelar Warband typ av arme, är inte alls 'roligt' att drabbas av. Dels kan FI inflikta skada som leder till disorder men dels kan man själv ställa till det genom att pressa en enhet att agera över sin förmåga. Man kan ex göra flera move, tre/fyra, efter varje segment testar man. Värt att nämna att i spelet är en wheel en move, och tungt inf knatar inte längre än 5cms per segment (om jag minns rätt).
Blir man disorded tappar man en stor del av sin slagstyrka, kan inte respondera etc. Samt viktigt, man kan inte vara med i en grupp vilket ger att en disordered enhet attackerar (om man nu vill det) helt alena
+/-
Annorlunda, och inledningsvis lite svårt att ta till sig är; Spelet har 'inget minne' samt allt sker momentant. Ex har man valt att stolt charga med sin disordered enhet så sker striden direkt, tråkigt om då motståndaren står just i en linje. Har man sedan otur att slås tillbaka och kontaktas av förföljande CV så sker en ny strid, och så vidare.
-
Stridssystemet, som fungerar utfallsmässigt väl, är dock lite omständigt konstruerat, lite för detaljerat när det kommer till typ av Båge etc
Set up (det märks att det inte är fyrkantiga svenskar som skrivit reglerna) kanske skulle ha playstestas lite mer, o andra sidan så är konstruktören minst sagt öppen för förslag och idag finns det mer strömlinjeformade tävlingsvarianter (400pts, set up 20 cm från mitt, 180*120)
Personligen saknar jag i reglerna lite mer kontroll (läs ovan...) på vilket command som jag ex vill aktivera (sker växelvis). Command range som är tämligen kort på average SUB styr annars förmåga att ralla från disorder.
kingkongen skrev:Kan faktiskt erkänna att jag och Heneborn jobbar på ett demobord vi kallar för "Slaget vi helsingborg" (ja, precis) där vi kommer att ha lite över 1000st 28mm soldater uppställda! Dom testspel vi gjort ger ett mycket fräkt intryck som jag varmt rekomendera! (blir man väll bannlyst här på 15mm.se)
Så lite 28mm i all 15mm skala e bra för själen!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst