Panzers & Mausers - Hobbytråd

Låt oss följa ditt målningsarbete.
Ajo79

Re: Panzers & Mausers - Hobbytråd

Post by Ajo79 » Mon Feb 22, 2016 9:36 am

Tack! Jag har använt GWs. Mina tidigare projekt har jag använt Devlan Mud/Agrax Earthshade, men då har det vart mer bruna toner på figurerna. Dessa grenadjärer är ju vita eller gröna så lutar åt Nuln Oil.
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur

Ajo79

Post by Ajo79 » Sat May 20, 2017 5:47 pm

Efter nästan ett års break från FoW (fokus på Team Yankee i 6mm) så börjar det röra på sig. Inte spelat v4 än men det är regler som är väldigt lika Team Yankee, och de funkar rätt bra, så ser fram emot den nya dynamiken som blir.

Fortsätter med mina Late LW pansargrenadjärer. Touchat upp enstaka färger och målat baserna. Kommer bli härligt skitigt sönderbombad stadsmiljö-tema på baserna.

Image

En hel del jobb kvar på dessa, men det rör sig så sakteliga framåt. Inser jag behöver nya Battle of Bulge kompendiet, då mina gamla Nuts! och Devils Charge böcker är ersatta. Boken ska ju även innehålla 116th Panzer Division från Panzers to the Meuse, det är där jag kommer titta efter listor till denna armén.
Last edited by Ajo79 on Mon Sep 25, 2017 11:14 am, edited 1 time in total.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur

Ajo79

Post by Ajo79 » Sun May 21, 2017 4:10 pm

Härligt kluddiga WIP bilder även om det börjar närma sig slutet. Det mesta är målat på infanteriet, lite smådetaljer kvar innan baserna ska få sig en "omgång".

Märks att man inte målat FoW infanteri på väldigt länge. Inte samma "finess" eller vad man ska säga som när jag målade som mest. Nu känns det mycket kluddigare. Kanske målar fortare iofs.

1:a plutonen
Image

2:a plutonen
Image

En plutonchef och Panzerschreks
Image

Som alltid, mycket roligare att måla fordon. Ostwinds och en halvbandare ska målningkonverteras för att passa in med mina Pantrar jag målade tidigare. Ska vara samma stuk på målningen. För mycket i roströd primer annars i armén. Vissa utvalda enheter ska fortfarande komma i endast roströd grundprimer.

Image
Last edited by Ajo79 on Mon Sep 25, 2017 11:16 am, edited 1 time in total.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Ajo79

Post by Ajo79 » Tue May 23, 2017 10:37 am

Är lite ansikten och vapen kvar att måla på figurerna. Highlightat vapenrockar och hjälmar. Målat Splinterkamo på vissa (svårt!!). Här märktes det att man inte målat så mycket senaste 1,5 åren. Men övning ger färdighet. Inser jag behöver fler, och bättre, penslar.

Bara att inse att basningen är minst 70% av helhetsintrycket av ett team. Ska läggas på lite gräs och sånt, samt ev lite snöfläckar, töad snö.

Image
Last edited by Ajo79 on Mon Sep 25, 2017 11:13 am, edited 1 time in total.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Stakka

Post by Stakka » Tue May 23, 2017 12:31 pm

Ajo79 wrote:Bara att inse att basningen är minst 70% av helhetsintrycket av ett team. Ska läggas på lite gräs och sånt, samt ev lite snöfläckar, töad snö.
Dagens sanning, en bra bas kan rädda dålig målning men bra målning kan aldrig rädda en dålig bas.

Det ser stiligt ut och som du skriver, att måla 15mm är en färdighet som ganska snabbt förfaller om den inte underhålls.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Folklore

Post by Folklore » Wed May 24, 2017 6:36 am

Det är väldigt snyggt Ajo, vintertema kan vara ganska utmanande att få till men du har lyckats väldigt bra. Grönt är väldigt förlåtande(min åskit) att måla.
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan

Ajo79

Post by Ajo79 » Fri May 26, 2017 12:08 pm

Tackar!

Medans jag väntar på mer wash samt vilken gräsblandning jag ska köra så började bygga mina grks. Började med 12cm. Har inget "tyngre" tyskt artilleri ännu (inga 10,5 eller 15mm pjäser) så får dessa agera understöd. Ska bli spännande prova dem i v4.

Ska ju försöka matcha baserna så gott det går mot BFs rubble bases. Så det blir lite bröte på dessa. Greenstuffade gatstenar är det första gången jag provar att göra, får duga. Är lite större "mönster" än BFs men tror det kommer funka rätt bra ihop.

Image

Blandat i några figgar med vinterkläder. 12cm grk-blistren finns annars bara med sommaruniform. 8cm finns det fler varianter på men de figgarna matchar de större rören sämre så det funkade inte alls när jag provade lite.

Image
Last edited by Ajo79 on Mon Sep 25, 2017 11:12 am, edited 1 time in total.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Iztvan

Post by Iztvan » Fri May 26, 2017 11:37 pm

Trevligt det här! :-)

När det gäller tungt artilleri i v4 så är det inte lika bra/nödvändigt som i v3. Granatkastare duger gott för att jäklas med infanteri och kanoner. Även om firepower inte skiljer sig jättemycket längre mellan vanliga 8cm grk och tyngre t.ex. 12cm eller Nebelwerfers, så har de senare bättre räckvidd som man ofta uppskattar. För att hantera pansar tror jag det är AT-kanoner och flygplan som gäller numera.

Och lätt klädsel på artillerister är inte orealistiskt - dom står ju och bollar med tunga granater i högt tempo - man blir snabbt varm! Inte som en stackars infanterist som ligger och trycker i sitt foxhole i timmar och huttrar! :lol:
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu wrote:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.
(obs humor)

Threadhead

Post by Threadhead » Sat May 27, 2017 9:04 am

Grymt snyggt.

Och som Iztvan säger, tungt art är inte alls lika måste i V4.
Iztvan wrote:Och lätt klädsel på artillerister är inte orealistiskt - dom står ju och bollar med tunga granater i högt tempo - man blir snabbt varm! Inte som en stackars infanterist som ligger och trycker i sitt foxhole i timmar och huttrar! :lol:
Finns det inte till och med bilder på artillerister under Bulge (jänkare, men dock) som arbetar i vanliga sommaruniformer, och inte nämvärt ser ut att frysa?
Blogg, för tillfället väldigt mycket Blood & Plunder och Chain of Command
http://foolinahat.blogspot.se/

Ajo79

Post by Ajo79 » Mon Sep 25, 2017 11:23 am

Nu när Photobucket har bestämt att ta $399 dollar för hotlinks av bilder så får man använda andra sajter så numera ligger mina bilder på Imgur. Få se hur långt tillbaka jag orkar uppdatera trasiga bilder :evil:

Har småpillat lite med tyskarna. Jag och Sufyan spelade får första V4 match för några veckor sedan så det finns lite inspiration att fortsätta.

Image

Byggt klart baserna för 12cm grks och börjat måla så smått. Hade en påse "grova träflisor" som får agera tegelstensskräphögar, rätt nöjd med det.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Post Reply

Return to “Målningsbloggar och WIP-bilder”