Panzers & Mausers - Hobbytråd

Låt oss följa ditt målningsarbete.
Ajo79

Re: 10:e SS Pansar

Post by Ajo79 » Sat Oct 31, 2015 6:35 pm

Image

4st Grille med grundfärgen. 2st nya samt två stycken gamla ommålade.

Image

Kamoflerade! Sista drybrushen som har all "effekt". Innan såg det ut som en 4 åring målad, nu är det bara en 6 åring :lol:

Image

Betydligt nöjdare med panterns kamoflage när drybrushen tonade ner den en aning.

Då var det alla detaljer kvar bara...
American Infantry - ToD
American Infantry & Tanks - LW
German SS Gepanzerte & Panzer -LW
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur

Ajo79

Post by Ajo79 » Sun Nov 01, 2015 5:30 pm

4st Grille K färdiga! Mina första tyska artilleripjäser av nått slag (annat än 8cm grk).

De är ju begränsade av att de inte har staffteam, men ska ju även kunna vara stormkanoner vid tillfällen, beroende på situation. Men inte direkt skoj rulla fram dessa framför fiendelinjer om det finns mycket kanoner & HMGs. Men de är jäkligt coola!

Image

Begränsade till vad för listor de kan användas till dessvärre. Med facit i hand kanske skulle jag investerat i Wespe istället, men jag ville bygga listor från Devils Charge boken.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW
"We are not retreating — we are advancing in another direction." Gen. Douglas MacArthur

Ajo79

Post by Ajo79 » Thu Nov 12, 2015 12:57 pm

Kluddat lite färg men glömmer ta bilder :oops:

Inte suttit några långa stunder åt gången men många bäckar små... Pantherplutonen är nu fullt redo för strid.

Image

Image

Ska bli spännande att få ut dessa i ett slag snart. Än så länge är det inte tillräckligt mycket uppmålat i detta "senare i kriget" färgschema för att en lista ska se enhetlig ut, men jobbar sakta framåt.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Sufyan

Post by Sufyan » Thu Nov 12, 2015 4:10 pm

Kanske dina bästa vagnar hittils, ser jättebra ut. Attraktivt. Du är dock inte klar: gummit på hjulen återstår ;)
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Erik G

Post by Erik G » Sun Nov 15, 2015 10:24 pm

Sufyan wrote:Kanske dina bästa vagnar hittils, ser jättebra ut. Attraktivt. Du är dock inte klar: gummit på hjulen återstår ;)
Ja, eller så gör du som jag brukar göra och ser till att "skita ner" tracksen ordentligt så syns inte gummit ändå :)
Riktigt snyggt för övrigt.
Tyskar: MW/LW ca 8600 p.
US: LW ca 5000 p. MW ca 3300 p
Bygger på Finnar: EW: ca 1500 p MW/LW ca 2800 p

Ajo79

Post by Ajo79 » Mon Nov 16, 2015 12:47 am

Tack! Jag ska röra ihop nå "lerkladd" så det ser ut som larvbanden dragit upp lera i sig.

Ska ju vara "temat" våren 1945 så det ska väl ha vart rätt lerigt då. Tittar lite mot Ardennerna också, gillar inte riktigt listorna från östfronten för LLW. Problem att jag inte kan bestämma vad för lista jag ska spela. Kört FT tanklistor mest men har svårt att få till bra anfall. Kanske prova FV men då betalar man mycket för ratings.

Provade Pantrarna i strid mot Stefans ryssar, de fick otacksamma att fronta mot IS2, det gick sådär.
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Ajo79

Re: Panzers & Mausers - Hobbytråd

Post by Ajo79 » Sat Feb 13, 2016 3:33 pm

Det har vart lite lugnt på FoW fronten på slutet, mycket Team Yankee spekulationer och funderingar (än inte spelat en match där dock).

Men nu är FoW suget tillbaka efter anmälan till LinCon och lite fredagsspel mot Stefans ryssar.

Jag har ju spelat SS pansar och Mech men nu kommer jag expandera mina tyska styrkor med Heer grenadjärer och pansar. Jag börjar alltid med att handla saker jag vill ha innan jag börjar kika på listor.

Köpte två boxar av BFs nya plastgrenadjärer i somras. Var inne på en Normandielista, men det blir det inget av utan det får bli Heer från 44/45, med lite snö på baserna. Plastfigurerna var snygga men väldigt begränsade poser tyckte jag. De kommer blandas ut med tyska vintergrenadjärer. Ville även prova BFs stadsbaser. Med lite pimp blir det riktigt bra.

Lite "teasers" på förberedelserna.

Image

Skrapar gjutskägg på infanteriet. Gillar skarpt dessa vinterkittade figurer.

Image

Vill ha med 12cm grks, men de finns bara i sommaruniformer. Så det ska blandas friskt mellan besättningarna på 12cm och 8cm grks så blir det nog en trevlig brokig skara. 12cm för bombardemang och 8cm för rök. 8-)
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Ajo79

Post by Ajo79 » Sat Feb 13, 2016 10:56 pm

Tur det finnas alternativ till Mellon! 8-) :lol:

Bland det roligaste i hela processen är att plocka i ordning figurerna för baserna. Sortera skyttar, NCOs, MGs osv och sätta ihop vettiga baser.

Image

Den redan iordningställda plastgrenadjärsplutoner delas upp och kommer fyllas med vinterfiggarna samt en och annan plastfigge.

Image

BFs stadsruinbaser. Väldigt djupa hål, iaf för de tunna plastfigurbaserna. Passar bättre till de gjutna figgarna. Satte en 1mm tunn plasticard under plastfiggarna (på de jag gjorde idag), det blev bättre.

Image

Är de värda pengarna? Väldigt tveksamt, de är dyra och kräver mycket småpyssel (fylla skarvar) innan man är klar. Man kan med relativt enkla knep få till sjyssta stadsruinbaser ändå.

Image

Plastgrenadjärerna är fina. Man får 4 identiska sprues plus en liten commandersprue. Gillade inte poserna dock, var svårt få till dynamiska trevliga baser. Kändes stela på nått vis. De flesta står och hänger, inte aktiva (skjutandes eller framrusandes).

Image

Två grenadjärsplutoner redo för nästa steg.

Image
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Ajo79

Post by Ajo79 » Sat Feb 20, 2016 10:59 pm

Började måla mina grenadjärer idag. Blir en blandning av vanliga uniformer, nån enstaka splinterkamo, sedan långrockar samt vinterjackor. Sufyan gav mig idén att göra huvor för att pimpa till några vanliga grenadjärer som får vinterkläder. Så fick avbryta målandet och greenstuffa lite hyvor.

Image

Inte så rolig bild, men fått ett första lager färg på jackor, byxor och hjälmar.

Image
American Infantry - ToD
Australian Infantry - EW

Folklore

Post by Folklore » Sun Feb 21, 2016 11:06 pm

Ser bra ut! Gillar även de färdig-modellerade baserna. Vilken wash/shade hade du tänkt att använda?
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan

Post Reply

Return to “Målningsbloggar och WIP-bilder”