Threadhead målar icke-stridsvagnar

Låt oss följa ditt målningsarbete.

Threadhead målar icke-stridsvagnar

Inläggav Threadhead » tis maj 09, 2017 1:28 pm

De som känner mig vet att jag har en viss fetisch för pansarvagnar av olika slag (primärt Shermans). Men det händer faktiskt att jag målar annat också. (Nästa gång jag har stridsvagnar att visa, så får jag skapa tråden "Threadhead målar stridsvagnar" :P ).

Senast på målarbordet är 28mm spanjorer till Blood & Plunder (tänk Karibien, år 1660). Gubbarna är otroligt trevliga att måla, förhoppningsvis är det lika bra att faktiskt spela det.

I alla fall, 17 målade spanjorer.

Först av allt kommer en gruppbild.
Bild

En stycken kapten ska givetvis finnas med.
Bild

En första enhet Marineros (sjömän), beväpnade med pistoler och närstridsvapen
Bild

En andra enhet Marineros, med lite alternativa figurer (en engelsk Sea Dog, en fransk Marin). Eftersom det där med "uniform" inte var så stort på den tiden, så kommer jag blanda lite i mina enheter, för att öka variationen)
Bild

Slutligen en enhet Milicianos (milis/soldater), beväpnade med musköter för skytte på lite längre håll (och i ungefärlig riktning fienden).
Bild

Nästa på målarbordet är ytterligare 8 Marineros (målet är kortsiktigt 3 enheter om 8, långsiktigt 4 enheter om 12+... det kommer stora skepp till dem framöver), samt 4 Lanceros (ja, en lans, dvs. kortare spjut, är ett förvånansvärt användbart vapen på den här tiden).
Blogg, för tillfället något besatt av Blood & Plunder
http://foolinahat.blogspot.se/
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
På målarbordet: Blood & Plunder
I kö: Extremt blandat
Threadhead

Re: Threadhead målar icke-stridsvagnar

Inläggav Svensson » tis maj 09, 2017 9:11 pm

Tjusigt. Vet inte hur stort Blood & Plunder är men frostgrave skall väl komma med regler för pirater så det ger kanske pirater medvind och alternativa tillverkare av figgar.
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.
Användarvisningsbild
Svensson

Inläggav Threadhead » tis maj 09, 2017 9:40 pm

Svensson skrev:Vet inte hur stort Blood & Plunder är

Än så länge väldigt litet, spelet kickstartade förra året, figurerna kom i februari. 11 personer i Sverige ska ha backat det (jag vet två i Göteborgstrakten, jag och Erik), förhoppningsvis så växer det.

Svensson skrev:men frostgrave skall väl komma med regler för pirater så det ger kanske pirater medvind och alternativa tillverkare av figgar.

Och det är väl vad som kommer få mig att spela Frostgrave (om jag nu ändå har färdiga gubbar, så...)
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
Threadhead

Inläggav Folklore » tis maj 09, 2017 9:41 pm

Är väldigt svag för pirat teman =). Snyggt målat och coola figurer. Gillar speciellt conquistadorerna, med deras typiska hjälmar.
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan
Användarvisningsbild
Folklore

Inläggav Threadhead » tor maj 11, 2017 6:29 pm

Folklore skrev:Gillar speciellt conquistadorerna, med deras typiska hjälmar.

Visst är de söta. Visserligen historiskt fel för 1660-isch, men tillverkarna ursäktar det med "arvegods" (och håller med om att de är för fina för att inte ha med :p ).

Målandet rullar på i rasande takt, och jag behöver snart fundera på vad som ska bli tredje batchen. Har ytterligare 12 Marineros, 8 Milicianos och 4 Lanceros att måla, tar de nog 12+12, men vilka 12 ska jag ta först?
Threadhead

Inläggav Threadhead » mån maj 15, 2017 11:49 am

Fler spanjorer har blivit målade.

Först ut, 4 Lanceros beväpnade med lansar, knivar och mod (nej, inga pistoler)
Bild

Därefter, förstärkning till Marineros, så att jag nu har 2 x 8 stycken
Bild

Slutligen en gruppbild med allt målat:
Bild

Och en sista gruppbild, denna gång lite mer från ovan. I bakgrunden ser man lite av skeppen som väntar på att målas (men jag tror att jag målar klart alla spanjorer först, har inte så många kvar och de går uppenbarligen snabbt).
Bild

Nu har jag målat så att jag kan ställa fram mellan 108 och 157 poäng, beroende på uppgraderingar och hur kompetent kapten jag vill ha.

Det kan då tilläggas att
1) 100 poäng är vad en startlåda garanterat innehåller och rekommenderas för ens första matcher när man lär sig systemet.
2) 200 poäng är rekommenderad standard-storlek.
3) Spanjorerna är den "spammigaste" fraktionen, med kärnenheter på 3 (Milicianos) eller 4 (Marineros) poäng, och understöd (Lanceros, man ser hur många jag har...) på 5 poäng. (Både Milicianos och Marineros kan uppgraderas lite för 1 poäng styck). Engelsmän och Fransmän har markant dyrare kärnenheter med sjömän för 4 poäng, skyttar (som också kan tjänstgöra som sjömän) för 6 poäng, och elit-enheter som kostar 7 poäng styck, och med liknande uppgraderingsmöjligheter. Tror man kan få till vettiga listor med inte mycket mer än 20 modeller.
Threadhead

Inläggav kingkongen » tis maj 16, 2017 11:56 am

Jäkla stiliga pjäser det där..inte för inte man blir lite sugen.... :?
kingkongen

Inläggav Iztvan » tis maj 16, 2017 2:04 pm

Najs! Och båten man anar i bakgrunden ser ju jättefin ut.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Threadhead » ons maj 17, 2017 12:04 pm

kingkongen skrev:Jäkla stiliga pjäser det där..inte för inte man blir lite sugen.... :?

Kommer snart en ny kickstarter. Jag kan säga till :P

Iztvan skrev:Najs! Och båten man anar i bakgrunden ser ju jättefin ut.

Alla skeppen är otroligt fina, till den grad att jag drar mig lite för att börja, för att jag inte kommer kunna göra dem rättvisa. Men nu är planen att måla klart spanjorerna, och sen ge sig på första skeppet. Får se om det blir slupen, brigantinen eller fregatten.
Threadhead

Inläggav Threadhead » mån jun 05, 2017 9:29 pm

Det har blivit målat fler spanjorer! (Och lite annat).

Först av allt, Manuel Rivero de Pardal, en legendarisk spansk kapten och "legendary commander" i Blood & Plunder (dvs. tokdyr, men väldigt bra och kan användas till en helt egen lista, utöver de vanliga).
Bild

Därefter en alternativ kapten, exklusiv (i stort sett) till kickstartern. Kan användas som en helt vanlig kapten, men är lite coolare.
Bild

Fler sjömän! En enhet om 8 Marineros, samt 4 extra till en "gammal" enhet (därav att man kan ana två olika enhetsmarkeringar på baserna).
Bild

Fler Milicianos. En andra enhet om 8, för mer eldkraft i ungefärlig riktning fienden (och höga ljud att försöka skrämma bort dem med)
Bild

Lanceros. Ytterligare 4, så att enheten nu är uppe i totalt 8. Borde vara tillräckligt för att brutalisera sig fram över en hel del.
Bild

Alla spanjorer jag har är nu målade. Totalt 3 kaptener (synd att man bara kan använda en åt gången), 28 Marineros (8 + 12 + 8), 8 + 8 Milicianos och 8 Lanceros. Blir 200 poäng (tänkt standardstorlek) utan att man blandar in några som helst uppgraderingar.
Bild

Det har även målats lite artilleri till spanjorerna (eller vem annan som nu vill använda det). Jämte en Marinero för att man ska få en uppfattning om hur stora de är (dvs. förvånansvärt små). Magnetiserade och redo att lastas på ett skepp, så snart ett sådant är målat.
Bild

Light Cannons, den lättare och vanligaste varianten. Observera, det är fortfarande en kanon,dvs. fullständigt brutal och livsfarlig. (Jag inser också att jag behöver vara noggrannare med att måla i öppningen)
Bild

Medium Cannons, lite tyngre, lite bättre, lite dyrare (och med lite större krav på pjäsbesättning).
Bild

Kan äntligen visa båten (och jag menar verkligen båten, en Longboat) som skymtats tidigare. Med 4 Marineros för storleksjämförelse. Rymmer 13 modeller utspridda över upp till 2 enheter.
Bild

Och den kan vara beväpnad, med en Swivel Gun (steget under en kanon, ungefär en gigantisk hagelbössa)
Bild

I rena farten, och för att undersöka om min bytta med Army Painter dip gick att använda, så blev det även 4 franska Boucaniers. Jägare och (teoretiskt sett) mästerskyttar (Eriks gjorde inte så mycket när vi spelade, annat än blev nergjorda av Lanceros :P ) från skogarna på öarna. Ibland lätt förnärmade när spanjorerna har invändning på att de ror ut och kapar skepp.
Bild

Nästa projekt: en Slup (äntligen ett riktigt skepp). Den röda blobben är en model (engelsk kapten, för att vara exakt), för att ge en uppfattning och storleken. Det minsta skeppet, men fortfarande imponerande stort.
Bild

Och framför allt, ett HÖGT skepp. Ska bli intressant att försöka få in på bokhyllan...
Bild
Threadhead

Återgå till Målningsbloggar och WIP-bilder