Färgval caunter camouflage

Dela med er av tips och råd.
Post Reply
Stakka

Färgval caunter camouflage

Post by Stakka » Tue Jan 19, 2016 9:18 am

Eftersom jag har skaffat mig några matildor för ökenbruk tänkte jag göra det svårt för mig själv och måla dem ultrabrittiska med fina fartränder, eller kamouflage som det sägs vara...

Är det någon som har målat (öken)caunter och har bra tips på färgval? Funderar i nuläget på (vallejo) dark sand + passande himmelsblå + grågrön/mörk koppargrön.
Spelar listor som har mission tactics utan att tala tyska.

Vengardo

Re: Färgval caunter camouflage

Post by Vengardo » Tue Jan 19, 2016 10:57 am

Stakka wrote:Eftersom jag har skaffat mig några matildor för ökenbruk tänkte jag göra det svårt för mig själv och måla dem ultrabrittiska med fina fartränder, eller kamouflage som det sägs vara...

Är det någon som har målat (öken)caunter och har bra tips på färgval? Funderar i nuläget på (vallejo) dark sand + passande himmelsblå + grågrön/mörk koppargrön.
Vill minnas att det finns en guide i Hellfire and back. Om den sedan är vettig eller ej är jag osäker på. Kan ta mig en titt i boken i kväll.

Stakka

Post by Stakka » Tue Jan 19, 2016 11:53 am

Vengardo wrote:
Stakka wrote:Eftersom jag har skaffat mig några matildor för ökenbruk tänkte jag göra det svårt för mig själv och måla dem ultrabrittiska med fina fartränder, eller kamouflage som det sägs vara...

Vill minnas att det finns en guide i Hellfire and back. Om den sedan är vettig eller ej är jag osäker på. Kan ta mig en titt i boken i kväll.
Tackar! Har den själv så jag kan gå direkt till källan.

Threadhead

Post by Threadhead » Tue Jan 19, 2016 3:46 pm

Helfire & Back har bra förslag på färger, möjligtvis att man vill ta något aningen mörkare istället för Deck Tan. Notera dock att det inte ska vara något blått på vagnarna, det är museum som gjort fel (och därifrån har det spridit sig).
Blogg, för tillfället väldigt mycket Blood & Plunder och Chain of Command
http://foolinahat.blogspot.se/

Stakka

Post by Stakka » Tue Jan 19, 2016 3:48 pm

Threadhead wrote:Helfire & Back har bra förslag på färger, möjligtvis att man vill ta något aningen mörkare istället för Deck Tan. Notera dock att det inte ska vara något blått på vagnarna, det är museum som gjort fel (och därifrån har det spridit sig).
Tackar! Bovington har trollat en hel värld av pansarnördar...

Sufyan

Post by Sufyan » Tue Jan 19, 2016 4:09 pm

Här hittade jag en fin lättläst artikel om att måla Brittiskt kamoflage som tar i beakt den senaste efterforskningen (dvs ingen himmelsblå): http://www.themodellingnews.com/2015/04 ... s-his.html
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

cujo

Post by cujo » Wed Jan 20, 2016 12:43 pm

Annars hänger Mike Starmer på BF forumet, han verkar vara gurun på brittiskt cammo.
Han har nån artikel på nätet också, tex denna:
http://www.mafva.net/other%20pages/starmer%20camo.htm
Spelar MW/LW finnar.
På G: MW/LW SS Panzergrenadier Wiking, LW RM Commandos, LW StuG Brigade, LW Soviet Assault Engineer Sappers, vinterfinnar mm...
Min FoW-blogg: http://saturnismus.wordpress.com/

Stakka

Post by Stakka » Wed Jan 20, 2016 4:18 pm

Tackar, det är bra grejer ni länkar!

Post Reply

Return to “Måla, bygga och konvertera”