Hur djup är en en Bas?

Dela med er av tips och råd.
Post Reply
Ronin

Hur djup är en en Bas?

Post by Ronin » Wed Nov 11, 2015 6:55 pm

Jag undrar helt enkelt hur tjock basplattan kan vara innan det börjar bli oacceptabelt, konstigt eller i vägen?
Detta kanske är en jättenördig frågeställning men för de som fortfarande är kvar har jag mätt lite...
Jag talar alltså om plattan som infanteri och guns står på (den gamla respektabla grå eller den nya bruna). Många vill se plattan som en rektangel när det egentligen är ett rätblock med ett djup av 2 respektive 3mm om man lägger till den gjutna "basen" som de flesta infanterigubbarna har så befinner sig figurens lägsta punkt (oftast fot) 4,5mm från spelbordet, något lägre om man använder hålen på de nya baserna. Jag har sett folk som modulerat baser där de lagt på upp till 5mm innan figurens fot för att kunna göra djupa kratrar eller stenlagt väg och jag tycker inte att det ser konstigt ut men vart går gränsen? Några exempel på baser som Battlefront ger med sina produkter och aktivt uppmuntrar att man använder och deras mått. (dessa är de mest varierande jag kunde hitta). Angivet i millimeter från figurens lägsta punkt till bordet.
Förgjutna resinbaser till 88or (GBX11) 6mm
Den gjutna basen på en Kübelwagen eller schwim. 6,5mm
Urban rubble bases (XX106) . 8mm
om man dessutom tar med andra tillverkare så finns det varianter (tex förgutna resinbaserna från Mas) där gubbarna står 11mm från bordet. Vad är acceptabelt? vad tycker folk?
För de som undrar så har jag lite väl mycket fritid...
"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag"
Immanuel Kant

http://ossstockholm.blogspot.se/

Sufyan

Re: Hur djup är en en Bas?

Post by Sufyan » Wed Nov 11, 2015 7:15 pm

Jag vill inte sätta en siffra som svar, det är en bedömning man får göra för varje enskiljt team. Flames of War är egentligen ett väldigt tvådimensionellt spel, även om regelboken undviker att illustrera det på sådant sätt. Tjocka baser påverkar inte spelet så länge båda spelarna är rimligt socialt kompetenta och klarar av att dela en fantasi. Centimeterhöga baser utan intressant modellering kanske förstör det visuella intrycket av spelet medan intressanta minidioraman som tar vara på sin ovanliga höjd istället förbättrar. Själv ser jag basade teams som helt abstrakta markörer, inte att dom ska flyta ihop med terrängen eller vara skalaenliga med något annat på bordet. Att gubbar surfar runt en meter ovanför marken är inte mer distraherande än att de glider runt 30cm. 15mm är ju inte heller samma sak som 1:100.

Det enkla svaret: lagom högt för effekten man är ute efter. Vi borde alla sträva efter att göra så attraktiva spelpjäser som vi orkar och kan göra.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Ronin

Post by Ronin » Wed Nov 11, 2015 11:26 pm

Det låter rimligt det du säger, jag tänker mest på saker som line of sight och andra regeltekniska funktioner som straffar höga baser. Det samma gäller höga byggen, att till exempel ha väggar eller ruiner/träd som är 10-20mm höga, Jag vet att i till exempel Warmachine (28mm skirmish) har varje figur en regelteknisk höjd och räknas som en cylinder av den höjden så att man inte kan ha sin armé bestå av blå klarlackade baser och säga att man spelar dykarkopmpanier :roll: Det är intressant att höra vad folk tycker, Personligen bygger jag sällan basgrejer som är högre än figuren och läggar sällan på mer än 3-5mm under gubben. Men jag funderar på att göra något speciellt med ett par baser, de skulle antagligen falla in under Sufyan's godtycklighet men finns det dem som är striktare än så?
"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag"
Immanuel Kant

Sufyan

Post by Sufyan » Thu Nov 12, 2015 6:42 am

FOW har också enhetliga höjder på teams, de är bara märkligt uttryckta. 'Lika höga som en stående soldat' ungefär. Man måste titta på terrängen och fundera på vad den ska föreställa: midjehög stenmur eller två meter hög vägg? Även terrängbitarna kan vara basade, true line of sight är galenskap.

Flames of War, ett spel för två socialt kompetenta människor som klarar av att dela en fantasi.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.

Ronin

Post by Ronin » Thu Nov 12, 2015 6:30 pm

Amen.
Jag håller med om att true los är jättedumt och förstör för oss galningar som vill "go deep" i sina skapelser. Hoppas att alla är likasinnade, annars kan jag få problem.
Immanuel Kant

MAlgol

Post by MAlgol » Sat May 06, 2017 3:34 pm

Kör man hemma så kan man ju alltid gå igenom all terräng och säga att "Den här muren ger full cover till infanteri". Om sen någons infanteri sticker upp så är han iaf i cover.

Basbyggning är ju det som är viktigast i FoW tycker jag. Är ju inte så mycke figur att måla (iaf inte för mig) så jag tycker det är basen som är det viktigaste när det gäller att skapa lite karaktär.
Om någon från Västerås med omnejd vill spela så hör av er! ;)

Svensson

Post by Svensson » Sat May 06, 2017 6:48 pm

För det första hatar jag folk eller tillverkare som basar fordon till FOW. Det blir så fult och svårt att placera fordonen vettigt. Borde förbjudas! Jag har oxå mycket fritid.

Tycker att en hög bas för inf är nackdel. Det är svårare att hävda consealment eller att inte synas alls, skyll dig själv om du har en cm hög ful bas. Hen kommer förmodligen häva LOS när hen skjuter sen från dina styltor så då ser jag dig... ;) Borde vara svårare att bli dug in om basen är för hög. :D
------------------------------------
Team Yankee:
Amerikaner 205 poäng.

Post Reply

Return to “Måla, bygga och konvertera”