Mattlack, spray

Dela med er av tips och råd.

Mattlack, spray

Inläggav måns » ons jul 28, 2010 9:24 am

Jag har använt Valejos matta spraylack men tycker inte att det är så jäkla matt. Nu märkte jag dessutom att devlan mud gjorde mina nya teams så mycket snyggare (med mindre jobb!) så jag tänkte försöka hitta ett mattlack som håller måttet. Jag har lackat mina tanks med Polly Scales matta lack, och det blir skitbra. Dekalernas kanter försvinner nästan helt och lacken är riktigt matt (tillräckligt matt iaf). Men, det är en sak att lägga på lack på tanks, med stora fina ytor, mot att lacka infanteri. Jag vill sprylacka. Så, känner ni till något bra mattlack, på sprayburk.
A rendezvous with destiny.
1750p - US Airborne
1750p - US Tank Company
Användarvisningsbild
måns

Re: Mattlack, spray

Inläggav Steffo » ons jul 28, 2010 10:11 am

Jag lackar mina med GW purity seal följt av Vallejo matt och tycker det blir hur bra som helst. Inte ett spår av dekaler.

Annars ska Vallejo Air matt vara bra också men det kräver att du köper en billig airbrush (typ GW eller bilteam) och lösa flaskor med luft. Fast det blir antagligen billigare ganska snabbt jämfört med att köpa sprayflaskor.
MW: 8th Indian Division Rifle, US Tank, Tyskar
LW: De mesta av British rifle, 7th Armoured Division/Welsh Guards, Tigrar
På målningsbordet: Kossacker!
I kö: Kompletteringar, TOG2* och en stor hög LW-tyskar.
Användarvisningsbild
Steffo

Inläggav måns » ons jul 28, 2010 10:28 am

Steffo skrev:Jag lackar mina med GW purity seal följt av Vallejo matt och tycker det blir hur bra som helst. Inte ett spår av dekaler.

Men blir det matt?

Steffo skrev:Annars ska Vallejo Air matt vara bra också men det kräver att du köper en billig airbrush (typ GW eller bilteam) och lösa flaskor med luft. Fast det blir antagligen billigare ganska snabbt jämfört med att köpa sprayflaskor.

Då funkar det alltså med en billig airbrush? Det är ju ett alternativ. Kan man blanda sin egen lack och airbrusha eller hur funkar det? Det står nämligen på Polly Scalelacken att du kan blanda med vatten och airbrusha och skulle vara perfekt.
1750p - US Airborne
1750p - US Tank Company
Användarvisningsbild
måns

Inläggav Steffo » ons jul 28, 2010 2:49 pm

måns skrev:
Steffo skrev:Jag lackar mina med GW purity seal följt av Vallejo matt och tycker det blir hur bra som helst. Inte ett spår av dekaler.

Men blir det matt?

Steffo skrev:Annars ska Vallejo Air matt vara bra också men det kräver att du köper en billig airbrush (typ GW eller bilteam) och lösa flaskor med luft. Fast det blir antagligen billigare ganska snabbt jämfört med att köpa sprayflaskor.

Då funkar det alltså med en billig airbrush? Det är ju ett alternativ. Kan man blanda sin egen lack och airbrusha eller hur funkar det? Det står nämligen på Polly Scalelacken att du kan blanda med vatten och airbrusha och skulle vara perfekt.

Jupp, mina blir matta med blank+matt. Jag har en del bilder på mina gubbar på 15mm som du kan kika på.

Med airbrush köper du vallejo Air Matt medium och den kan nog späs lite grand med vatten eller ajax fönsterputs. Antagligen väldigt likt din Polly. En liten flaska räcker långt om det enda du vill uppnå är att ta bort glansen från den "riktiga" lacken. Man brukar inte rekommendera att bara använda mattlack för skydd då den inte är lika hård som blanklacken.
MW: 8th Indian Division Rifle, US Tank, Tyskar
LW: De mesta av British rifle, 7th Armoured Division/Welsh Guards, Tigrar
På målningsbordet: Kossacker!
I kö: Kompletteringar, TOG2* och en stor hög LW-tyskar.
Användarvisningsbild
Steffo

Inläggav t80u » ons jul 28, 2010 9:00 pm

Japp, jag kör också med GWs purety seal först och därefter Vallejos matta spray. Det blir jättematt och fint, dock har vallejos matta varit slut hos Vincit (leverantören i Sverige) i ett halvår snart så den är lite tuff att få tag på..
Så tips på alternativ emottas med glädje :)
EW Tyskar ca 4500p målat
MW östfront Tyskar 8295p målat
MW Sovjeter 9365p målat
MW Finnar 1785p pågående
MW DAK Tyskar 4940p målat
MW Ökenbritter 3935p målat
LW Tyskar 5005p målat
LW Sovjeter 8875p målat
LW Amerikaner 2395p målat
Användarvisningsbild
t80u

Inläggav måns » ons jul 28, 2010 9:19 pm

Steffo skrev:Jupp, mina blir matta med blank+matt. Jag har en del bilder på mina gubbar på 15mm som du kan kika på.

Cheezus! Så matt är inte mitt lack. Har jag fått ett måndagsexemplar? Jag testade igår att spraya riktigt lite, men det blev blankt iaf.

Men jag kan alltså trösta mig med att om jag får tag på ett riktigt matt lack så kan jag matta ner det blanka och dessutom få bättre skydd? Alltid nått. :)
1750p - US Airborne
1750p - US Tank Company
Användarvisningsbild
måns

Inläggav Marsupilami » tor jul 29, 2010 1:56 am

Rekommenderar Tamiyas mattlack för matt och fint slutresultat.
Ljusår bättre än Vallejos sk. mattlack. För att inte tala om GWs.. :evil:
Kostar mer, men det blir trots allt bara en struntsumma i det stora hela.
Marsupilami

Inläggav måns » tor jul 29, 2010 10:59 am

Marsupilami skrev:Rekommenderar Tamiyas mattlack för matt och fint slutresultat.

Har precis beställt Tamiyas lack. Tack för tipset!
1750p - US Airborne
1750p - US Tank Company
Användarvisningsbild
måns

Inläggav t80u » tor jul 29, 2010 8:59 pm

Vilken av Tamiyas spraylacker är det du rekommenderar? De hade ett rätt rejält utbud av sprayer så jag tänkte bara söka på den rätta och beställa hem och testa :)
EW Tyskar ca 4500p målat
MW östfront Tyskar 8295p målat
MW Sovjeter 9365p målat
MW Finnar 1785p pågående
MW DAK Tyskar 4940p målat
MW Ökenbritter 3935p målat
LW Tyskar 5005p målat
LW Sovjeter 8875p målat
LW Amerikaner 2395p målat
Användarvisningsbild
t80u