Jämförelse av regler för V4 Midwar och 'Nam

Red ut och diskutera alla typer av regler och begrepp.

Jämförelse av regler för V4 Midwar och 'Nam

Inläggav Sufyan » ons feb 28, 2018 8:05 pm

Jag har läst regelböckerna för V4 Midwar och 'Nam sida vid sida för att se vilka skillnader som finns att hitta. I väldigt stor utsträckning är 'Nam nämligen en rak copy-paste från V4-boken fast med ny grafik och foton. Skillnaderna är mycket små:

- V4 Midwar har regler för att dra gun teams bakom transport teams. Sådana finns inte i 'Nam, så några rader text har tagits bort.

- V4 Midwar har "Motivation" och "Skill" likt tidigare versioner av Flames of War, med vissa undantag för vissa plutoner. 'Nam använder istället Team Yankees design där varje typ av Roll har ett eget värde, dvs Courage, Motivation, Remount, Skill, Assault och Counterattack. Det innebär små språkskillnader mellan V4 och NAM, men funktionerna är egentligen samma.

- V4 har bara flygplan, medan NAM även har helikoptrar. Helikopter-reglerna är tagna direkt från Team Yankee, men annars är regler vad gäller allt som flyger funktionellt samma.

- V4 har bara 15x15cm stora plattor för artillerield. NAM har både 15x15 och 25x25 som Team Yankee. I övrigt är artilleri-reglerna identiska mellan V4 och NAM. Team Yankee är ganska annorlunda mot de två.

- NAM har eldkastar-regler från V4 EW/LW

Det känns som att Team Yankee är en ful ovana när man försöker spela Flames of War såväl som 'Nam. 'Nam har mycket mer gemensamt med Flames of War än det har med Team Yankee.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Re: Jämförelse av regler för V4 Midwar och 'Nam

Inläggav Iztvan » tor mar 01, 2018 6:51 am

Dags för en uppdaterad regelbok för TY 1.1 med andra ord.

Det enda jag saknar från TY är att man inte kan blitza in från reserv. Det ger ju en fördel granatkastare och SP Artillery.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Sufyan » tor mar 01, 2018 10:20 am

TY skulle nog må bra av nya reservregler. Små enheter är inte attraktiva att ställa på bordet när man räknar enheter istället för poängandel. Att man måste avsluta Dash-move med fronten i den riktning man färdats är också något som irriterar när samma krav inte finns i V4/NAM. Också, hur Commanders "inspirerar" andra enheter känns konstigt i jämförelse med V4/NAM.

Jag gillar också artilleri-reglerna bättre i V4 än TY, mest för att dom är enklare och känns farligare.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Inläggav Iztvan » tor mar 01, 2018 10:43 am

Ja, artilleri borde vara farligare 1985 än 1945. Omrull på saves vid repeat bombardment kanske.

Sedan tycker jag det var en missad möjlighet med v4/TY när de gäller mortars. De borde inte ha omrull saves vid repeat, utan haft "time on target" i stället. Det farliga med lättare granatkastare är ju inte när man är nedgrävd utan när man blir överraskad när man är ute och springer.
My name is Staffan and I approve of this message:
Saaywhu skrev:Hatar crocks. Hatar att ha en vagn som kan stå emot en tiger. Historiskt vedervärdigt.

(obs humor)
Användarvisningsbild
Iztvan

Inläggav Ulfast » fre mar 02, 2018 8:46 am

Vilken bra genomgång av skillnaderna mellan de olika system. Tack för det. Jag skulle gissa att få TY har blivit en sådan succé så har nog BF en ny version på gång. Det skulle inte förvåna mig
Användarvisningsbild
Ulfast

Återgå till Regler