Battlegroup

Red ut och diskutera alla typer av regler och begrepp.

Battlegroup

Inläggav Bobbovski » tis jun 13, 2017 12:16 pm

Har någon här provat spelet Battlegroup? After att ha tittat lite på det så verkar det rätt intressant och jag har hört en del bra grejer om det.
/Björn

Spelar främst:
Brittiska paras, BEF britter, 11th AD (UK), Ökenbritter, SS inf, Grenadjärer, StuG abt, Strelkovy, Tankovy (olika sorter), 28th ID(US), 29th ID(US), Carri comp, Franskt inf, PAVN/ARVN (Vietnam), Jordanier (6 dagarskriget)
Användarvisningsbild
Bobbovski

Re: Battlegroup

Inläggav Vengardo » tis jun 13, 2017 1:45 pm

Bobbovski skrev:Har någon här provat spelet Battlegroup? After att ha tittat lite på det så verkar det rätt intressant och jag har hört en del bra grejer om det.

PSC's regelsystem? Skulle gärna testa det om du har tillgång till det.
Användarvisningsbild
Vengardo

Inläggav Bobbovski » tis jun 13, 2017 2:14 pm

Vengardo skrev:
Bobbovski skrev:Har någon här provat spelet Battlegroup? After att ha tittat lite på det så verkar det rätt intressant och jag har hört en del bra grejer om det.

PSC's regelsystem? Skulle gärna testa det om du har tillgång till det.

Precis. Har beställt det från Alphaspel, så har det inte i handen just nu. Spelar gärna en match när det kommit fram och jag hunnit läsa reglerna.
/Björn

Spelar främst:
Brittiska paras, BEF britter, 11th AD (UK), Ökenbritter, SS inf, Grenadjärer, StuG abt, Strelkovy, Tankovy (olika sorter), 28th ID(US), 29th ID(US), Carri comp, Franskt inf, PAVN/ARVN (Vietnam), Jordanier (6 dagarskriget)
Användarvisningsbild
Bobbovski

Inläggav Fredrik H » tis jun 13, 2017 4:11 pm

Jag äger det och har spelat det. Jag tycker att det är ett trevligt och bra system. Jag spelar emellertid inte FOW och vet inte riktigt vilken typ av information du är ute efter.
Det finns vissa tydliga skillnader mot FOW som i mitt tycke verkligen är till det bättre. Dels är det oklart hur mycket du får göra under en turn. Beroende på stridens storlek så slår man 1-3 tärningar och lägger till antalet officerare man har. Resultatet är antalet order du får. Att man inte vet hur mycket man får göra och att man inte kan gå med allt gör att man tvingas till jobbiga val. Det ger en bra berättelse, men är man oerhört tävlingsinriktad så kan det ju innebära att man inte alltid får balanserade utfall.
Sedan finns det möjlighet till opportunity fire, något som jag anser är helt nödvändigt för att få till en taktisk känsla som känns historisk/realistisk (sade han och hukade sig).
Moralsystemet är roligt. Man har ett visst antal moralpoäng vid slagets början. När något dör så drar man en bricka ur en kopp. Brickan kan ha en siffra på sig eller en event av något slag (tex flyg). Man lägger ihop alla brickor och när man överstiger sin startmoral är spelet över. Även här är det oerhört olika utfall. Säg att man börjar på 30 i moral. Sedan drar vi brickor. Brickornas värde kan variera mellan 1 och fem. Har du tur drar du ettor och tvåor, men det kan lika gärna vara tvärtom. Men det finns en tvist på det här. I slutet på varje turn så får du göra rally-actions (det går även tidigare). Grejen är dock att varje D6 rally du gör så drar du en bricka. Att bli pinnad kommer alltså med tiden leda till att dina gubbar tröttnar utan att vara döda, dock långsammare. En mycket bra regel.
Spelet är trots ovanstående väl anpassat för tävlingsspelande, det finns poänglistor etc. Sånt tilltalar nu inte mig men folk är så olika här i världen.
Det har nu kommit ut många böcker om olika teatrar och alla har sin egen uppsättning listor, brickor och specialregler. Jag har Kursk, Normandie, Barbarossa och Blitzkrieg men det finns också öknen och krigsslutet.
Jag tror inte du kommer att ångra dig!

Här är ett samtal med designern: https://www.youtube.com/watch?v=DF2ry7BfKgU
Fredrik H

Inläggav berfrund » tis jun 13, 2017 4:16 pm

Låter som vi får bjuda in dig Fredrik och köra en demo hos oss de låter intressant och påminner i vissa delar om Chain of Command!
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund

Inläggav Vengardo » tis jun 13, 2017 7:39 pm

Jag är såld, blir till att beställa!
Användarvisningsbild
Vengardo

Inläggav Fredrik H » ons jun 14, 2017 9:59 am

berfrund skrev:Låter som vi får bjuda in dig Fredrik och köra en demo hos oss de låter intressant och påminner i vissa delar om Chain of Command!

Chain of command har en annan känsla, men båda är bra. Jag kan nog tänka mig att guida hugade intressenter i ett parti Battlegroup någon söndag framöver. Vi kan väl se om intresse finns.
Fredrik H

Inläggav Tilioch » ons jun 14, 2017 10:42 am

Fredrik H skrev:Chain of command har en annan känsla, men båda är bra. Jag kan nog tänka mig att guida hugade intressenter i ett parti Battlegroup någon söndag framöver. Vi kan väl se om intresse finns.

Jag är absolut intresserad av en testomgång, är aldrig fel att kolla på lite nya regler
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Användarvisningsbild
Tilioch

Återgå till Regler