SAGA

Är du ny 15mm-spel? Ställ dina frågor här.
n00bn

Re: SAGA

Post by n00bn » Wed Jan 20, 2016 9:53 pm

Tänkte att vi fortsätter i denna tråden så slipper jag göra en ny.

Då har man spelat sin första batalj med Byzantiner mot Dödsbullars vikingar. Trevligt spel måste jag säga även om Byzantinernas Battle Board är sjukt klurig. Vi spelade Sacred Ground scenariot, det verkade rätt obalanserat till en början. Man kan ju plocka på sig hur mycket poäng genom att stå i närmaste skog. Dock tog jag en titt på FAQn så såg jag att man kan bara plocka ut 8 poäng per terrängbit. Då blir det ju mycket vettigare. Har nästan två poäng målat, ska försöka hinna med tre poäng till helgen.

Image
In the grim darkness of the Soviet Union there is only war.
scattereddice.wordpress.com

Ronin

Post by Ronin » Thu Jan 21, 2016 1:06 am

De där gubbarna ser ruskigt välmålade ut :shock: skulle inte tacka nej till fler bilder. Vad det gäller spelet så har jag ingen koll men har sneglat på det några gånger. Främst då på crescent & cross som är samma regler vad jag förstår. Kanske någon stockholmare som kan ta med regelboken någon dag så man får glutta i den?
"Handla endast efter den maxim genom vilken du tillika kan vilja att den blir en allmän lag"
Immanuel Kant

http://ossstockholm.blogspot.se/

Threadhead

Post by Threadhead » Thu Jan 21, 2016 6:17 am

Tjusiga. Är sköldarna dekaler, eller är du så galet bra att du frihandade det?
Blogg, för tillfället väldigt mycket Blood & Plunder och Chain of Command
http://foolinahat.blogspot.se/

Magro

Post by Magro » Thu Jan 21, 2016 8:16 am

Snyggt!

Vengardo

Post by Vengardo » Thu Jan 21, 2016 2:21 pm

Ronin wrote:De där gubbarna ser ruskigt välmålade ut :shock: skulle inte tacka nej till fler bilder. Vad det gäller spelet så har jag ingen koll men har sneglat på det några gånger. Främst då på crescent & cross som är samma regler vad jag förstår. Kanske någon stockholmare som kan ta med regelboken någon dag så man får glutta i den?
Har grundreglerna + battleboards till de första faktionerna som kom med. Har påbörjat att måla upp uschliga walesare :geek:

Kan ta med boken vid tillfälle så får du glutta.

Folklore

Post by Folklore » Thu Jan 21, 2016 3:34 pm

Har varit sugen på att spela en Irländsk armé, som bl.a. har attack hundar som units. Men den där berömda "att göra" högen ligger som ett litet hinder. Är det runt max tio gubbar så kan jag fundera på min Irländska armé igen.
Läste om Irländarna på en Irländsk spelförenings hemsida, det kanske bara var "home grown rules".
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan

Threadhead

Post by Threadhead » Thu Jan 21, 2016 5:10 pm

Folklore wrote:Har varit sugen på att spela en Irländsk armé, som bl.a. har attack hundar som units. Men den där berömda "att göra" högen ligger som ett litet hinder. Är det runt max tio gubbar så kan jag fundera på min Irländska armé igen.
Läste om Irländarna på en Irländsk spelförenings hemsida, det kanske bara var "home grown rules".
Irländare finns, och ska tydligen vara rätt så bra (arme 5 eller 6 på min lista... och nej, jag är inte klar med den första än), finns i boken "Raven's Shadow". Du har mellan 25 och 73 figurer för 6 poäng (dvs. "normalstor") SAGA, men runt 35-41 är nog det vanligaste.
Blogg, för tillfället väldigt mycket Blood & Plunder och Chain of Command
http://foolinahat.blogspot.se/

n00bn

Post by n00bn » Thu Jan 21, 2016 6:24 pm

Tackar! Jag ska ta lite bilder i dagsljus och lägga upp. Sköldarna är dekaler från Little Big Men Studios. De är i sig rätt jävla knepiga att använda, sen är Gripping Beasts sköldar deformerade på olika ställen, så man får vara beredd med penseln också.

Den armén jag spelade hade 25 gubbar och jag tycker spelet fungerar gott på 4 poäng. Det jag gillar med spelet är att det är inte så regeltungt som typ GW-spel och FoW är, det fungerar utmärkt som komplement till Flames of War. Jag testade lite med X-Wing som sekundärt figurspel eftersom gubbarna är förmålade men det släpps så sjukt mycket grejer och metat springer iväg om lägger det på hyllan i ett halvår.

Jag ska spela en liten turnering i Danmark på lördagen så jag får se om det blir några bilder.
In the grim darkness of the Soviet Union there is only war.
scattereddice.wordpress.com

Folklore

Post by Folklore » Sun Jan 24, 2016 11:02 pm

Threadhead wrote: Irländare finns, och ska tydligen vara rätt så bra (arme 5 eller 6 på min lista... och nej, jag är inte klar med den första än), finns i boken "Raven's Shadow". Du har mellan 25 och 73 figurer för 6 poäng (dvs. "normalstor") SAGA, men runt 35-41 är nog det vanligaste.
Tack för svar, får nog beta av lite modeller i "att göra" högen innan man ger sig på dem, men de ligger högt på min framtida inköpslista.
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan

makkeru

Post by makkeru » Mon Jan 25, 2016 8:07 pm

n00bn wrote:Jag ska spela en liten turnering i Danmark på lördagen så jag får se om det blir några bilder.
Denna: http://www.powerfist.dk/forum/index.php ... msg1238273 ?

Post Reply

Return to “Nybörjarfrågor”