Här kommer i alla fall en rapport. Ett Encounter (dvs. enkelt döda varandra, så att vi kunde fokusera på spelets regler) mellan mina (målade) spanska Guarda Costa och Eriks (omålade


Uppställning, med Brethren uppe till vänster, och spanjorer nere till höger.

Brödraskapets uppställning, med 4 Freebooters och en kapten i skogen, 4 Marineros nederst, 4 Boucaniers överst samt 4 Forlorn Hope mellan de andra (listan är strikt taget olaglig, men det struntade vi glatt i)

Spanjorernas uppställning. 8 Milicianos vid huset, 4 Lanceros på högra flanken, 5 Marineros och en kapten mellan dessa, samt 5 Marineros nederst

Runda 1, allting rycker framåt. Milicianos ockuperar huset, och kan (med hjälp av kaptenen) skjuta i ungefärlig riktning fienden. Piraterna skjuter tillbaka, med samma resultat.

Runda 2. Milicianos laddar om med sin aktivering, och avfyrar i riktning fienden med hjälp av kaptenen, med hopp om att slå 10:or för att träffa. Alla skotten missar. En Fortune Point används för att ge omrull, och... alla missar igen. Enheter rör sig generellt framåt. Eriks Forlorn Hope avfyrar en salva mot mina Marineros och Kapten, och en sjöman biter i gräset. Hans marineros rycker fram till kanten och kryper, i hopp om att klara av skytte bättre. Slutligen påbörjar min nedre enhet Marineros en Death-or-Glory-charge, och rycker fram i fullt ös mot klumpen pirater i åkern. Eftersom de agerar sist denna runda, finns det hopp om att kunna nå fram utan allt för mycket eld om jag lyckas aktivera först nästa runda...

Runda 3. Mina Marineros lyckas aktivera först, och stormar mot de krypande fientliga sjömännen. Resultatet är en brutal slakt, och 3 av 4 pirater dör. Den siste flyr pga. utmattning (mer än dubbelt så mycket Fatigue som modeller i enheten). Piraternas Forlorn Hope försöker avhjälpa situationen med en strategiskt placerad granat, men den misständer och exploderar i handen. Ett Fortune Point används för att avhjälpa detta öde, men omrullet blir lika illa. 2 Forlorn Hope dör på eget grepp. Boucaniers misslyckas med att göra något vettigt, och blir sen utsatta för ett 12" charge av Lanceros, varpå 2 Boucaniers blir nergjorda. Min kapten, med livvakt, rycker framåt, Milicianos laddar om och gör sitt bästa för att skrämma bort piraterna med höga ljud (de verkar i alla fall inte bry sig om att ens sikta i riktning fienden). Eriks Freebooters lyckas skjuta bort 3 Marineros från sädesfältet, men enheten står pall med minimalt med Fatigue.
Runda 4 (saknas det bild). Min kapten är först, och anfaller in i Forlorn Hope (genom lätt regn av pistolkulor). De 2 modellerna som är kvar i enheten blir brutalt nergjorda. Ett Command Point används för att Lanceros ska ta en omgång närstrid utanför sin egen aktivering, och Boucaniers blir nergjorda. Freebooters laddar om och skjuter ner ytterligare sjömän, varpå de råkar ut för ett 12" Lancero charge. 2 dör, enheten flyr, men blir förföljda.

Runda 5. Snabb och brutal, med exakt en handling: lanceros aktiverar och hugger ner de två sista freebooters. Endast kaptenen står kvar, men eftersom han nu är uppe i 6 Fatigue (långt mer än dubbelt så mycket som modeller (1) i enheten), så försvinner även han. En solid seger till spanjorerna, med ungefär 30% förluster mot piraternas 100%
Vi gjorde 2 regelfel, ett större och ett mindre, men tack och lov skulle inget av dem ha påverkat utgången. Det större är att en enhet som rör sig mer än 8" under sin aktivering tar 1 fatigue (jag gjorde detta 3 gånger, inklusive 2 gånger med Lanceros). Skönt nog skulle ingen av dessa enheter ha kommit upp i tillräckligt med Fatigue för att behöva ta en andningspaus, och besluten var taktiskt rätt (så länge man tänker blodigt och brutalt). Det mindre felet var att en Shaken enhet (dvs. Freebooters precis i slutet) inte får försvara sig i närstrid. Försvarsslagen slogs, men misslyckades (så det gjorde ju inte så mycket).