Blood & Plunder i Göteborg

Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav Threadhead » tor jun 01, 2017 10:37 am

Vi fick äntligen en chans att faktiskt spela Blood & Plunder. Spelet är härligt, precis rätt avvägning mellan enkelt och avancerat för att bli kul och taktiskt. Det ska bli riktigt skoj att se hur listbyggande och tänkande kommer att utvecklas efter hand som man lär sig detta mer.

Här kommer i alla fall en rapport. Ett Encounter (dvs. enkelt döda varandra, så att vi kunde fokusera på spelets regler) mellan mina (målade) spanska Guarda Costa och Eriks (omålade :P ) Brethren of the Coast (dvs. pirater).

Bild
Uppställning, med Brethren uppe till vänster, och spanjorer nere till höger.

Bild
Brödraskapets uppställning, med 4 Freebooters och en kapten i skogen, 4 Marineros nederst, 4 Boucaniers överst samt 4 Forlorn Hope mellan de andra (listan är strikt taget olaglig, men det struntade vi glatt i)

Bild
Spanjorernas uppställning. 8 Milicianos vid huset, 4 Lanceros på högra flanken, 5 Marineros och en kapten mellan dessa, samt 5 Marineros nederst

Bild
Runda 1, allting rycker framåt. Milicianos ockuperar huset, och kan (med hjälp av kaptenen) skjuta i ungefärlig riktning fienden. Piraterna skjuter tillbaka, med samma resultat.

Bild
Runda 2. Milicianos laddar om med sin aktivering, och avfyrar i riktning fienden med hjälp av kaptenen, med hopp om att slå 10:or för att träffa. Alla skotten missar. En Fortune Point används för att ge omrull, och... alla missar igen. Enheter rör sig generellt framåt. Eriks Forlorn Hope avfyrar en salva mot mina Marineros och Kapten, och en sjöman biter i gräset. Hans marineros rycker fram till kanten och kryper, i hopp om att klara av skytte bättre. Slutligen påbörjar min nedre enhet Marineros en Death-or-Glory-charge, och rycker fram i fullt ös mot klumpen pirater i åkern. Eftersom de agerar sist denna runda, finns det hopp om att kunna nå fram utan allt för mycket eld om jag lyckas aktivera först nästa runda...

Bild
Runda 3. Mina Marineros lyckas aktivera först, och stormar mot de krypande fientliga sjömännen. Resultatet är en brutal slakt, och 3 av 4 pirater dör. Den siste flyr pga. utmattning (mer än dubbelt så mycket Fatigue som modeller i enheten). Piraternas Forlorn Hope försöker avhjälpa situationen med en strategiskt placerad granat, men den misständer och exploderar i handen. Ett Fortune Point används för att avhjälpa detta öde, men omrullet blir lika illa. 2 Forlorn Hope dör på eget grepp. Boucaniers misslyckas med att göra något vettigt, och blir sen utsatta för ett 12" charge av Lanceros, varpå 2 Boucaniers blir nergjorda. Min kapten, med livvakt, rycker framåt, Milicianos laddar om och gör sitt bästa för att skrämma bort piraterna med höga ljud (de verkar i alla fall inte bry sig om att ens sikta i riktning fienden). Eriks Freebooters lyckas skjuta bort 3 Marineros från sädesfältet, men enheten står pall med minimalt med Fatigue.

Runda 4 (saknas det bild). Min kapten är först, och anfaller in i Forlorn Hope (genom lätt regn av pistolkulor). De 2 modellerna som är kvar i enheten blir brutalt nergjorda. Ett Command Point används för att Lanceros ska ta en omgång närstrid utanför sin egen aktivering, och Boucaniers blir nergjorda. Freebooters laddar om och skjuter ner ytterligare sjömän, varpå de råkar ut för ett 12" Lancero charge. 2 dör, enheten flyr, men blir förföljda.

Bild
Runda 5. Snabb och brutal, med exakt en handling: lanceros aktiverar och hugger ner de två sista freebooters. Endast kaptenen står kvar, men eftersom han nu är uppe i 6 Fatigue (långt mer än dubbelt så mycket som modeller (1) i enheten), så försvinner även han. En solid seger till spanjorerna, med ungefär 30% förluster mot piraternas 100%


Vi gjorde 2 regelfel, ett större och ett mindre, men tack och lov skulle inget av dem ha påverkat utgången. Det större är att en enhet som rör sig mer än 8" under sin aktivering tar 1 fatigue (jag gjorde detta 3 gånger, inklusive 2 gånger med Lanceros). Skönt nog skulle ingen av dessa enheter ha kommit upp i tillräckligt med Fatigue för att behöva ta en andningspaus, och besluten var taktiskt rätt (så länge man tänker blodigt och brutalt). Det mindre felet var att en Shaken enhet (dvs. Freebooters precis i slutet) inte får försvara sig i närstrid. Försvarsslagen slogs, men misslyckades (så det gjorde ju inte så mycket).
Blogg, för tillfället något besatt av Blood & Plunder
http://foolinahat.blogspot.se/
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
På målarbordet: Blood & Plunder
I kö: Extremt blandat
Threadhead
 
Inlägg: 863
Blev medlem: fre okt 28, 2011 8:43 am
Ort: Göteborg

Re: Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav berfrund » tor jun 01, 2017 11:02 am

De där låter grymt kul, o vilka kassa granater som smäller direkt :)
Japaner 1500Ew
Tyskar 2700Ew 9000Mw-Lw
Britter 1600Mw
Israeler 2750
BP Nappe Britter Fransmän
Ak47 UNO Congo
BFS Svenskar
CoC Tyska PzGr, Britter, US
Saga kristna, muslim
http://berfrund.blogspot.se/
http://ossstockholm.blogspot.se/
Användarvisningsbild
berfrund
 
Inlägg: 6528
Blev medlem: tor sep 10, 2009 6:16 pm
Ort: Sollentuna 1 mil norr om Stockholm

Re: Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav Threadhead » tor jun 01, 2017 11:59 am

berfrund skrev:De där låter grymt kul, o vilka kassa granater som smäller direkt :)

Granater är rätt så farliga, särskilt om man försöker få iväg dem snabbt (20% chans att de exploderar i handen, men händer garanterat inte om man tar tid på sig). Å andra sidan, de är dödliga mot vad de råkar träffa (upp till tre gubbar, 40% att de rakt av dör)
Blogg, för tillfället något besatt av Blood & Plunder
http://foolinahat.blogspot.se/
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
På målarbordet: Blood & Plunder
I kö: Extremt blandat
Threadhead
 
Inlägg: 863
Blev medlem: fre okt 28, 2011 8:43 am
Ort: Göteborg

Re: Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav Folklore » fre jun 02, 2017 7:35 am

Det där lät väldigt roligt, väldigt trevligt med en spelrapport. Två frågor angående granaten, fungerar det så att man slår en T6:a och på 1:or och 2:or så smäller den i handen? Har piraterna en var eller betalar man poäng per styck?
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan
Användarvisningsbild
Folklore
 
Inlägg: 378
Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:12 pm
Ort: Kallhäll-Norr om Stockholm

Re: Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav Threadhead » fre jun 02, 2017 8:29 am

Folklore skrev:Det där lät väldigt roligt, väldigt trevligt med en spelrapport. Två frågor angående granaten, fungerar det så att man slår en T6:a och på 1:or och 2:or så smäller den i handen? Har piraterna en var eller betalar man poäng per styck?

Slår en T10. Hela systemet bygger på T10:or istället för T6:or.

Och granaterna är fördelade så att en på fyra Forlorn Hope har en påse (väljer man att ta 8 Forlorn Hope, så har man följaktligen 2 granat-män), granaterna riskerar inte ta slut under spelet (så länge modellen med granater är kvar, och spelaren väljer själv vilka modeller som tas bort...), och den kostnaden är inräknad i vad Forlorn Hope kostar. Finns även en fransk motsvarighet, Les Enfants Perdue, med samma tillgång till granater, men de är överlag ovanliga
Blogg, för tillfället något besatt av Blood & Plunder
http://foolinahat.blogspot.se/
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
På målarbordet: Blood & Plunder
I kö: Extremt blandat
Threadhead
 
Inlägg: 863
Blev medlem: fre okt 28, 2011 8:43 am
Ort: Göteborg

Re: Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav Folklore » fre jun 02, 2017 9:24 am

Tackar :).
Conquering the world on horseback is easy; it is dismounting and governing that is hard.
Genghis Khan
Användarvisningsbild
Folklore
 
Inlägg: 378
Blev medlem: mån dec 14, 2015 1:12 pm
Ort: Kallhäll-Norr om Stockholm

Re: Blood & Plunder i Göteborg

Inläggav Threadhead » ons jun 14, 2017 8:24 pm

Nytt slag idag, men tyvärr inga bilder eller sammanhängande battle raport.

Några konstateranden, dock:
Kanoner är otroligt bra på att missa, med tanke på hur lätta de är att träffa med
När kanoner väl träffar, så är de otroligt brutala.

Lanceros är fortfarande galna och bra.
Milicianos är nu uppe i 1 träff på 8 salvor om 8 skott...
Blogg, för tillfället något besatt av Blood & Plunder
http://foolinahat.blogspot.se/
Spelfärdigt: MW/LW US Tank/Rifle/Armored Rifle, LW Panzergrenadier Lehr, EW/MW Aussie Rifle, EW DAK
På målarbordet: Blood & Plunder
I kö: Extremt blandat
Threadhead
 
Inlägg: 863
Blev medlem: fre okt 28, 2011 8:43 am
Ort: Göteborg


Återgå till Spelrapporter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst