Favoritregler för 6mm Modern

Favoritregler för 6mm Modern

Inläggav Sebakalu » tor apr 27, 2017 12:04 pm

Tänkte passa på att skapa den första tråden, så det kommer igång lite :)

Har en ganska komplett uppsättning trupper för amerikanare och ryssar som jag basat för att passa med Team Yankee i 6mm.

Det finns ju dock en uppsjö andra regelverk därute, och tänkte kolla vad folk föredrar för 6mm?
Sebakalu

Re: Favoritregler för 6mm Modern

Inläggav Sufyan » tor apr 27, 2017 12:59 pm

Vi har spelat lite Cold War Commander och jag tycker att det taktiska djupet är fenomenalt. Det är lättspelat och fostrar riktig Combined Arms då alla modeller teoretiskt sett kan bidra till skytte. Jag upplever också att det fostrar mer trovärdiga beslut snarare än Hail Mary-manövrar som man känner igen från Battlefronts spel.

"Tyvärr" är reglerna skrivna för abstrakt spel på hög nivå där man styr hela bataljoner eller regementen där varje enskiljd modell representerar en pluton. Jag har försökt tycka om detta, men jag är alldeles för förtjust i regelskala 1:1. Ett alternativ hade varit att köra större baser som rymmer tillräckligt många modeller för att ge intrycket av att det är en abstrakt spelmarkör (t ex 2-3 tanks per bas), men då borde man egentligen gå ner till modellskala 1:600 då 1:300 fortfarande är ganska stort. Att rakt av basa och låtsas att spelet är 1:1 fungerar inte riktigt, det blir för mycket modeller för att reglerna skall fungera rätt. Artilleri är helt brutet om man har 2-3 eller fler modeller/batterin.
Alla listor borde ha ett Fearless Trained-alternativ.
Användarvisningsbild
Sufyan

Återgå till Regler